شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » ایران همیشه فراتر از قراردادهای بین‌المللی به پناهجویان خدمت کرده است

مراسم گرامیداشت روز پناهنده با حضور مسئولان و مقامات استان خراسان رضوی و چهره های سیاسی و فرهنگی ایران، افغانستان، عراق و مسئولان نهادهای فرهنگی و اجتماعی مهاجرین افغانستانی در محل اداره کل امور اتباع مهاجرین خارجی خراسان رضوی برگزار شد.

«سید جواد حسینی» معاون امنیتی، سیاسی و اجتماعی استاندار خراسان رضوی در این مراسم طی سخنانی ضمن گرامیداشت روز پناهنده گفت: ۶۵ میلیون پناهنده در سطح جهان وجود دارد که به دلیل فرهنگ نظام سلطه و سیاست های نسل کشی و خشونت متاسفانه مجبور شده اند سرزمین های خود را ترک کنند و به عنوان پناهنده در سایر کشورها زندگی خود را ادامه دهند.

حضور ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار پناهنده خارجی در ایران

وی در ادامه به حضور پناهندگان خارجی در ایران و استان خراسان رضوی اشاره کرد و افزود: ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار خارجی در ایران زندگی می کنند که ۳۲۰ هزار نفر فقط در استان خراسان رضوی اقامت دارند.

حسینی تصریح کرد: بیش از ۹۵ درصد پناهندگان خراسان رضوی در مشهد و ۲ درصد در مهمانشهر تربت جام و ۳ درصد در سایر شهرهای استان سکونت دارند.

وی ضمن اشاره به تحصیل بیش از ۷۰ هزار دانش آموز افغانستانی  در خراسان رضوی افزود: همه این دانش آموزان به صورت رایگان مشغول به تحصیل هستند که بیش از ۱۰ هزار نفر از آنان فاقد مدارک اقامتی می باشند.

معاون استاندار خراسان رضوی ادامه داد: دانش آموزان خارجی مانند دانش آموزان ایرانی تحصیل می کنند و از همه امکانات برخوردار هستند و حتی کسانی که مدرک اقامتی ندارند اما به دلیل اینکه تحصیل حق انسانی همه انسان ها است در مدارس ما مشغول تحصیل هستند.

«سیوانکا دانا پالا» ریاست کمیساریای سازمان ملل در ایران در این مراسم ضمن گرامیداشت روز پناهنده گفت: تلاش ها و قدرت پناهندگان را در مبارزه با سختی ها باید جشن گرفت اما خود روز پناهنده چیزی نیست که قابل جشن گرفتن باشد.

وی ضمن اشاره به حضور بیش از ۶۵ میلیون پناهنده در جهان افزود: این بزرگترین آماری بوده است که تا کنون در سطح جهان و تاریخ پناهندگی ثبت شده است و در حال حاضر از هر ۱۳ نفر ۱ نفر به اجبار از سرزمین خود رانده می شوند.

وی با اشاره به وضعیت کودکان پناهنده در جهان یادآور شد: نیمی از جمعیت پناهندگان در دنیا را کودکان تشکیل می‌دهند و این بسیار تلخ و دردآور است.

ایران خدمات قابل توجهی به پناهجویان ارائه می‌دهد

ریاست کمیساریای سازمان ملل در ایران در ادامه ضمن تشکر از جمهوری اسلامی ایران به خاطر حمایت از پناهندگان، به پیشینه حضور پناهندگان در ایران از دوران جنگ جهانی اشاره کرد و افزود: ایران همیشه فراتر از قراردادهای بین المللی در خدمت پناهجویان قرار داشته است و در حال حاضر در حوزه های مختلف خدمات قابل توجه ای را برای پناهند گان ارائه می دهد.

«سید نورالله راغی» سرکنسول افغانستان در مشهد در ادامه این مراسم طی سخنانی به مشکلات پناهندگان در سطح جهان اشاره کرد و گفت: متاسفانه امروز مشکلات زیادی برای پناهندگان در سطح جهان بخصوص کشورهای قدرتمندی که خود را پیشگام  در رابطه با حقوق پناجویان می دانند وجود دارد.

وی در ادامه درخصوص خدمات ایران به پناهندگان افغانستانی افزود: جمهوری اسلامی ایران از جمله کشورهای است که بیشترین تعداد پناهندگان را در خود جای داده و شهروندان افغانستان بخش زیادی از این افراد را تشکیل می دهند.

راغی تصریح کرد: واقعاً حمایت و خدمات ایران برای پناهندگان در سطح دنیا بی نظیر است و فقط از افغانستان حدود ۳ میلیون مهاجر در ایران زندگی می کند و ۴۰۰ هزار دانش آموز در ایران درس  می خوانند و از تمام خدمات در ایران بهره مند می شوند.

سرکنسول افغانستان ادامه داد: ۲۰ هزار دانشجو مهاجر در ایران آمار بی نظیری است که هیچ کس چنین خدماتی را برای شهروندان ما ارائه نکرده است و ۶ هزار دانشجو فقط در خراسان رضوی در رشته های مختلف درس می خوانند و ظرفیت های خوبی را برای آینده آفغانستان این افراد می توانند به وجود بیاورند.

تحصیل ۱۱ هزار دانش آموز فاقد مدرک در ایران

وی ادامه داد: ۱۱ هزار دانش آموز فاقد مدرک در مدارس ایران و استان خراسان رضوی درس می خوانند و این بسیار قابل تقدیر است.

راغی یادآور شد: هر شهروند افغانستانی که به ایران مهاجرت کرده است حرفه خاصی را آموخته است و این افراد در بازگشت به افغانستان می توانند سهم عمده ای را در باسازی کشور خود ایفا کنند.

«محمد عجمی» مدیر کل امور اتباع خارجی خراسان رضوی در آغاز این مراسم ضمن خیر مقدم به حاضرین گزارش کوتاهی از حضور پناهندگان خارجی در خراسان رضوی را ارائه کرد.

در این مراسم هچنین از نخبگان علمی مهاجرین با اهدای لوح تقدیر تجلیل به عمل آمد.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان