شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » ایران و افغانستان مشکل آب را از طریق مسالمت‌آمیز حل کنند

«احمدعلی کیخا» نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی ایران در گفتگو با خبرنگار, با اشاره به مشکل کم آبی دریاچه هامون و خشکسالی در استان سیستان و بلوچستان، گفت: ساخت سد بر رودخانه هیرمند توسط دولت افغانستان منجر به خشکسالی تالاب‌های بین‌المللی هامون و خشکسالی منطقه در دهه اخیر و مهاجرت روستاییان و کشاورزان از آن منطقه شده است.

وی با اشاره به پیشینه و اشتراکات ۲ ملت ایران و افغانستان، گفت: هرچند مرزهای جغرافیایی باعث جدایی بین مرزنشینان شده است اما ۲ ملت ایران و افغانستان دارای ریشه قومی، فرهنگی و اجتماعی مشترک و وابسته به یکدیگر در جهان متلاطم امروز هستند بنابراین لازم است که هر ۲ ملت که مسلمان، برادر و دارای سابقه تاریخی هستند،در این رابطه همکاری و نباید در تقابل با یکدیگر باشند.

سرمایه‌گذاری انرژی ارزان قیمت و بادی در منطقه سیستان

کیخا با تأکید بر اینکه منطقه سیستان و اتصال آن منافع مشترکی برای ۲ ملت دارد و باید همکاری آنها گسترش یابد، تصریح کرد: اگر هدف افغانستان از ساخت سد جمع آوری نیرو است این کشور می‌تواند در زمینه سرمایه‌گذاری انرژی ارزان قیمت و بادی در منطقه سیستان از طریق بادهای ۱۲۰ روزه اقدام کند و با این انرژی ارزان قیمت و پاک این مشکل را برطرف کند.

وی افزود: تالاب بین المللی هامون که بخشی از تمدن ۲ ملت هست باید حفظ شود چرا که منافع و ظرفیت‌های اقتصادی برای ۲ ملت به ویژه در بخش توریست و گردشگری به همراه دارد.

توسعه تجارت در منطقه آزاد مشترک بین ایران و افغانستان

عضو مجمع نمایندگان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه توسعه تجارت در مرز و منطقه آزاد مشترک بین ۲ کشور منجر به توسعه و رفاه اجتماعی مرزنشینان می‌شود، گفت: دولت‌های ایران و افغانستان باید خود را مکلف برای حل مشکلات مرزنشینان بدانند و نباید مردم  و ساکنان مرزی در هر ۲ سوی مرز ایران و افغانستان از دسترسی به رفاه محروم باشند.

وی با تأکید براینکه عرصه بر انجام مذاکرات تنگ و شرایط سخت شده است، گفت: فرصت نداریم مذاکرات را به تعویق بیاندازیم، چرا که مسئله  کم آبی شرایط زندگی مردم  را غیرقابل تحمل کرده است، وجود گرد و غبار شن، بادهای ۱۲۰ روزه مشکلات زیادی ایجاد کرده است و اگر در کوتاه مدت تدبیری نشود باید منتظر فاجعه بود.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان