شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » بازرس ویژه آمریکا برای بازسازی افغانستان: فساد صلح را تهدید می‌کند

چهارمین نشست سالانه اتحادیه اروپا و حکومت افغانستان درباره مبارزه علیه فساد با عنوان “کاهش فساد، پیشرفت صلح” امروز سه‌شنبه چهارم ثور/اردیبهشت در کابل برگزار شد.

در این نشست ‌که با شرکت ده‌ها نفر از سفیران، نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی و مقام‌های دولت‌ برگزار شده بود، محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان از اقدامات حکومتش در مبارزه با فساد دفاع کرد و گفت که افغانستان آماده است تا در نشست‌های ناتو و ژنو در ماه‌های جولای/ژوئیه و نوامبر نتایج تلاش‌هایش را به جامعه جهانی ارائه کند.

او مشخصا از اصلاحات در بخش تنظیم بودجه دولت خبر داد و گفت که افغانستان برای اولین‌بار دارای یک بودجه شفاف شده است.

آقای غنی تاکید کرد که سیاست حکومت در مبارزه با فساد موفق بوده، اما گفت که بخشی از تلاش‌های آن انجام نشده است.

او گفت: “تمام تلاش‌های حکومت تا هنوز عملی نشده است. بعضی از وزارت‌خانه‌ها عقب مانده‌اند. باید واضح بگوییم که این وزارت‌خانه‌ها از حالا تا ماه جولای و نوامبر فرصت دارند تا با دیگران همگام شوند. متاسفانه تلاش کلی دولت تطبیق نشده است.”

رئیس جمهوری افغانستان علاوه کرد که یک سوم مردم این کشور شب‌ها گرسنه می‌خوابند و از این رو تطبیق برنامه‌های مبارزه با فساد و فقر بیشتر ضروری است.

جان ساپکو، بازرس ویژه آمریکا برای بازسازی افغانستان هم در این نشست گفت که فساد امکان برنده‌ شدن جنگ علیه تروریسم را زیر سئوال می‌برد و خطری است که صلح را تهدید می‌کند.

او گفت مبارزه با تروریسم اولویت دارد، اما مبارزه با فساد نباید اولویت دوم باشد.

آقای ساپکو بر لزوم شفافیت ارگان‌های حقوقی و نظارتی بر مبارزه با فساد تاکید کرد و گفت که باید از این ارگان‌ها حمایت شود.

پییر میادو، سفیر اتحادیه اروپا نیز در نشست امروز تاکید کرد تا زمانی که در عرصه مبارزه با فساد توجه جدی صورت نگیرد، نمی‌توان در افغانستان برنامه‌های انکشافی را عملی و تقویت کرد.

نشست امروز بخشی از برنامه سالانه اتحادیه اروپا است که بر ضد فساد در این کشور انجام می‌شود.

در تازه‌ترین گزارش سازمان شفافیت بین‌الملل در مورد فساد اداری و اقتصادی، افغانستان در رتبه چهارم در بین کشورهای جهان قرار گرفته است.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان