شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » بازگشت حکمتیار به کابل تاثیر چندانی بر پیشبرد روند صلح ندارد

یک خبرگزاری آمریکایی در گزارشی نوشت: مذاکره ‌کننده ارشد حزب اسلامی، رهبر تنها گروه شبه‌نظامی که حاضر شد با دولت افغانستان پیمان صلح را امضا کند، اعلام کرد که وی طی چند هفته آینده وارد افغانستان خواهد شد.

بازگشت حکمتیار جنگ علیه طالبان را پیچیده‌تر می‌کند

بازگشت گلبدین حکمتیار می‌تواند سیاست‌های افغانستان را تکان داده و جنگ گسترده علیه طالبان را پیچیده‌تر کند.

آسوشیتدپرس نوشت: گلبدین حکمتیار با نیروهای آمریکا پس از حمله سال ۲۰۰۱ مبارزه کرد و رقابتی تلخ با سایر جناح‌های افغانستان به راه انداخت؛ وی در سال گذشته توافق کرد سلاح خود را به زمین بگذارد و با دولت مصالحه کند.

«امین کریم» مذاکره ‌کننده ارشد وی، در اوایل این هفته به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت که حکمتیار به کابل باز خواهد گشت و این موضوع طی چند هفته دیگر و نه چند ماه بعد رخ خواهد داد.

حکمتیار یک رقیب بالقوه برای «اشرف غنی» رئیس‌جمهور افغانستان اشرف غنی و رئیس اجرایی دولت وحدت ملی عبدالله عبدالله محسوب می‌شود که بر اساس یک توافق‌نامه ناپایدار و با میانجیگری آمریکا قدرت را تقسیم کرده و افغانستان را اداره می‌کنند.

بازگشت حکمتیار می‌تواند عدم اطمینان سیاسی جدیدی را به دولت تزریق کند

به توجه به قدرت گرفتن طالبان و پیشرفت این گروه در چندین جبهه، بازگشت حکمتیار می‌تواند عدم اطمینان سیاسی جدیدی را به دولت تزریق کند.

در ادامه این گزارش آمده است: حکمتیار در دهه ۱۹۸۰ به نبرد با شوروی پرداخت و سپس با عقب نشینی نیروهای شوروی، در جنگ داخلی افغانستان با نیروهای ائتلاف شمال که عبدالله عبدالله یکی از چهره‌های اصلی آن بود، به نبرد پرداخت.

وی در زمانی که طالبان در سال ۱۹۹۶ قدرت را به دست گرفتند، بیرون رانده شد اما پس از حمله آمریکا به افغانستان بازگشت و متعهد شد تا در برابر اشغال نیروهای خارجی‌ مقاومت کند.

با وجود این که نیروهای حزب اسلامی فقط در دو ولایت محدود می‌شوند، اما با آن هم این گروه در سال‌های اخیر چندین حمله را انجام داده‌ است.

حکمتیار تنها رهبر شبه نظامی بود که با دولت افغانستان صلح کرد

این گزارش می‌افزاید: سال گذشته حکمتیار تنها رهبر گروه‌های شبه‌نظامی بود که توافق‌نامه صلح با دولت افغانستان را امضا کرد و بسیاری امیدوار بودند که وی بتواند پیمانی برای یک مصالحه گسترده‌تر با طالبان نیز ارائه کند. اما حکمتیار هنوز، پس از مدت‌ها غیبت بازنگشته‌ است.

حزب اسلامی خواستار حذف نام گلبدین حکمتیار از لیست‌ سیاه آمریکا و سازمان ملل متحد به عنوان یک تروریست تحت تعقیب است.

امین از پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است حکمتیار بدون حذف نام وی از لیست‌های یاد شده به افغانستان بازگردد، سر باز زد. هیچ نشانه‌ای مبنی بر این که سازمان ملل یا واشنگتن حذف نام وی از لیست‌ سیاه را مد نظر قرار داده‌ باشند، وجود ندارد. کانادا و انگلیس هم حزب اسلامی را به عنوان یک گروه تروریستی شناخته‌اند.

 «اندرو وایدر» نایب رئیس برنامه آسیا در موسسه صلح آمریکا معتقد است حکمتیار هم مانند غنی از اکثریت قومی پشتون‌های افغانستان برآمده و حزب اسلامی تحت رهبری وی پس از احیا، می‌تواند به یک بازیگر قدرتمند در انتخابات پارلمانی ۲۰۱۹ تبدیل شود.

حکمتیار اهمیت چندانی در پیشبرد روند صلح ندارد

وایدر می‌گوید: بازگشت حکمتیار به کابل مهم و قابل‌توجه است. اما اهمیت بازگشت وی در این است که حکمتیار یک چهره سیاسی پشتون تاثیر‌گذار و بانفوذ است که مدتی به حاشیه رانده شده بود و دوباره به نزاع سیاسی بازگشته و اهمیت چندانی در پیشبرد روند صلح نخواهد داشت.

وایدر در یک مصاحبه که از طریق ایمیل انجام شد، افزود: چشم‌انداز بازگشت حکمتیار موجب شده تا حزب از هم گسیخته جمعیت اسلامی تلاش کند صفوف خود را به منظور رقابت بهتر، متحد کند.

عبدالله و اشرف غنی همچنین رقبای سیاسی هستند و اتهام تقلب را پس از مبارزه سخت انتخاباتی سه سال پیش، علیه یکدیگر مطرح‌کردند.

هیچ کس انتظار ندارد بازگشت حکمتیار به جنگ ۱۵ ساله با طالبان پایان دهد. طالبانی که بخش‌های گسترده‌ای از قلمرو روستایی در جنوب و شرق افغانستان را تحت تصرف و کنترل خود در آورده، و آشکارا بر هشت منطقه حکومت می‌کند.

مبارزه سه‌جانبه برای کسب قدرت میان غنی، عبدالله و حکمتیار می‌تواند باعث تقسیم و شکاف بیشتر دولت در یک زمان بحرانی شود.

طالبان با شتاب در میدان جنگ حرکت می‌کند و برای خود قلمروی به دست آورده‌ است، در حالی که حزب اسلامی فقط یک سایه از گذشته خویش است و فعالیت به خصوصی ندارد.

طالبان به حکمتیار و قرارداد صلح وی با دولت افغانستان اهمیتی دهد

«مایکل کوگلمن» معاون مدیر برنامه آسیای جنوبی در مرکز ویلسون در واشنگتن در این زمینه گفت: فکر نمی‌کنم طالبان به حکمتیار و قرارداد صلح وی با دولت افغانستان اهمیتی دهد.

امین کریم مذاکره‌کننده حزب اسلامی در ویلایی در کابل زندگی می‌کند که به شدت تحت محافظت نیروهای امنیتی قرار دارد. وی رقبای افغانستانی (که نامشان را ذکر نکرده) و کشورهای منطقه را به سعی و تلاش برای خرابکاری در مسئله بازگشت حکمتیار متهم کرده و اظهار داشت که بسیاری از فرماندهان حزب اسلامی که به سمت پایتخت حرکت کرده‌اند، دستگیر شده‌اند.

دولت می‌گوید که به قرارداد صلح متعهد است و «محمد هارون چخانسوری» سخنگوی (سابق) دولت اظهار داشت که بازگشت حکمتیار می‌تواند به عنوان یک گام مثبت ارزیابی شود.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان