شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » بانک مرکزی: ۳۶ در صد افغان‌ها معاملات بانکی انجام نمی‌دهند

بانک مرکزی افغانستان می‌گوید که بر بنیاد یافته‌های بانک جهانی، ۳۶ در صد افغان‌ها به دلیل سود در معاملات بانکی، علاقه به بانکداری ندارند.

واحدالله نوشیر، معاون اول این بانک به روز سه شنبه اول اکتوبر (۹ میزان) به خبرنگاران گفت که بانک مرکزی تلاش دارد تا با روش‌های گوناگون مردم را معاملات بانکی تشویق کند.

به گفتۀ آقای نوشیر، بانک مرکزی به منظور واداشتن مردم به معاملات بانکداری، یک شعبۀ مشخص بانکداری اسلامی را ایجاد کرده و جواز بانکداری اسلامی را نیز صادر کرده است.

او افزود: “بر اساس گزارش بانک جهانی، ۳۶ در صد مردم به بانکداری به خاطری نمی‌آید که در این سود است. در سطح جهان افغانستان در راس قرار دارد. ۷۰ در صد بانک‌ها صیانت دارند یعنی ۷۰ در صد پول در نزد بانک وجود دارد؛ اما هیچ استفاده نمی‌شود”.

معاون اول بانک مرکزی افغانستان تاکید کرد که اگر ۳۶ افغان‌ها در معاملات بانکی دخیل شوند، دوران پول نیز در این کشور بهبود خواهد یافت.

این بانک در نظر دارد که برای دخیل‌شدن تمام افغان‌ها به معاملات بانکی، در همکاری با بانک جهانی و وزارت شهرسازی، به مردم از طریق بانکداری اسلامی قرضه بدهند.

آقای نوشیر افزود: “مساله دوم این است که با بانک آسیایی، بانک جهانی، آی.اِم.اف و وزارت مالیه یکجا سر صکوک کار می‌کنیم. از این راه ما می‌خواهیم از مردم پول‌ها را جمع کنیم، وزارت مالیه سر پروژه‌ها سرمایه‌گذاری می‌کند به مردم از این طریق یک عاید به وجود می‌آید”.

بر بنیاد آمار بانک مرکزی افغانستان، در حال حاضر بانکداری اسلامی در این کشور ۳۱ میلیارد افغانی سرمایه دارد و به گفتۀ مقام‌ها با تطبیق راهکارهای جدید میزان آن افزایش خواهد یافت.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان