شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » با مهاجرت نخبگان و تحصیل کرده ها از افغانستان، طالبان و تروریسم جای آنها را گرفته اند

داکتر تمنا رییس مرکز استراتژیک وزارت خارجه ، در نشست هم اندیشی نخبگان و دانشجویان مهاجر که روز گذشته در سفارت افغانستان در تهران برگزار شد ، اظهار داشت : عدم وجود صلح و امنیت دو مقوله ای است که باعث شده ما در جایگاهی که شایستگی آن را داریم قرار نگیریم .

تمنا افزود : افغانستان کشوری با قدمت ۵ هزار ساله می باشد که در تاریخ نقش مهمی را در تحولات جهان، فرهنگ ، تولید و عرضه دانش به سایر کشورها داشته اما امروزه متاسفانه مشکلاتی در کشور به وجود آمده است که ما را جزء ۱۳ کشور ضعیف در تولید علم در جهان قرار داده و در عین حال سهمی در اتفاقات جهانی نداریم در حالی که تنها گره این مشکلات به دست تدبیر و حکمت شما جوانان گشوده خواهد شد.

وی علاوه کرد : مؤلفه های امنیتی در افغانستان شامل مواردی از جمله افراط گرایی و تروریسم است که این موضوع تنها متوجه کشور ما نیست بلکه سایر کشور های منطقه را نیز تحت تأثیر قرار داده و خواهد داد که ترکیه نماد بارز آن است.

رییس مرکز استراتژیک وزارت خارجه کشورمان اضافه کرد : افغانستان خواستگاه تروریسم نیست بلکه مکانی است که تروریست ها از سایر کشورها به آن ارسال می شود و البته اینکه بخشی از طالبان ماحصل جنگ های داخلی در کشور است و بخش دیگر آن ماحصل نوع نگاه انتقادی گروه های بنیادگرا به نظم کنونی جهان است .

داکتر تمنا اذعان کرد : ثبات نظم و قانون در افغانستان باعث از بین رفتن منافع خیلی از کشورها از جمله پاکستان می شود و این کشور امنیت خود را در نا امنی و افراط گرایی در کشور ما می بیند.

او تاکید کرد : یکی از عوامل اصلی عدم برقراری صلح در افغانستان ، سیاست خارجی پاکستان است و تا حال ما با کشورهای مداخله گر در کشور بر اساس رافت و دوستی ارتباط داشته ایم در حالی که از سوی مقابل شاهد عداوت و دشمنی آشکارا و پنهان بوده ایم.

این مقام ارشد وزارت خارجه با ابراز تاسف گفت : ضعف کشور ما باعث شده تا کشورهایی ضعیف در مسائل داخلی ما دخالت کرده و کشورهای قدرتمند نیز کشور ما را محل صدور نا امنی های خود قرار داده اند به طوری که افغانستان به خانه امن هراس افگنان صادر شده از پکن تا انقره مبدل شده است .

به عقیده وی نا امنی در افغانستان ناشی از معادلات پیچیده جهانی است و تعارضات منطفه ای نیز باعث شده کشورها برای حل اختلافات خود ، در افغانستان تسویه حساب نمایند .

وی گفت : مسائلی  از جمله فقر اقتصادی، فقر ارزشی، پرخاشگری ناشی از بعضی مشکلات داخلی چون انزوای برآمده از توزیع ناعادلانه قدرت نیز می باشد و مسائلی مانند نظم گریزی و نظم ستیزی و … نیز در به وجود آمدن این وضعیت نقش داشته است.

این پژوهشگر ارشد سیاسی با بیان اینکه “ما می خواهیم از اقتصاد به جامعه امن برسیم ” اظهار داشت : سیاست افغانستان از سال ۵۲ مبتنی بر امنیت بوده یعنی امنیت در خدمت امنیت بوده اما از دو سال قبل تاکنون سعی شده اقتصاد در خدمت امنیت باشد. زیرا توسعه مرزهای اقتصادی به طور طبیعی امنیت را به کشور خواهد آورد.

این استاد دانشگاه گفت : بر اساس قوانین ثابت شده تاریخی هر قرن یک قدرت سلطه فراگیر داشته که اکنون آمریکا زوال خود را احساس می کند و سعی دارد با نزدیک شدن به منطقه خاور میانه قدرت را برای خود حفظ کند.

وی در رابطه با دلیل سیاست حکومت وحدت ملی مبنی بر بازگشت مهاجرین به کشور با بیان اینکه در سال ۲۰۱۴، ۹ هزار نخبه و تحصیلکرده به همراه خانواده هایشان از کشور خارج شده اند و همچنین ۲۰۰هزار نفر از جوانان افغانستان به اروپا مهاجرت کردند ، تصریح کرد : هرچند اکنون شرایط برای بازگشت مهیا نیست اما حقیقت تلخ در رابطه با مهاجرت این است که هیچگاه یک کشاورز مهاجرت نمی کند بلکه تحصیلکرده ها و نخبه ها دست به مهاجرت می زنند و این یک ضرر بزرگ برای جامعه است .

تمنا تصریح کرد :با مهاجرت نخبگان و تحصیلکرده ها ، نسلی که باید کشور را آباد کند ، از دست می دهیم و طبق یک تئوری فرصت هیچ گاه از بین نمی رود بلکه به دست کس دیگری می افتد. بنابراین وقتی نخبه ها کشور را رها کنند ، تروریسم و طالبان کشور را در دست خواهند گرفت و حکومت هرگز نمی خواهد سرمایه های خود را از دست بدهد.

داکتر تمنا اظهار داشت : کشور افغانستان با وجود تمام مشکلات ، ملک ما افغانستانی هاست و تلاش و کوشش ما در کشورهای دیگر چون از ما نیست نفعی به حال ما نخواهد داشت و تا زمانی که نخبگان به کشور باز نگردند کشور آباد نخواهد شد.

ایشان در ادامه گفت که افغانستان به حضور تک تک شما نیاز دارد و فرصت های شغلی برای تحصیل کرده ها در افغانستان فراوان است و در این بین به این نکته اشاره کرد که نقطه ضعف بزرگ تحصیل کرده های ایران نداشتن تسلط بر زبان انگلیسی است که لازمه تصدی مشاغل مهم در افغانستان می باشد.

وی با تشویق دانشجویان و نخبه ها برای بازگشت و ایفای نقش در رشد و سازندگی کشور افزود: وزارت امورخارجه افغانستان ۹۰ موضوع که درباره مسائل مهم کشور هستند پیشنهاد کرده است که دانشجویان ماستری و دکترا می توانند برای نوشتن پایان نامه و تز خود از این موضوعات استفاده کنند و در صورت پرداختن به این موضوعات با هماهنگی وزارت امور خارجه به آنها کمک هزینه هایی به مبلغ ۲۰۰۰ دالر برای مقطع ماستری و ۳۰۰۰دالر برای مقطع دکترا داده خواهد ، بعلاوه تز و پایان نامه ها به نام خود شخص در افغانستان چاپ و مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

در خلال برنامه آقای حمیدی مستشار فرهنگی و حقوقی سفارت افغانستان گفت : ما ۱۸ هزار دانشجو در ایران داریم و در رابطه با پاسپورت های الکترونیکی پیوسته تلاش ها و رایزنی های جناب داکتر نصیراحمد نور سفیر محترم کشور برای حل این مشکل در جریان بوده در حالی که سازمان ایکائو مقرر داشته پاسپورت های دست نویس کشورها تا سال ۲۰۱۵ اعتبار دارد ولی با توجه به کمبود ها در افغانستان قرار شد تا این مهلت تا ۲۰۱۷ به کشور ما داده شود تا نسبت به تعویض پاسپورت ها اقدام کند.

وی افزود : بعضی کشورها اعتبار پاسپورت دست نویس افغانستان را تا سال ۲۰۱۷ قبول کرده اند اما شورای امنیت ایران به دلیل مسایل امنیتی و منطقه ای این موضوع را نپذیرفته است بنابراین با توجه به رایزنی های انجام شده برای سال آینده دانشجویان برای دریافت پاسپورت های الکترونیکی اقدام کنند تا با مشکل مواجه نشوند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان