شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » برای توسعه بیش از پیش روابط با افغانستان اهمیت زیادی قائلیم

«زلمی خلیل‌زاد» نماینده ویژه وزیر امور خارجه آمریکا در افغانستان و «لیزا کرتیس» معاون دستیار رئیس جمهور آمریکا در امور امنیت، مدیر ارشد مسائل آسیای جنوبی و مرکزی با «شوکت میرضایف» رئیس جمهور ازبکستان دیدار و گفت‌وگو کردند.

رئیس جمهور ازبکستان در این دیدار بر توسعه و تحکیم همکاری‌های همه جانبه بین ۲ کشور تاکید کرد.

در این دیدار مسائل روز توسعه بیش از پیش روابط ازبکستان و آمریکا و همچنین موضوعات بین المللی و منطقه‌ای بررسی شدند همچنین بر حل و فصل صلح آمیز اوضاع افغانستان تأکید شد.

میرضیایف اظهار داشت: ازبکستان برای توسعه بیش از پیش روابط با افغانستان اهمیت زیادی قائل است و خواستار برقراری سریع صلح و ثبات، تامین توسعه پایدار در این کشور است.

وی افزود: اجرای طرح‌های زیربنایی توسط طرف ازبکی می‌تواند سهم ارزنده‌ای در این پروسه داشته باشد که ساخت خط ریلی «مزار شریف- هرات» و خط انتقال برق «سرخان- پل خمری» از جمله آنها است.

در این دیدار همچنین بر لزوم هماهنگی تلاش‌های جامعه جهانی برای آغاز گفت‌وگوهای صلح آمیز با نقش تعیین کننده مردم افغانستان، ارائه کمک عملی برای پیشبرد طرح‌های مساعدت اقتصادی به افغانستان تاکید شد.

آنان برای اصلاحات ازبکستان در تمام زمینه‌ها و همچنین سیاست خارجی این کشور در روابط با کشورهای همسایه از جمله افغانستان ارزش زیاد قائل شدند.

در این دیدار تاکید شد که نتایج همایش بین المللی افغانستان در ماه مارس سال جاری میلادی در تاشکند گام‌های بین المللی را تعیین و پایه‌ای برای اقدامات مشترک جهت حل و فصل صلح آمیز اوضاع افغانستان شد.  

طرفین در پایان بر آمادگی متقابل به تحکیم بیش از پیش روابط راهبردی ازبکستان و آمریکا و گسترش بیش از پیش همکاری‌های متقابل برای حل و فصل اوضاع افغانستان با اهداف تامین صلح، ثبات و توسعه پایدار در منطقه تاکید کردند.

هم اکنون در ازبکستان ۱۸۹ شرکت مشترک با سرمایه گذاری سرمایه گذاران آمریکا از جمله ۴۹ شرکت با ۱۰۰ درصد سرمایه سرمایه گذاران آمریکایی فعالیت می‌کنند.

مبادلات بازرگانی ازبکستان و آمریکا در سال ۲۰۱۷ میلادی در سطح ۲۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار قرار گرفته است.

آمریکا استقلال ازبکستان را در تاریخ ۲۷ دسامبر سال ۱۹۹۱ میلادی به رسمیت شناخته و در تاریخ ۱۹ فوریه سال ۱۹۹۲ میلادی بین این ۲ کشور روابط دیپلماتیک برقرار شده است.

/انتهای پیام/

این مطلب بدون برچسب می باشد.

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان