شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » بندر چابهار از ابتکارات ترانزیتی و تجارتی ایران، هند و افغانستان است

«محمد اشرف غنی» رئیس جمهور افغانستان روزگذشته در هفدهمین اجلاس سران سازمان همکاری‌های شانگهای که در شهر آستانه پایتخت قزاقستان برگزار شد، شرکت و سخنرانی کرد.

رئیس جمهور افغانستان کسب عضویت دائمی هند و پاکستان را به کشورهای شرکت‌کننده در آن اجلاس را تبریک و افزود: با افزایش اعضای سازمان همکاری‌های شانگهای، همزمان مسوولیت‌ها در سطح منطقه افزایش می یابد.

وی با اشاره به نقش سازمان همکاری‌های شانگهای در منطقه افزود: روابط و همکاری‌های حوزه آسیا- اروپا در این اواخر تقویت چشمگیر و قابل ملاحظه یافته است.

افغانستان در خط نخست مبارزه با تروریسم قرار دارد

اشرف غنی با اشاره به اینکه افغانستان در خط نخست مبارزه علیه تروریسم قرار دارد افزود: هم اکنون ۲۰ گروه تروریستی فرا منطقه علیه مردم ما می‌جنگند و همه روزه از ما قربانی می‌گیرند.

رئیس جمهور افغانستان گفت: هم اکنون کشور ما در ماتم به سر میبرد و این ماتم بدلیل حملات خونین تروریست‌ی است که مردم را هدف قرار داده اند و از جمله برخی مناطق دیپلماتیک در کابل، مناطق زیادی آسیب پذیر شده‌اند.

رئیس جمهور افغانستان اظهار داشت: مردم ما خواستار عدالت هستند و انتظار داریم که اقدامات اساسی و مشترک که از سوی کشورهای منطقه در مبارزه با تروریسم شکل می‌گیرد، اطمینان خاطر همه را فراهم نماید.

تهدیدهای تروریسم و سازمان‌های تروریستی فرامنطقه

وی گفت: تهدیدهای تروریسم منطقه و سازمان‌های تروریستی فرامنطقه مانع اساسی در مقابل رسیدن به آرزوهای تمامی مردمان منطقه به ویژه افغانستان محسوب می‌شود.

اشرف غنی گفت: ما انتظار داریم تا سازمان همکاری های شانگهای روی استراتژی مبارزه علیه تروریسم و قاچاق مواد مخدر کار کند و نیز گفتمان منطقه برای مهار و سرکوب گروه‌ها و سازمان‌های تروریستی فرامنطقه شکل گیرد.

رئیس جمهور  افغانستان خطاب به سران سازمان شانگهای گفت: من اینجا آمده ام تا افزایش همکاری‌ها را در عرصه مبارزه با تروریسم اعلام و در مقابل تروریسم که کشورهای منطقه از جمله افغانستان به طور جدی تهدید می‌کند، لازم است تا اقدامات عملی اتخاذ شود.

کشورهای حامیان تروریسم فرامنطقه را تعریف نمایند

وی پیشنهاد داد: کشورهای منطقه براساس یک مکانیزم مشخص، کشورهای حامی تروریسم  فرامنطقه را تعریف نمایند.

اشرف غنی گفت: اکنون کشورهای منطقه از طریق پروژه‌های بزرگ اقتصادی و زیربنایی باهم بافت خورده اند که این نتیجه توافق و تعهدات لازم بین کشورهای منطقه است.

وی گفت: عزم و اراده کشورهای منطقه برای اجرایی شدن طرح‌ها و برنامه های زیربنایی به سطح ملی و منطقه، رویا ها را به حقیقت مبدل کرده است.

ایجاد و تقویت روابط بین کشورهای آسیای جنوبی

رئیس جمهور افغانستان گفت: ایجاد و تقویت روابط بین کشورهای آسیای جنوبی و اعضای شانگهای، قدمی بزرگ جهت بهبود و گسترش مناسبات منطقه است.

وی به موقعیت استراتژیک افغانستان اشاره کرد و گفت: افغانستان به عنوان  چهارراه آسیا حلقه مرکزی روابط بین کشورهای منطقه تلقی می‌شود.

اشرف غنی گفت: امنیت، ثبات و رفاه، خواست و نیاز اساسی مردمان منطقه به شمار می‌رود و ضروری است تا برای تأمین این خواست‌ها، همکاری‌های منطقه‌ای تقویت مزید یابد و ما نیز تمرکز جدی روی تداوم و تحکیم روابط منطقه داریم.

افغانستان روابط اقتصادی خوبی با ترکمنستان دارد

وی افزود: افغانستان روابط اقتصادی، تجارتی و ترانزیتی خوبی با ترکمنستان دارد و این همکاری‌ها با کشورهای ازبکستان، تاجیکستان، قزاقستان، قرقیزستان و آذربایجان درحال توسعه است.

رییس جمهور افغانستان گفت: همکاری‌های ما در عرصه‌های سرمایه گذاری، ترانزیتی و اقتصادی نیز با هند و ایران در مرحله توسعه است که بندر چابهار یکی از ابتکارات ترانزیتی و تجارتی بین ۳ کشور محسوب می‌شود.

وی اظهار داشت: هدف عمده ما این است تا آسیای مرکزی را به آسیای جنوبی وصل کنیم و پاکستان نیز نقش خود را در این زمینه می‌تواند ایفا و بهبود بخشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان