شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » بیش از ۷ ملیون افغان در خارج از کشور

سید حسین عالمی بلخی، وزیر امور مهاجرین روز چهارشنبه(۱۸حمل) در مجلس نماینده‌گان گفت هفت ملیون و ۲۳۴ هزار و ۵۳۱تن در حال حاضر در خارج از کشور پناهنده هستند که از آن جمله سه ملیون در پاکستان، دو ملیون و ۴۰۰هزار در ایران، ۶۰۰هزار در سایر کشورها و ۳۹۰هزار در کشورهای اروپایی حضور دارند.

آقای بلخی گفت که وزارت مهاجرین به خاطر جلوگیری از تبعیض و اخراج اجباری پناه‌جویان افغان حدود ۵۰ نشست و ملاقات مثمر را با نماینده‌گان کشورهای اروپایی و اتحادیۀ اروپا داشته‌است.

او اظهار داشت کشورهای اروپایی می‌خواستند بدون قید و شرط ۴۰ درصد پناه‌جویان افغان را که ۱۰۰هزار نفر می‌شود به صورت اجباری اخراج نمایند اما نشست‌ها با کشورهای اروپایی و اتحادیۀ اروپا آنان را متقاعد ساخته تا از اخراج به زور جلوگیری کنند.

بحران مهاجرت یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی‌ست که در یکی دوسال اخیر به دلیل سرازیرشدن ملیون‌ها تن ازکشورهای جنگ‌زده به شمول افغانستان، دامن‌گیر کشورهای اروپایی و جهان شده‌است.

هم‌چنان در این مدت صدهاتن از شهروندان افغان که با پذیرفتن خطر از مسیر قاچاق راهی اروپا شده بودند، در آب‌ها جان‌ها‌ی‌شان را از دست دادند.

برگشت داوطلبانه

با این حال وزیر امور خارجۀ افغانستان می‌گوید شمار زیادی از پناه‌جویان که زنده‌گی در کشورهای اروپا را طبق خواسته‌شان نیافته‌اند، خواهان برگشت به کشور هستند.

صلاح‌الدین ربانی امروز در مجلس نماینده‌گان گفت که ۱۷۰۰ تن از شهروندان افغان در آلمان به سفارت افغانستان در آن کشور مراجعه کرده و خواهان برگشت داوطلبانه شده‌اند.

او با تاکید بر این‌که هیچ پناه‌جویی که به زور و بدون خواست حکومت برگردانیده شود پذیرفته نخواهد شد بیان داشت که کسانی که می‌خواهند برگردند، کشور را ترک کردند اما دیدند واقعیت زنده‌گی در اروپا چیز دیگری‌ست.

در همین حال سید حسین عالمی بلخی وزیر امور مهاجرین نیز گفت که از سال ۲۰۰۱ به این‌طر حدود شش ملیون پناهنده داوطلبانه به کشور برگشته‌اند.

چندی پیش ۱۲۵ تن از پناهنده‌گان افغان که در کشور آلمان به سر می‌بردند به گونۀ داوطلبانه از آن کشور به افغانستان انتقال یافتند.

انگشت انتقاد به طرف رییس جمهور

از جانب دیگر به دنبال واکنش‌های فعالان مدنی، حقوق بشری و سیاسی به خاطر اظهارات رییس جمهور غنی در مورد پناه‌جویان، پارلمان افغانستان نیز از این مسئله انتقاد کرد.

رییس جمهور افغانستان اخیرا در گفت‌گو با بی‌بی‌سی بیان داشت با کسانی که افغانستان را ترک می‌کنند و به بیرون از کشور مهاجر می‌شوند هیچ‌گونه هم‌دردی ندارد.

عبدالرؤوف ابراهیمی، رییس مجلس نماینده‌گان امروز گفت که رییس جمهور حافظ منافع ملی کشور در داخل و خارج است و این‌که گفته در برابر مهاجرین افغان که ترک وطن می‌کنند مسؤولیت ندارد، فکر کنم اظهار هم‌چو گپ مخالف مصالح علیای کشور است.

رییس مجلس نماینده‌گان تاکید کرد که باید بر اساس وظیفه‌اش رییس جمهور غنی در خارج از افغانستان هم متوجه شهروندان باشد.

در همین حال احمد به‌زاد، عضو مجلس نماینده‌گان این اظهارات آقای غنی را تاسف‌بار خوانده گفت رهبر هیچ کشوری که پناه‌جویان زیادی دارد این موضوع را تا به حال مطرح نکرده بود که روح و روان مردم را در داخل و خارج بسیار آزرده ساخته‌است.

این در حالی‌ست که رولا غنی، بانوی اول افغانستان و هم‌سر رییس جمهور پس از اظهارات آقای غنی برعکس گفته‌های او بیان داشت که با پناه‌جویان افغان اظهار هم‌دردی می‌کند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان