شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » «تأهل» دیگر شرط اعطای گواهینامه به مهاجران افغانستانی نیست

سرهنگ «مجید صمدی» رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه نیروی انتظامی ایران در برنامه «وطندار» از رایزنی‌ها با وزارت کشور ایران برای تسهیل تردد برای آن دسته از اتباعی که دارنده کارت آمایش هستند، خبر داد.

صمدی اظهار داشت: بحث اتباع افغانستانی که دارای کارت آمایش هستند بر عهده وزارت کشور بوده و براساس جغرافیای مکانی محل سکونت آنها تعریف و برای سفر به دیگر شهرها از لحاظ امنیتی برگه‌های ترددی توسط استانداری‌ها صادر می‌شود تا نیروی انتظامی که در گلوگاه‌های امنیتی و جاده‌ها مستقر هستند از وضعیت آنها  اطلاع داشته باشند.

رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه نیروی انتظامی ایران ادامه داد: اما ما صحبت‌هایی با وزارت کشور کرده‌ایم که تسهیل تردد برای این دسته از اتباع بیشتر شود اما در مورد کسانی که گذرنامه دارند این مشکلات وجود ندارد و براحتی می‌توانند تردد کنند.

بهترین راهکار صدور گذرنامه برای تهسیل تردد 

وی افزود: صحبت‌هایی کرده‌ایم و پیگیر موضوع هستیم و بهترین راهکار صدور گذرنامه است که هم بُرد هویتی و بین‌المللی دارد و هم این موانع دست و پاگیر حذف میشود.

رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه ایران گفت: در این رابطه برخی اتباع دغدغه دارند که ممکن است با از دست دادن کارت آمایش پروانه آنها سالانه به تمدید برسد و به هر دلیلی سال دیگر تمدید نشود که در پاسخ به آنها باید گفت این یک تصمیم حاکمیتی است.

وی افزود: وقتی بناست اتباع مجاز و قانونی حضور داشته باشند چه با کارآت آمایش و چه پروانه اقامت جای نگرانی وجود ندارد مگر اینکه موضوع خاصی پیش بیاید، کمااین‌که داشتن گذرنامه این مزیت را دارد که علاوه بر سفر در داخل افغانستان می‌توانند به کشورهای ثالث و یا افغانستان سفر کنند و ما به آنها روادید خروج و مراجعت می‌دهیم.

برای اعطای گواهینامه نیاز به گذرنامه است

صمدی در پاسخ به اینکه آیا امکان صدور گذرنامه الکترونیکی در ایران برای اتباع افغانستانی وجود ندارد؟ گفت: این یکی از دغدغههای ما بوده که از طریق وزارت امور خارجه در حال پیگیری است، گذرنامه الکترونیکی امروز یک الزام بین‌المللی است.

وی افزود: در تمامی دنیا گذرنامه‌ها بصورت ماشینی خوانده میشود و لذا باید این موضوع حل شود اما ما تلاش میکنیم تا با همکاری افغانستان بتوانیم تسهیلی در مسیر صدور گذرنامه‌های الکترونیکی ایجاد کنیم.

رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه نیروی انتظامی ایران خاطرنشان کرد: توصیه من این است که اتباع افغانستانی به سمت اخذ صدور گذرنامه بروند.

مدرک معتبر  برای صدور گواهینامه  ارائه شود

وی در پاسخ به اینکه چرا دارندگان کارت آمایش نمی‌توانند گواهینامه رانندگی اخذ کنند، عنوان کرد: گواهینامه برای رانندگی است و وسیله نقلیه باید بیمه شود و حداقل آن شخص ثالث بوده و بیمه هم مسائل حقوقی دارد و مدرک بین‌المللی باید ارائه کند و لذا باید مدرک معتبر بین‌المللی برای صدور گواهینامه  ارائه شود و برای دانشجویان هم شرط تأهل برداشته شده است.

صمدی با اشاره به برخی رفتارهای نامناسب میدانی سربازان با اتباع افغانستانی گفت: نگاه ما در مورد اتباع افغانستانی نگاه تکریم بوده و هیچ تفاوتی نمی‌کند که انسان‌ها چه تابعیتی دارند و چه ملیت و نژادی دارند، در برخوردها به هیچ عنوان موافق برخوردهای ناشایست با اتباع نیستیم.

وی افزود: در مواردی که رفتارهای ناشایستی مانند یکی نمونه‌ای که در یکی از اردوگاه‌ها رخ داد، بلافاصله نیروی انتظامی اردوگاه و سرباز را شناسایی و برخوردهای قانونی لازم صورت گرفت.

رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه افزود: در موضوعی که در شیراز هم پیش آمده بود، شبکه‌های اجتماعی هم بسیار بر آن موضوع دامن زدند هر چند در  مورد آنها هم نوعی بی‌سلیقگی رخ داد اما آنهایی که به نمایش گذاشته شده بودند صرفا اتباع خارجی نبودند و از ایرانیان هم بودند و در حقیقت مجرم بوده و مرتکب جرم شده بودند، تأکید میکنم که در نحوه نمایش آنها بسیار بدسلیقگی رخ داد اما شبکه‌های اجتماعی هم بر آن دامن زد.

عهده‌دار تأمین امنیت انسان‌ها ایرانی و غیر‌ایرانی

صمدی تأکید کرد: ما وظیفه تأمین امنیت کشور و همه افراد حاضر در این کشور را بر عهده داریم، چه ایرانی و چه غیر‌ایرانی، این را هم باید بگویم که جرایم اتباع افغانستانی در کشور ما به نسبت جمعیت آنها بسیار کمتر از آن چیزی است که تصور می‌شود، هم از حیث کیفی و هم کمی.

وی اضافه کرد: اتباع افغانستانی بیش از آنکه مرتکب جرم شوند، تخلف می‌کنند مثلا تاریخ اقامت آنها گذشته و مدتی غیرمجاز بوده و یا تخلف رانندگی داشته‌اند، واقعا اربعین امسال نشان داد که چقدر مهاجرین افغانستانی مردم سالم و متدینی هستند.

رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه افزود: سامانه ۱۹۷ در اختیار اتباع خارجی بوده و در مرکز همگانی پلیس هم می‌توانند حضور یافته و مشکلات خود را مطرح کنند، دلیل برای ترس و واهمه وجود ندارد و اتباع افغانستانی با هر مشکلی بیایند و با پلیس طرح موضوع کنند تا مشکل آنها حل شود.

تشریح برخی مشکلات مهاجرین در حوزه اقامت

صمدی در تشریح برخی مشکلات مهاجرین در حوزه اقامت گفت: تمدید اقامتها معمولا اگر فرد مشکل خاصی نداشته باشد صورت میگیرد، در حوزه طرح خانواریها که فعلا متوقف شده باید بگویم در حال ایجاد  سازوکار بهتری هستیم و برخوردی با این دسته از افراد صورت نگرفته چرا که طرح از سمت ما فعلا متوقف شده است.

وی ادامه داد: نگرانی در طرح خانواری که چندیست متوقف شده نداشته باشند و فراخوان آن هفتههای آینده اعلام میشود، در موضوع گواهی تجرد، سفارت و کنسولگری‌ها این گواهی را صادر می‌کنند، ببینید باید این را قبول کرد که شرایط ارائه خدمات به افراد متأهل و مجرد متفاوت است و این باید برای ما احراز شود.

رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه در ارتباط با ضرورت اخذ شناسه فراگیر برای حساب‌های بانکی اتباع افغانستانی گفت: این کار برای ارائه خدمات به اتباع بوده و یک شناسه انحصاری به اتباع دادهایم، این شناسه براساس مشخصات گذرنامه‌ای و استانداردهای بین‌المللی است که در جاهایی که می‌خواهند خدمت بگیرند با این شناسه آن واحد خدمات دهنده نسبت به اسناد ارائه شده اطمینان بیشتری نسبت به خدمات خود دارد.

تبدیل وضعیت دانشجویان فارغ‌التحصیل در ایران

صمدی در ارتباط با تبدیل وضعیت دانشجویان فارغ‌التحصیل در ایران خاطرنشان کرد: دانشجویان بعد از فارغ‌التحصیلی اگر شرایط اقامتی جدیدی برایشان بوجود بیاید ما به آنها اقامت میدهیم،  گواهی تجرد یکی از این شرایط است برای بانوان مجردی که فارغ التحصیل شده‌اند و با احراز شرایط تجرد به آنها اقامت پس از تحصیل داده میشود.

وی در واکنش به اینکه اتباعی که بدون ضابطه از ایران خارج شوند، تبعاتی هم برای خود و هم ما دارند، تصریح کرد: مرز هر کشوری از موضوعات و کار ویژه‌ مهم هر دولتی بوده و خروج از مرز هم باید قانونمند باشد.

تسنیم به نقل از وی نوشت: اینکه خواهند بدون ضابطه و قانون از مرز وارد کشور مقابل شوند، هم ما نمی‌گذاریم این ترددها با موجی از بی انضباطیها روبرو شود و هم برای کشورهای مقابل مشکل بوجود میآورد و حتی متهم به قاچاق انسان می‌شویم لذا مرزها را بشدت کنترل می‌کنیم.

مشکلات گواهی ولادت برای اتباع افغانستانی

رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه اشاره به مشکلات گواهی ولادت برای اتباع افغانستانی گفت: گواهی ولادت را بیمارستانها صادر می‌کنند و اگر نوزادی در منزل متولد شود مأموران ما براساس استشهاد محلی این موضوع را رفع می‌کنند و حتی در پلیس مهاجرت هم اداره‌ای با عنوان اداره تابعیت و وقایع اربعه داریم که می‌توانند برای حل مشکل به آنجا مراجعه کنند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان