شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » تأکید ناتو بر عملیات‌های یکجانبه در برابر هراس‌افگنان

قاسم وحیدی، استاد دانشگاه، می‌گوید: «طالبان چند پارچه شده‌اند و این بهترین فرصت است که دولت افغانستان از فرصت استفاده کند و راه را برای گفت‌وگوها با گروه‌های میانه‌رو طالبان آغاز کند.»

ناتو تأکید می‌ورزد که جنگ‌جویان وابسته به القاعده و گروه‌های هراس‌افگن دیگر را با عملیات‌های یک‌جانبه سرکوب خواهد کرد.

جنرال چارلس کلیفلند، سخنگوی نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان، می‌گوید که این گروه‌ها در خاک افغانستان و پاکستان فعالیت دارند و ادامۀ مأموریت پشتیبانی قاطع از نیروهای افغانستان یک نیاز است.

ناتو تعهد می‌سپارد که هراس‌افگنان را در هر جایی که باشند سرکوب می‌کند. نیروهای امریکایی و ناتو در یک سال گذشته تا ۳۵۰ حمله در برابر هراس‌افگنان در افغانستان راه‌اندازی کرده‌اند، در این عملیات‌ها تا ۲۰۰جنگجوی القاعده کشته و یا بازداشت شدند.

جنرال کلیفلند می‌گوید: «مأموریت نخست ما پیکار یک‌جانبه برای ریشه‌کن‌سازی هراس‌افگنی‌است که تمرکز بیشتر آن بالای القاعده و گروه داعش است. شاخه‌های وابسته به این گروه‌ها در افغانستان و پاکستان قرار دارند. ما صلاحیت این را داریم که عملیات‌های یک‌جانبه را برای سرکوب القاعده و دیگر هراس‌افگنان راه‌اندازی کنیم.»

در همین حال، آگاهان امور سیاسی به این باور استند که جامعۀ جهانی فشارهایش را بر پاکستان بیشتر سازد تا جلو فعالیت آزادانۀ هراس‌افگنان در خاک این کشور گرفته شود.

میرزامحمد یارمند، آگاه امور نظامی، می‌گوید: «ما برای شکست تروریستان نیازمند همکاری منطقه‌یی و جهانی استیم. فکر نکنم که پاکستان در حرف‌هایش صادق باشد. ما می‌گوییم که اگر پاکستان واقعاً در برابر تروریستان مبارزه می‌کند، مدرسه‌های غیر قانونی را در خاک خود ببندد.»

قاسم وحیدی، استاد دانشگاه، می‌گوید: «طالبان چند پارچه شده‌اند و این بهترین فرصت است که دولت افغانستان از فرصت استفاده کند و راه را برای گفت‌وگوها با گروه‌های میانه‌رو طالبان آغاز کند.»

ناتو می‌گوید که طالبان در سال روان میلادی تلاش‌های فراوانی کردند تا مرکزهای ولایت‌هایی چون هلمند، کندز، فراه، ارزگان و چندین ولایت دیگر را به دست آورند؛ اما، به گفتۀ ناتو، همه این عملیات‌ها ناکام شدند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان