شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » تام کاتن: آمریکا در افغانستان از نظر راهبردی شکست خورد!

🔺تام کاتن، عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا در مطلبی که در فاکس نیوز منتشر شد، حضور الظواهری در کابل و در خانه حقانی را نقض صریح توافق‌نامه‌ای می‌داند که آمریکا به خاطر آن نیروهایش را از افغانستان خارج کرد؛ کشوری که حالا دوباره پناهگاه خطرناک‌ترین تروریست‌ها شده است.

🔺به باور تام کاتن، طالبان دیگر به خواسته‌ها و حرف‌های آمریکا تن نمی‌دهند چون احساس می‌کنند حضور آمریکا در منطقه ضعیف شده است. او می‌نویسد: «آنان یک سال قبل ضعف جو بایدن را به چشم دیدند. ما در حالی یک سالگی خروج از افغانستان را گرامی می‌داریم که نباید درس‌هایی را که پس از خروج از افغانستان آموختیم، از یاد ببریم.»

🔺به باور کاتن، آمریکا در افغانستان از نظر راهبردی شکست خورد و هرج‌ومرجی که اینک در سراسر جهان شکل گرفته، به دلیل رویکرد آمریکا در افغانستان بوده است. کاتن می‌گوید از زمانی که بایدن در آپریل ۲۰۲۱ خروج آمریکا از افغانستان را اعلام کرد، با نگرانی فزاینده‌ای حرکات طالبان را زیرنظر داشته است: «وقتی بایدن اوایل جولای گفت که قدرت‌ گرفتن طالبان بسیار بعید است، من چندان مطمئن نبودم. ما پایگاه هوایی بگرام را رها کرده و پشتیبانی هوایی از ارتش افغانستان را کاهش داده بودیم و حتی مکانیک‌های غیرنظامی را که جنگنده‌های افغانستان را برای پرواز آماده می‌کردند، از افغانستان برده بودیم.»

🔺کاتن تصریح کرد: «اوایل اگست از طریق گزارش‌های اطلاعاتی و تجربیات خود، می‌دانستم که طالبان در حال تصرف سرزمینی‌اند که به مدت دو دهه در اختیار نداشتند. ششم اوت، زمانی که طالبان اولین شهر افغانستان را به صورت کامل تصرف کردند، بایدن هنوز اصرار داشت که از تصمیم خود هرگز پشیمان نیست؛ در حالی که هزاران سرباز را برای تخلیه سفارت ما در آمریکا به فرودگاه کابل فرستاده بود، هنوز به تخمین‌های اطلاعاتی که می‌گفتند کابل سقوط نمی‌کند، باور داشت و سقوط کابل را خیلی دیرتر از وقتی رخ داد، پیش‌بینی می‌کرد.»

🔺با همه این‌ها‌، کابل در ۱۵ اگست سقوط کرد و اشرف غنی از افغانستان گریخت. کاتن می‌گوید: «من مانند بسیاری دیگر از کهنه‌سربازان جنگ افغانستان از مدیریت نادرست رئیس‌جمهوری در این بحران وحشت‌زده شدم. بی‌کفایتی بایدن در عقب‌نشینی آن را به یک شکست تبدیل کرد که آمریکا را تحقیر کرد و فداکاری سربازان ما را به باد داد.»

🔺او در ادامه نوشت: « من به عواقب قدرت و اعتبار آمریکا فکر کردم؛ با این حال می‌دانستم که ماجرای افغانستان هنوز تمام نشده است و پایان بسیار بدتر از آن چیزی خواهد بود که می‌ترسیدم.»

🔺۱۵ اگست ۲۰۲۱ هنگامی که کابل سقوط کرد، کاتن از تصور حضور هزاران آمریکایی در افغانستان تحت سلطه طالبان وحشت‌زده شد. با اینکه مجلس نمایندگان آمریکا در تعطیلات بودند، او و همکارانش دو هفته متوالی شب‌وروز تلاش کردند تا توانستند ۳۰۰ شهروند آمریکا و ۲۰۰ همکار افغان خود را از کابل خارج کنند.

🔺۲۶ اگست بدترین روز تاریخ حضور آمریکا در افغانستان بود. در حمله انتحاری تروریست‌ها، ۱۳ سرباز آمریکایی و ۱۷۰ مرد و زن افغان کشته شدند. این غم انگیزترین حادثه در تاریخ یک دهه گذشته آمریکا بود و به دلیل ضعف مدیریت بایدن در افغانستان رخ داد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان