شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » تجلیل از سالروز خروج قشون سرخ از کشور

رییس‌جمهور غنی می‌گوید که افغانستان در انحصار هیچ‌کسی نیست و مسأله‌ی بنیادی ساختار قدرت را قانون اساسی کشور حل کرده است.
از ۲۶ ثور سالروز خروج نیروهای شوری سابق از افغانستان، دیروز (شنبه، ۲۸ دلو) با حضور رهبران حکومت وحدت ملی و چهره‌های سیاسی در ارگ ریاست‌جمهوری گرامی‌داشت شد.
آقای غنی در سخنرانی خود در این مراسم گفت که بزرگ‌ترین سند در افغانستان قانون اساسی است که به گفته‌ی او، ارزش‌های آن ارزش‌های جهاد است.
غنی افزود: «زمان توقف کرده نمی‌تواند. اگر ما می‌خواهیم پیشرفت کنیم و مشکلات مردم را حل بسازیم، باید تصمیم بگیریم. این به معنای آن نیست که تصامیم را اتخاذ نکرده و فیصله نکنیم، زیرا امنیت، انتخابات، اقتصاد، مدیریت آب، برگشت مهاجرین و سایر مسایل عمده، نیاز به فیصله دارد.»
از سوی دیگر آقای غنی گفت که ما باور به راه‌اندازی یک انتخابات شفاف و به‌موقع داریم. او از اقشار مختلف مردم خواست که در راه‌اندازی انتخابات همکاری کنند.
رییس‌جمهور افزود: «وجیبه‌ی اساسی ما ختم بحران‌های میراثی ۴۰ سال گذشته است. اگر کدام بدیل حکومت وحدت ملی وجود دارد، ارائه کنید.»
او با اشاره به انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌رو گفت که «مردم تصمیم خواهند گرفت که چه کسی را به خدمت‌گزاری‌شان انتخاب کنند.»
آقای غنی هم‌چنان در مورد بازگشت مهاجرین افغانستان از پاکستان گفت که تا ۲۴ ماه آینده تمام مهاجرین به کشور برگردند. او گفت: «امید است که تا ۲۴ ماه آینده تمام مهاجران افغانستان از پاکستان پس بیایند و در این مورد با حکومت ایران نیز به نتیجه برسیم.»
دانش: تصمیم‌گیری شتاب‌زده کشور را به بحران می‌برد
سرور دانش، معاون رییس‌جمهور در این مراسم از تمامی سیاستمداران کشور خواست که هر معضل ملی و سیاسی را باید از راه معقول و با یک تصمیم سیاسی سنجیده‌شده و دقیق حل کنند. به گفته‌ی او، هر نوع تصمیم‌گیری شتاب‌زده و ناشی از احساسات و عواطف شخصی و یا تمایلات قومی و حزبی کشور را به بحران می‌برد.
آقای دانش گفت: «ما باید تمام مشکلات داخلی بین خود را در چارچوب قانون اساسی و از طریق گفت‌وگو و تفاهم حل کنیم و نه از طریق زورآزمایی‌های غیرلازم و افشاندن تخم کین و نفرت در میان مردم افغانستان.»
عبدالله عبدالله، رییس اجراییه در این مراسم گفت که کشور در وضعیت حساسی قرار دارد و با بحران‌های سیاسی، امنیتی، بیکاری، فقر و ده‌ها چالش دیگر روبه‌رو است.
آقای عبدالله افزود: «در این وضعیت حساس، یک حرف و اقدام ناسنجیده و خلاف میل مردم، می‌تواند چالش بزرگ دیگری خلق کند. ما نباید تلاش کنیم که از بحران به طرف بحران برویم.»
او تأکید کرد: «اگر کسی یا کسانی فکر کرده‌اند با خلق بحران دیگر می‌توانیم بر کاستی‌‌های‌مان سرپوش بگذاریم، اشتباه بزرگی است. ما باید تصمیم‌‌هایی بگیریم که مردم را یکپارچه بسازد نه این‌که میان آنان نفاق و تفرقه بیندازد.»
حکمتیار: طالبان راه حزب اسلامی را انتخاب کنند
گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی که یکی از سخنرانان این مراسم بود، از گروه طالبان خواست راهی را که حزب اسلامی انتخاب کرده بود، انتخاب کند.
آقای حکمتیار هم‌چنان بر برگزاری انتخابات شفاف و حمایت از حکومت وحدت ملی تأکید کرد.
حکمتیار گفت: «انتخابات در زمان معین آن و به‌صورت شفاف برگزار شود. از همه‌ی می‌خواهم در انتخابات آینده نظارت احزاب سیاسی از روند انتخابات را فراهم سازند.»
او افزود، با آن‌که اکثریت پست‌های مهم دولت فعلی به‌دست رقیبان او است، اما «این حکومت را به‌خاطر دوام آن قبول داریم و در پی ضعیف ساختن آن نیستیم.»
اظهارات رهبران حکومت وحدت ملی در مورد انحصار قدرت و تصامیم پیش‌روی حکومت در حالی‌ است که مسأله‌ی توزیع تذکره‌های الکترونیکی دوباره میان ریاست‌جمهوری و ریاست اجراییه تقابل ایجاد کرده است. ارگ از آغاز توزیع تذکره‌های الکترونیکی خبر می‌دهد، اما ریاست اجراییه خواستار تأخیر این روند است.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان