شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » تشدید درگیری‌های داخلی افغانستان ثبات منطقه را تهدید می‌کند

«نیکیتا میندکاویچ» کارشناس سیاسی روسیه در امور آسیای مرکزی کاشناس سیاسی روس گفت: فعالیت ترکیه در آسیای مرکزی در آینده محدود خواهد شد زیرا «آنکارا» نظام سیاسی خود را تغییر داده و در حال حاضر با گروه‌های افراطی درگیر است.

وی با بیان اینکه کشورهای منطقه برای مقابله با چالش‌های جدید آماده هستند، گفت: در صورت تشدید درگیری‌های داخلی در افغانستان خطر بی‌ثباتی این منطقه را تهدید خواهد کرد.

میندوکاویچ ادامه داد: تقویت شبه نظامیان در افغانستان به معنی افزایش امکانات متحدان آنان از جمله افراط‌گرایان منطقه مانند «حرکت اسلامی ازبکستان»، «داعش»، «جماعت انصار الله» خواهد بود که این گروه‌ها به نوبه خود می‌توانند با استفاده از فرصت، حملات تروریستی و شورش‌هایی را مانند «آکتوبه» قزاقستان انجام دهند.

وی اضافه کرد: سازمان‌های تروریستی برای پیاده‌سازی اهداف خود می‌توانند از انتقال قدرت در قرقیزستان و همچنین اصلاحات اخیر در قزاقستان استفاده کنند، با این حال سایر کشورهای منطقه نیز در معرض خطر هستند.

این کارشناس روس در بخش دیگری از صحبت‌های خود در مورد سیاست‌های رهبر ازبکستان نسبت به کشورهای منطقه، گفت: رهبر جدید ازبکستان به احتمال زیاد به سمت اصلاحات جدی پرسنلی، ایدئولوژیکی و اقتصادی این کشور حرکت می‌کند.

وی افزود: سیگنال‌هایی برای عادی سازی روابط و حل و فصل مسالمت آمیز مسائل مرزی در نواحی «فرغانه» به قرقیزستان و تاجیکستان از جانب «تاشکند» داده می‌شود که در مجموع امید گسترش روابط این کشور با تمام کشورهای منطقه را به وجود می‌آورد.

این کارشناس اضافه کرد: همچنین تمایل‌هایی جهت توسعه روابط با روسیه و سازمان پیمان امنیت جمعی برای «مقابله با تهدیدات ناشی از افغانستان» از جانب تاشکند دیده می‌شود.

میندکاویچ ادامه داد: با این حال کسی موفقیت مسیر جدید رهبری ازبکستان را ضمانت نمی‌کند و بیشتر دیپلمات‌های منطقه‌ای معتقدند که تمام کشورهای منطقه از درگیری‌های محلی با این کشور که در میان ۵ کشور منطقه آسیای مرکزی از بزرگترین ارتش برخوردار است، هراس دارند.

این کارشناس در بخش درگیری از صحبت‌های خود در مورد فعالیت ترکیه در آسیای مرکزی گفت: در آینده نزدیک نفوذ «آنکارا» در منطقه کاهش خواهد یافت.

میندکاویچ ادامه داد: در مورد روسیه و چین می‌توان گفت این ۲ کشور نفوذ خود را در منطقه حفظ کردند، پکن در آسیای مرکزی بیشتر به دنبال مسائل اقتصادی، نفت و حمل‌ونقل است.

این تحلیلگر افزود: روسیه بیشتر به امنیت منطقه‌ای و تعداد محدودی از پروژه‌ها از جمله استخراج اورانیوم در قزاقستان و صنعت مونتاژ ماشین‌های روسی برای بازار محلی تمرکز کرده است.

وی در ادامه با بیان اینکه تناقضات جدی میان روسیه و چین وجود ندارد و بسیاری از منافع این ۲ کشور یکسان است، تصریح کرد: احتمالا در چند سال آینده روابط مسکو و پکن در آسیای مرکزی به‌ویژه در مسائل امنیتی حفظ می‌شوند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر هر ۲ کشور مشغول تثبیت وضعیت خود در افغانستان از طریق راه‌حل‌های سیاسی می‌باشند و اگر برنامه‌های مسکو و پکن در مورد حمایت از مذاکرات کابل، اسلام آباد و طالبان موفق شود از این راه می‌توان تهدید و خطرات افغانستان برای آسیای مرکزی را به طور جدی کاهش داد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان