شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » تقویم انتخابات ریاست جمهوری اعلام شد؛ ثبت‌نام نامزدها از اول زمستان

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان تقویم انتخابات ریاست جمهوری این کشور را اعلام کرد. بر اساس این تقویم ثبت نام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری از اول جدی/دی آغاز می‌شود و ۱۲ روز ادامه خواهد داشت.

کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید فهرست ابتدایی نامزدها در ۱۸ جدی و فهرست نهایی پس از رسیدگی به شکایات به تاریخ ۵ حوت/اسفند منتشر خواهد شد. این نامزدان برای دو ماه از تاریخ ۲۸ دلو/بهمن تا ۲۸ حمل/فروردین برای مبارزات انتخاباتی فرصت دارند.

بر اساس این جدول زمانی، انتخابات ریاست جمهوری قرار است در ۳۱ حمل/فروردین سال ۱۳۹۸ برگزار شود و نتایج نهایی آن در ۲۵ جوزا/خرداد اعلام خواهد شد.

ثبت نام رای دهندگان

برای اشتراک در انتخابات پارلمانی افغانستان که در ماه میزان/مهر گذشته برگزار شد، بیش از هشت میلیون رای دهنده ثبت نام کرده بودند که بیش از پنج میلیون آنها رای دادند.

گلاجان عبدالبدیع صیاد، رئیس کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید برای انتخابات ریاست جمهوری افزون بر این رای دهندگان، کسانی که قبلا ثبت نام نکرده‌اند یا به تازگی به سن رای دهی (۱۸ سالگی) رسیده‌اند، می‌توانند از تاریخ اول جدی تا چهار دلو / بهمن ثبت نام کنند.

در انتخابات پیش رو، مانند انتخابات پارلمانی افغانستان رای دهندگان با استفاده از شناسنامه ثبت شده خود می‌توانند رای بدهند.

در انتخابات پارلمانی مشکلاتی در فهرست رای دهندگان چون نبود فهرست در مراکز رای دهی و نبود شماری از اسامی در فهرست مشکلات زیادی را برای رای دهندگان ایجاد کرد. کمیسیون این بار گفته به تاریخ ۹ حوت/اسفند فهرست نهایی رای دهندگان در هر مرکز اعلام خواهد شد.

چهار انتخابات

قرار بود کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان انتخابات ریاست جمهوری، انتخابات پارلمانی ولایت غزنی، انتخابات شوراهای ولسوالی و انتخابات شوراهای ولایتی این کشور را همزمان برگزار کند.

کمیسیون اعلام کرد که انتخابات پارلمانی در غزنی، همزمان با انتخابات ریاست جمهوری در ۳۱ حمل و انتخابات شوراهای ولسوالی‌ها و شوراهای ولایتی در ۳۰ سنبله/شهریور سال ۱۳۹۸ برگزار خواهد شد.

انتخابات پارلمانی در ولایت غزنی به دنبال اختلافات بر سر حوزه‌ای شدن انتخابات در این ولایت برگزار نشد. انتخابات شوراهای ولسوالی‌ها نیز قرار بود برای اولین بار، همزمان با انتخابات پارلمانی برگزار شود که به دلیل نبود نامزدهای کافی برگزار نشد. انتخابات شوراهای ولایتی در افغانستان نیز در دوره‌های قبلی همزمان با انتخابات ریاست جمهوری برگزار می‌شد که این بار به تعویق افتاده است.

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان