شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » تلاش‌ علمای جهان اسلام برای محو فلج کودکان

کنفرانس بین‌المللی علمای جهان اسلام در زمینه صحت کودکان و ترویج برنامه واکسین دوره کودکی، روز دوشنبه سه حوت در کابل برگزار شد.
در این کنفرانس نمایندگان جامعه الازهر، سازمان همکاری‌های اسلامی، اکادمی بین‌المللی فقه اسلامی، بانک انکشاف اسلامی، نماینده‌های بین‌المللی از اداره‌های یونیسف و سازمان صحی جهان و علمای دینی از سراسر کشور اشتراک کرده بودند.

این کنفرانس دوروزه به ابتکار وزارت صحت عامه و وزارت ارشاد، حج و اوقاف کشور راه‌اندازی شده است.
در این نشست علمای جهان اسلام جمع شدند تا نقش برازنده‌شان را با توجه به ارشادات دینی در جهت سلامتی کودکان از طریق آگاهی عامه ایفا کنند.
فیروزالدین فیروز، وزیر صحت عامه کشور، هدف از تدویر این کنفرانس را جلب حمایت علمای کشور و جهان اسلام برای تطبیق بهتر برنامه‌های صحی در کشور به‌خصوص برنامه محو پولیو یا فلج کودکان دانسته می‌گوید: «افغانستان و پاکستان دو کشوری‌اند که تا هنوز اطفال‌شان از بیماری پولیو به فلج مبتلا و یاهم جان‌های شیرین‌شان را از دست می‌دهند.»
او به واقعات پولیو در کشور اشاره کرده گفت: «در سال گذشته مجموعا به تعداد ۷۴ واقعه پولیو در سراسر جهان گزارش داده شده که از جمله ۲۰ واقعه در افغانستان و ۵۴ واقعه در کشور پاکستان به ثبت رسیده است.»
به باور وزیر صحت کشور، پولیو یک مرض کشنده و معلول‌کننده است که اطفال کم‌تر از سن ۵ سال را مصاب می‌سازد. این مرض درمان نداشته و معلولیت ناشی از آن دایمی می‌باشد. اما او خوشبین است که با تطبیق واکسین پولیو، اطفال در مقابل این مرض محافظت‌شده و معافیت دایمی ایجاد می‌شود.
آقای فیروز به بروز واقعات پولیو در ولایت‌های شرقی، جنوبی و غربی کشور اشاره کرده می‌گوید که علت عمده موجودیت این بیماری خطرناک در این ولایات ناشی از عدم دسترسی به کودکان در جریان کمپاین‌های واکسین می‌باشد.
وزیر صحت به درصدی بازماندن کودکان از برنامه واکسین می‌گوید: «در این ولایت‌ها حدود ۱۰ الی ۲۰ درصد کودکان در جریان کمپاین‌ها از واکسین باز می‌مانند.»
او افزود: «در صورت دسترسی به تمام اطفال در هر دور کمپاین واکسین پولیو، افغانستان به یکی از تعهدات بین‌المللی خود که همانا متوقف ساختن گردش ویروس پولیو در جریان سال ۱۳۹۵ می‌باشد، نایل می‌شود.»
آقای فیروز می‌افزاید: «جهت رسیدن به این هدف، از علمای کرام تقاضا می‌شود تا نقش برازنده‌شان را در این راستا از طریق روشن ساختن اذهان مردم در جریان خطبه‌های نماز جمعه، محافل جمعی و مطبوعات ایفا کرده و مسوولیت خطیر دنیوی و اخروی خویش را ادا کنند.»
در حاشیه این کنفرانس عبدالکریم سراجی، رییس مساجد و تکیه‌خانه‌های وزارت ارشاد، حج و اوقاف کشور به نمایندگی از این وزارت گفت: «با توجه به موجودیت فلج اطفال در کشور‌های افغانستان و پاکستان، علمای کشور این‌جا جمع شده‌اند تا در راستای از بین بردن فلج اطفال مبارزه کنند. ما باید مردم را تشویق بکنیم تا اطفال زیر پنج سال را واکسین بکنند تا از این مرض کشنده جلوگیری شود.»
او می‌افزاید: «با تاسف قسمی که شنیده می‌شود‌، عده‌ای تبلیغ‌های سوء می‌کنند که گویا واکسین اضرار خود را دارد. به همین خاطر بعد از مشوره با اهل فن، علما این‌جا جمع شده‌اند تا از اهمیت موضوع آگاه شوند و این را مسوولیت خود دانسته و با برگشت به قرا و قصبات‌شان، مردم را تشویق بکنند تا والدین متوجه این امر مهم شوند و اطفال از این مرض کشنده نجات پیدا بکنند.»
در همین حال، داکتر عبدالقاهر قمر، آمر دیپارتمنت فتوا در اکادمی فقه اسلامی واقع جده عربستان می‌گوید: «کسانی که علیه واکسین فتوا می‌دهند، فتوای‌شان درست نیست، چون اسلام همیشه به تداوی تاکید می‌کند.»
او می‌گوید که به همین خاطر جامعه فقه اسلامی تلاش می‌کند تا از طریق علمای دین که احکام دین را به مردم می‌رسانند، در مبارزه با این ویروس خطرناک سهیم باشند.
به باور آقای قمر رعایت و تطبیق واکسیناسیون کمک می‌کند که نسل‌های آینده از این مرض خطرناک مصون بمانند.
در همین حال، نعیم خان اسیستانت سکرتر جنرال اداره همکاری‌های اسلامی در این کنفرانس نقش علمای دین را به‌خاطر محو فلج اطفال ارزنده خوانده گفت: «علما باید به‌خاطر محو فلج اطفال تبلیغ کنند تا والدین معتقد به آن شوند تا اطفال‌شان را واکسین کنند و این بیماری کشنده در کشورهای اسلامی از بین برده شود.»
او می‌افزاید: «این یک ضرورت است که تلاش کنیم تا پولیو را از بین ببریم و علمای محترم، حکومت‌ها در تمام سطوح یکجا با هم کار کنند تا نگذارند اطفال دچار این بیماری خطرناک شده و قربانی شوند.»
با این حال، بشیر سلام، مسوول بخش صحی بانک انکشاف اسلامی می‌گوید: «پولیو یا بیماری فلج اطفال تنها در افغانستان و پاکستان وجود دارد و در هیچ کشور دیگر نیست. بنابران به‌خاطر ختم این مرض همه دست به دست هم داده و در زمینه تشویق والدین تلاش کنیم و مبارزه سرتاسری را به‌خاطر از بین بردن این مرض خطرناک به راه اندازیم.» او با اشاره به باور‌های غلط برخی از مردم از زیان‌بار بودن واکسین، می‌گوید: «به‌خاطر باور‌های غلط برخی‌ها‌، والدین اجازه نمی‌دهند تا واکسین به اطفال‌شان تطبیق شود. در این‌جا وظیفه علما است تا از خطرات بیماری فلج و فواید تطبیق واکسین برای مردم آگاهی دهند.»
این در حالی است که قبلا در سه کشور سومالیا، پاکستان و افغانستان این مرض وجود داشت، اما در کشور سومالیا این بیماری محو شده است.

 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان