شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » تمنا: مقامات افغانستان به آمریکا بی‌اعتماد هستند/ نقش ایران در صلح انکار ناپذیر است

«فرامرز تمنا» نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان و رهبر تیم تدبیر و توسعه، در سفر خود به هرات در گفت‌وگو با خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس با محکومیت حملات اخیر انتحاری در ولایات قندهار و کابل که سبب کشته و زخمی شدن ده‌ها تن از شهروندان افغانستان شده است، آن را اقدامی وحشیانه خواند و گفت: صلح در افغانستان یک امر مهم است و این روند باید اجرائی شود و همه بازیگران باید در این روند دخیل باشند و تنها آمریکا و طالبان حق مذاکره و تعیین سرنوشت برای ملت افغانستان را ندارند.

وی افزود: عدم حضور کشورهای ایران، روسیه و چین نیز در روند گفت‌وگوهای صلح سبب خواهد شد تا این روند موفق‌آمیز نباشد.

تمنا خاطرنشان کرد: در حال حاضر گفت‌وگوهای صلح میان آمریکا و طالبان در حال انجام است و هیچ یک از مقامات ارشد افغانستان حتی از این گفت‌وگوها باخبر نیستند و کاملا پشت درهای بسته صورت گرفته است و این بی‌اطلاعی سبب بی‌اعتمادی شده است.

وی ادامه داد: آمریکا و طالبان حق تعیین سرنوشت برای ملت افغانستان را ندارند و این روند باید با شرکت و خواست ملت افغانستان صورت گیرد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان همچنین گفت: انگیزه آمریکا برای ایجاد صلح تنها جنبه انتخاباتی در سال ۲۰۲۰ در این کشور است. از سوی دیگر حکومت افغانستان نیز می‌خواهد در انتخابات برای خود دستاویزی داشته باشد و طالبان نیز در این روند می‌خواهند در قدرت نیز شرکت داشته باشند که در این فرایند هیچ جایی برای ملت و نمایندگان افغانستان وجود ندارد و نبود صداقت سبب شده تا صلح تاکنون محقق نشود.

وی خاطرنشان کرد: باید گفت‌وگوهای صلح در افغانستان برگزار شود و در یک اجماع ملی به سوی صلح برویم و اگر طالبان به امنیت در کابل اعتماد ندارند می‌توان این گفت‌وگوها را در ولایات هرات و مزارشریف که از امنیت خاصی برخوردار است برگزار کنیم و شاهد مشارکت اساسی و حضور کشورهای منطقه باشیم.

تمنا با اشاره به انتخابات پیش روی ریاست جمهوری در افغانستان گفت: انتخابات تنها راه رسیدن افغان‌ها به ثبات پایدار است و انتقال قدرت از فردی به فرد دیگر است و نامزدهای انتخابات در افغانستان باید با حفظ اخلاق و قائده بازی و احترام به دموکراسی به سوی انتخابات شفاف و عادلانه بروند.

وی تصریح کرد: خرید رای و دخالت‌های مختلف در روند کاری کمیسیون انتخابات خود به خود سنگ بنای دموکراسی جوان افغانستان را ویران خواهد کرد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان تاکید کرد: حکومت افغانستان در حال حاضر در فعالیت‌های کمیسیون مستقل انتخابات دخالت مستقیم دارد. کارمندان در این کمیسیون با چراغ سبز اشرف غنی تعیین می‌شوند؛ از سوی دیگر تعیین افراد خاص در پست‌های کلیدی برای مهندسی کردن روند انتخابات و گرفتن امتیاز به نفع ارگ ریاست جمهوری این روند را به نفع خود رقم می‌زند.

تمنا در ادامه گفت:  اخلاق علمی ایجاب می‌کند که نامزدهای ریاست جمهوری افغانستان بر اساس رای شفاف انتخاب شوند و با ایجاد فریب در این روند هیچ گره‌ای از چالش‌های افغانستان باز نخواهد شد.

وی افزود: شاهد بودیم که دادگاه عالی افغانستان علیه ملت افغانستان کودتا کرد و با زیر پاکردن قانون اساسی مهر تایید بر ادامه کار ریاست جمهوری زد و این معامله را به نفع رئیس جمهور به گروگان گرفت. ما امیدواریم تا جامعه مدنی و جهانی ادامه روند غیر قانونی حکومت نامشروع را در دست گیرند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در پایان خطاب به شهروندان افغانستانی گفت: باید در روندهای ثبت‌نام رای‌دهندگان شرکت کنند در غیر اینصورت گروه‌های مختلف به نفع خود برگه‌های رای را در صندوق‌ها خواهند انداخت.

وی کمیسیون انتخابات را در ایجاد مراکز ثبت‌نام در شهرستان‌ها و روستاهای افغانستان مقصر دانست و عدم حضور شهروندان را از کم‌کاری‌های کمیسیون انتخابات خواند.

به گزارش فارس، این اولین نامزد ریاست جمهوری افغانستان است که به هرات سفر کرده و با اشاره به بیش از ۳ میلیون جوان که به سن قانونی رسیده‌اند اما از ثبت‌نام بازمانده‌اند ابراز نگرانی کرده است.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان آغاز گفت‌وگوهای صلح را با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری یکی از برنامه‌های اشرف غنی برای استفاده از بودجه این روند برای کمپین‌های انتخاباتی دانست و تاکید کرد که هیچ تضمینی وجود ندارد که صلح به میان آید و در صورت برقراری صلح با تضمین به تعویق افتادن انتخابات مشکلی نخواهد داشت.

/انتهای پیام/

این مطلب بدون برچسب می باشد.

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان