شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » توزیع بیش از ۱۸ هزار شناسنامه الکترونیکی در هرات طی ۵ ماه گذشته

  از اوایل تصمیم حکومت افغانستان برای ایجاد شناسنامه‌های الکترونیکی به جای شناسنامه‌های کاغذی و درج واژه افغان در آنها به‌جای نام اقوام مختلف افغانستان از سوی رئیس جمهور این کشور، اما اعتراضات گسترده‌ای از سوی بزرگان سیاسی، اقوام مختلف و فعالان مدنی صورت گرفت و این گروه خارج از حکومت در گفته‌های خود تاکید بر درج  نام اقوام مردم افغانستان به جای واژه افغان داشتند و به رئیس جمهور هشدار داده بودند که در صورت عملی شدن خواسته‌های حکومت هیچ یک از شهروندان افغانستان شناسنامه الکترونیکی دریافت نخواهند کرد.

اما پس از افتتاح مراکز توزیع شناسنامه‌های الکترونیکی در مرکز افغانستان و برخی از ولایات مهم به دلیل اطلاع‌رسانی گسترده و استاندارد بودن این شناسنامه‌ها روند توزیع شناسنامه‌های الکترونیکی شاهد حضور گسترده مردم برای اخذ آن بود.

«محمد ناصر حافظی» رئیس اداره شناسنامه‌های الکترونیکی هرات در گفت‌وگو با خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس گفت: وجود شناسنامه‌های الکترونیکی به جای شناسنامه‌های کاغذی یک حرکت مثبت در مدرن شدن و شفافیت به دور از جعل و تذویر در تمامی امورات کاری در افغانستان است.

وی افزود: این مرکز در هرات از نزدیک به ۶ ماه گذشته آغاز به کار کرد که تاکنون ۴۸ هزار و ۲۵۲ درخواست شناسنامه از سوی این اداره میان متقاضیان توزیع گردیده که پس از طی مراحل اساسی شناسنامه‌های آنها توزیع خواهد شد.

وی ادامه داد: روزانه در این اداره نزدیک به ۵۰۰ درخواست ثبت‌نام برای اخذ شناسنامه‌های الکترونیکی توزیع می‌گردد که از آغاز روند توزیع درخواست‌های ثبت‌نام برای متقاضیان که بیش از ۴۸ هزار درخواست بوده است. تاکنون ۳۴ هزار و ۱۱۲ درخواست انفرادی ثبت هویت شده، ۲۵ هزار و ۳۸۷ تن بایومتریک شده‌اند که از این میان تنها ۲۲ هزار شناسنامه به چاپ رسیده است که تنها از مرکز ۱۸ هزار و ۵۸ شناسنامه به دست صاحبان آن رسیده و شناسنامه‌های دیگر نیز به مرور زمان به صاحبانشان تحویل داده خواهد شد.

وی تاکید کرد: به دلیل نبود کارمندان کافی و از سوی دیگر حضور گسترده متقاضیان در هرات چالش‌هایی در بخش‌های ثبت، بایومتریک و توزیع آن نیز رونماشده است و کارها به کندی صورت می‌گیرد. نیاز است تا حکومت و اداره مرکزی شناسنامه‌های الکترونیکی در این زمینه توجه جدی داشته باشد تا روند ثبت نام، چاپ و توزیع شناسنامه‌ها به سرعت انجام شود.

از سوی دیگر نیز متقاضیان شناسنامه‌های التکترونیکی که شناسنامه‌های خود را بدست آورده اند تاکید دارند که با روی کار آمدن شناسنامه‌های الکترونیکی علاوه بر کاهش جعل در شناسنامه‌های کاغذی، این شناسنامه‌ها به زودی  خراب نمی‌شود و حتی در صورت مفقودی آن نیز میتوان آن را به زودی دریافت کرد.

رئیس عمومی مرکز شناسنامه‌های الکترونیکی افغانستان در افتتاح شعبه هرات گفته بود که در صورت افزایش متقاضیان این شناسنامه‌ها امکانات و کارمندان این مرکز را نه‌تنها اضافه خواهد کرد بلکه چند مرکز دیگر را نیز در هرات ایجاد خواهد کرد اما رفته رفته این گفته‌های رئیس عمومی شناسنامه الکترونیکی افغانستان با وجود چالش‌های موجود در این روند و کندی کار و انتظار شهروندان برای اخذ شناسنامه‌های خود تاکنون عملی نشده است.

به گزارش فارس، با وجودی که روند توزیع شناسنامه‌های الکترونیکی در افغانستان موافق و مخالف‌های خود را دارد اما این روند عملی شده است و توزیع شناسنامه‌ها جریان دارد؛ در حال حاضر در کنار چالش‌های موجود در این روند نیز اشخاصی که شناسنامه‌های آنها باطل شده، سن قانونی را تکمیل نکرده اند، از ولایات دیگر هستند و در هرات حضور دارند و توان رفتن به ولایات خود را ندارند و تاکنون نتوانسته اند از سوی این اداره فرم ثبت نام اخذ و شناسنامه‌های خود را بگیرند تا هنوز بلاتکلیف هستند.

/انتهای پیام/

این مطلب بدون برچسب می باشد.

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان