شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » توزیع ۱۰ هزار تن گندم اصلاح شده به ۲۰۰ هزار دهقان مستحق

وزارت زراعت، آبیاری و مالداری، قرارداد فراهم‌سازی ۱۰ هزار تن تخم اصلاح‌ شده‌ی گندم را به ارزش ۴۳۱ میلیون افغانی را امضا کرد.

حشمت غفوری معین آبیاری و منابع طبیعی وزارت زراعت، آبیاری و مالداری، در مراسم امضای این قراردادها گفت: این اولین بار است که وزارت زراعت ۱۰ هزار متریک تن تخم گندم اصلاح شده را به موقع و در جریان فصل کشت برای دهقانان فراهم می‌کند.

وی افزود: ۱۰ هزار تن تخم اصلاح شده‌ی گندم با ۲۰ هزار متریک تن کود یوریا، یک‌جا به دهقانان توزیع می‌شود، جای خوشی در این است که برای اولین‌بار در وقت معین آن، این تخم‌ها به دهقانان توزیع می‌شود.

معین آبیاری و منابع طبیعی وزارت زراعت ادامه داد: تمام این تخم‌ها از طریق شرکت‌های تولید کننده تخم اصلاح شده، در داخل کشور تولید شده است.

 غفوری تصریح کرد: با توزیع این بذرها و کود یوریا، ۲۰ تا ۳۰ درصد محصولات زراعتی دهقانان افزایش  یافته و هر دهقان بر اساس طرزالعمل ۵۰ کیلو گرام تخم اصلاح شده‌ی گندم و ۱۰۰ کیلو گرام کود یوریا دریافت خواهد کرد.

وزارت زراعت، آبیاری و مالداری چندی پیش، هم‌چنان تفاهم‌نامه‌ای را با وزارت معادن و پترولیم امضا کرد که بر اساس آن تفاهم‌نامه، از فابریکه‌ی کود و برق مزار شریف، ۲۰ هزار متریک تن کود یوریای مورد نیاز دهقانان را خریداری کرد.

حاجی سیدعبدالقادر سادات رییس اتحادیه‌ی ملی شرکت‌های تولیدکننده‌ی تخم اصلاح شده، در ادامه اظهار داشت: توزیع این تخم‌ها کمک می‌کند تا میزان محصولات زراعتی افزایش یابد و مصارف دهقانان کم‌تر شودچرا که۱۰ هزار تن تخم اصلاح شده‌ی گندم، ۸۰ هزار هکتار زمین را احتوا می‌کند.

وی عنوان کرد: چند سال قبل، تخم اصلاح شده چندان رشد نکرده بود و از تخم‌های محلی استفاده می‌شد جنانچه در  گذشته در یک جریب زمین ۳۰ تا ۴۰ کیلو گرام تخم محلی می‌پاشیدند، اما تخم اصلاح شده ۲۵ کیلو گرام در هر جریب پاشیده می‌شود وتخم‌های اصلاح‌شده به دهقانان کم‌هزینه‌تر تمام می‌شود.

رییس اتحادیه‌ی ملی شرکت‌های تولیدکننده تخم اصلاح شده‌ی گفت: هدف وزارت زراعت از توزیع کود و تخم گندم‌ اصلاح‌شده، افزایش حاصلات و رشد درآمد دهقانان است چرا که با کاهش تخم‌ریزها، مقدار استفاده از کود نیز کم‌تر می‌شود .

هم‌چنان بر بنیاد برنامه‌ی وزارت زراعت، در شماری از ولایت‌ها و ولسوالی‌ها گندم بذری به گونه‌ی «واچر» یا «کوپون» از سوی پروژه‌ی «AAIP» وزارت زراعت نیز توزیع می‌گردد این وزارت امیدوار است که تخم گندم‌های اصلاح شده، باعث افزایش محصولات و درآمد دهقانان و رشد تولید زراعتی شود.

يکشنبه ۲۲ میزان ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۵۶

این مطلب بدون برچسب می باشد.

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان