شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » جان هر شهروند «افغان» چند؟

 حضور ۲۰ ساله نیروهای اشغالگر خارجی در کشور افغانستان که پس از واقعه مشکوک یازده سپتامبر و به بهانه مبارزه با تروریسم صورت گرفت، همچنان زوایای پنهانی دارد که شاید هیچ گاه سایه ابهام از روی آن‌ها برداشته هم نشود، اما در مواردی که جنایات نیروهای اشغالگر علیه شهروندان افغان آشکار شده است، باز هم اتفاق خاصی روی نداده است!

پرونده جنایت سربازان هلندی در زمان حضور در افغانستان، جزو کارنامه سیاه نیروهای نظامی خارجی در این کشور است که پس از گذشت هفت سال از محکومیت آنان به پرداخت غرامت، اکنون دولت این کشور پذیرفته است، حکم دادگاه مبنی بر پرداخت غرامت مالی به خانواده‌های آسیب‌دیده از جنایت سربازان خود را اجرا کند.

سربازان هلندی در قالب مأموریت «حمایت قاطع» از سال ۲۰۰۲ میلادی در افغانستان و در ولایت ارزگان مستقر بودند.

هلند در سال ۲۰۱۰ میلادی با فراخواندن نیروهایش از ولایت ارزگان در جنوب افغانستان، اعلام کرد که مأموریت‌های جنگی نیروهایش در افغانستان پایان یافته است.

در سال  2007 اما در یک جنایت آشکار که بعدها رسانه‌ای شد، نظامیان هلندی یک ساختمان مسکونی را گلوله‌باران کردند که بر اثر آن، ۲۰ غیرنظامی کشته شدند. این حمله در منطقه «چوره» از ولایت ارزگان انجام شد.

اکنون با گذشت چندین سال از رویداد مذکور، دولت هلند اعلام کرده است که حکم دادگاه را مبنی بر پرداخت غرامت به خانواده‌های بازماندگان حمله به یک ساختمان مسکونی در منطقه «چوره» را می‌پذیرد.

نکته‌ای که در این میان اما حائز اهمیت است، اینکه دولت هلند مانند بسیاری دیگر از دولت‌های اروپایی که پرونده جنایت و آدم‌کشی نظامیان آن‌ها به دادگاه رسیده است، تنها به پرداخت غرامت مالی، بسنده کرده‌اند و هیچ خبری از محاکمه عاملان جنایت نیست!

بسنده کردن دولت هلند به پرداخت غرامت مالی در پرونده جنایت نظامیانش در حالی است که قبلاً وکلای مدافع قربانیان حملات نظامیان هلندی در افغانستان به رسانه‌ها گفته‌اند که این نظامیان مرتکب جنایات جنگی شده‌اند.

این وکلای مدافع با اشاره به حملات نظامیان هلندی در ولایت ارزگان در جنوب افغانستان تأکید می‌کنند که حملات این نظامیان نشان می‌دهد که زندگی یک شهروند افغانستان ارزشی نداشته است.

بماند که در همان سال‌ها عنوان شد هلند به نیروهای خود در افغانستان بالاترین مدال افتخار نظامی را می‌دهد! وزارت دفاع هلند عنوان کرده بود تمامی سربازان هلندی و دیگر واحدهای نظامی و غیرنظامی این کشور که در افغانستان شجاعت و وفاداری از خود نشان دادند، مدال نظامی «ویلیم» را دریافت می‌کنند.

در پرونده‌های مشابه نیز همین اتفاق رخ داده است؛ به این معنا که پرونده جنایات و آدم‌کشی‌ها آن هم در صورتی که رسانه‌ای شده‌اند، با پرداخت غرامت مالی خاتمه یافته‌اند.

به عنوان مثال نظامیان آلمانی مستقر در افغانستان مبلغ یک میلیون و صد هزار دلار به خانواده قربانیان حمله هوایی سال ۲۰۰۹ قندوز غرامت پرداختند که البته با مخالفت و نارضایتی بازماندگان قربانیان این حادثه روبه‌رو شد.

برخی رسانه‌های غربی نیز مدعی هستند ارتش آمریکا هم در فاصله سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۴ بیش از ۱۶۰۰ مورد، «پرداخت تسلیت» برای مرگ، جراحت و خسارت داشته است.

به هر روی، چنان که گفته شد در این میان اصل ماجرا با اختصاص مبالغ اندک یا در مواردی مبالغ قابل توجه از اذهان دور نگه می‌شود؛ اینکه جان شماری از انسان‌های بی‌گناه به آسانی و بدون هیچ بازخواستی گرفته می‌شود و تمام!

به راستی جانِ هر شهروندِ «افغان» چند؟

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان