شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » جلوگیری پاکستان از واردات پنبۀ افغانستان به این کشور

مسؤولان وزارت تجارت و صنایع می‌گویند که پاکستان برای پذیرفتن پنبه صادراتی افغانستان به این کشور، شرایط تازه و دشواری را، وضع کرده‌است.

ازسویی‌هم، شماری‌از صادرکننده‌گان پنبه به پاکستان می‌گویند که درحال حاضر به صدها موتر بار به پنبه کشور در مرز با پاکستان متوقف شده‌اند و این‌کار روزانه به صدها هزار افغانی به آنان، زیان وارد می‌کند.

این پنبه که گفته می‌شود از ولایت‌های هلمند و بلخ برای صادرشدن به بازارهای پاکستان بارگیری شده بود، پس از بیست روز دوباره به مرکز انتقال یافته‌است و اکنون در انبارخانه‌ها درگوشه‌ای از پایتخت تخلیه می‌شود.

شماری‌از بازرگانان پنبه می‌گویند که پاکستان به یک‌باره‌گی واردات پنبه را در مرزهایش متوقف ساخته‌است.

آنان می‌گویند که به‌علت توفق صادرات پنبۀ کشور به بازارهای پاکستان، به میلیون‌ها افغانی به آنان زیان رسیده‌است.

مجیب‌الله، بازرگان، می‌گوید: «مشکلات است اکنون ما که به دها تیلر پنبه را دوباره به کشور برگشتانده‌ایم، بسیار زیان کرده‌ایم نمی‌دانیم که چه کنیم حکومت هم در این باره بی‌پروا است. بارها پاکستان ما را زیانمند ساخته‌است اما تاکنون هیچ‌کاری در این بخش نشده‌است.»

در همین‌حال، شماری‌از آگاهان اقتصاد با درنظرداشت افزایش کشت و برداشت پنبه در کشور می‌گویند که درحال حاضر چندین شرکت فرایند پنبه در کشور ایجاد شده‌است و توقف صادرات پنبه به پاکستان بازرگانان افغان را زیان می‌زند.

وزارت تجارت و صنایع می‌پذیرد که پاکستان برای اجازه‌دادن به پنبه کشور به بازارهای این کشور، شرایط تازه و دشواری را وضع کرده‌است.

سخن‌گوی این وزارت، اما می‌گوید که به‌زودی برای حل این مشکل، دست به‌کار خواهند شد.

مسافر قوقندی، سخن‌گوی وزارت تجارت و صنایع، می‌گوید: «ما گفت‌وگوها را با بخش خصوصی نیز آغاز کرده‌ایم که چه‌گونه برای حل بنیادی این مشکل با پاکستان کار کنیم می‌دانیم که این طرزالعمل جدید برای پذیرفتن پنبه ما ازسوی پاکستان، بسیار دشوار و ناممکن است.»

بربنیاد اطلاعات داده‌شده، افغانستان سالانه بیش‌از شصت‌هزارتُن پنبه تولید می‌کند که یک بخش بزرگ آن سالانه به پاکستان صادر می‌شود.

شماری‌از بازرگانان با نگرانی‌از چالش‌ها فراراه کاروبارشان می‌گویند که حکومت افغانستان تاکنون نتوانسته‌است مشکلات بازرگانی و ترانزتیی را با پاکستان، حل سازد.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان