شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » جنایات آمریکا در افغانستان/ آمریکا از شعار تا عمل

چند روز پیش دادگاه بین المللی لاهه اعلام کرد که جنایات جنگی ایالات متحده آمریکا در افغانستان را بررسی می کند.

دادستان های دادگاه بین المللی کیفری لاهه تاکید کردند: شواهد اولیه نشان می‌دهد که نیروهای آمریکایی احتمالا در افغانستان و بازداشتگاه های مخفی در سایر مناطق جهان طی سال های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴ میلادی، مرتکب جنایات جنگی شده اند.
در گزارش دادگاه لاهه آمده است که نیروهای آمریکایی زندانیان در افغانستان را شکنجه و مورد آزار و اذیت قرار داده‌اند.

در پی این اقدام دادگاه لاهه، وزارت امور خارجه آمریکا ضمن رد گزارش دیوان بین المللی کیفری (لاهه) درباره جنایات جنگی احتمالی نیروهای آمریکایی در افغانستان، این گزارش را ناموثق و نادرست اعلام کرد.
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: فکر نمی کنیم که تحقیق و بررسی یا بازرسی های دادگاه لاهه در ارتباط با عملکرد نیروهای آمریکایی در افغانستان موثق یا درست باشد.

رفتار غیر انسانی نیروهای امریکایی در افغانستان خبر تازه ای نیست و در ۱۶ سال گذشته همواره یکی از موضوعات چالش برانگیز کشور محسوب می شده است.
هنوز به خاطر داریم که یکی از دلایل تیرگی روابط حامد کرزی با ایالات متحده آمریکا، حملات و دستگیری های شبانه و بدرفتاری نیروهای امریکایی در افغانستان بود. کرزی در زمان ریاست جمهوری اش، خواستار انتقال مسئولین زندان بگرام به دولت شد و بارها از رفتار غیر مسئولانه آمریکا انتقاد نمود. از زمان آغاز به کار دولت وحدت ملی نیز رئیس جمهور سابق بارها از رفتار آمریکایی ها انتقاد کرده است.

اقدام دادگاه بین المللی لاهه مبنی بر بررسی جنایات جنگی آمریکا در افغانستان خبر خوبی است که می تواند پایانی بر جنایت های این کشور در افغانستان باشد.

جنایات آمریکایی در قبال زندانیان، برای اولین بار در زندان «ابوغریب» کشور عراق توجه جهانیان را به خود جلب کرد. افشاگری ها نشان می دهد که شکنجه و رفتار خشونت بار نیروهای امریکایی با زندانیان ابوغریب، فراتر از حد انتظار بوده است. این در حالی است که حضور نیروهای امریکایی در عراق در مقایسه با افغانستان بسار کمتر بوده و این احتمال وجود دارد که حجم جنایات آمریکا در افغانستان بسیار وسیع تر از جنایات این کشور در عراق بوده باشد.

دادگاه لاهه در حالی طرح «ارتکاب جنایت جنگی در افغانستان توسط نیروهای امریکایی» را بررسی می کند که دامنه جنایات این کشور فراتر از زندان ها است.
جنایات آمرکا در افغانستان فقط منحصر در زندان ها نمی شود؛ کشتن غیر نظامیان، حمله به شفاخانه ها و نیروهای ارتش افغانستان و ده ها مورد دیگر را نیز باید به لیست بلند جنایات جنگی آمریکا در افغانستان اضافه کرد.

تردیدی نیست که رعایت موازین حقوق بشر در فضای جنگ کار سختی است؛ اما از جهتی دیگر، نیروهای امریکایی در قالب پیمان ناتو، برای همین منظور به افغانستان آمده اند تا موازین حقوق بشر را برقرار سازند و اسباب سرنگونی رژیمی را فراهم آورند که به حقوق بشر و رفتار مسالمت آمیز با انسان ها یا دشمنانش باور نداشت.

ایالات متحده آمریکا در حالی با شعار مبارزه با گروه های تروریستی به لشکر کشی به نقاط مختلف دنیا روی می آورد که خود را به فاع از حقوق بشر، تحقق دموکراسی و احترام به کرامت انسان ها ملزم نمی داند.
مردم افغانستان انتظار دارند دادگاه لاهه بتواند با جمع آوری استدلال های کافی و بدون در نظر گرفتن لابی گری های همیشگی آمریکا در این خصوص اقدام کرده و با اقتدار جنایات جنگی آمریکا در افغانستان را بررسی کند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان