شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » جنگ احتمالی بر سر اوکراین، بر سر افغانستان چه می‌آورد؟

۱ – حملۀ روسیه بر اوکراین و اشغال آن کشور، امریکا و غرب را در برابر روس ها سرخورده و خشمگین می‌سازد و به سوی انتقام و ضربه زدن بر آنها می‌کشاند.

۲ – افغانستان از سوی امریکا و غرب به یکی از میدان‌های انتقام از روس‌ها مورد توجه قرار خواهد گرفت. نیروهای روسی مستقر در تاجیکستان و آسیای میانه به عنوان حیاط خلوت روس‌ها اهداف مورد حمله از این میدان خواهد بود.

۳ – امریکایی‌ها و اروپایی‌ها برای ضربه زدن بر روس‌ها از میدان افغانستان، با حاکمان موجود رابطۀ نزدیک و گسترده برقرار خواهند کرد و آنها را به رسمیت خواهند شناخت و مورد کمک و حمایت قرار خواهند داد. صد ها و یا شاید هزاران جنگجوی مجاهد خارجی مربوط حوزۀ آسیای میانه و حتی قفقاز و سین کیانگ چین و پاکستانی و کشمیری که در بیست سال اخیر در افغانستان علیه امریکا و ناتو جنگیدند، نیروهای آماده و بالقوه از میدان افغانستان برای انجام این جنگ هستند.

۴ – تبعات و پیامد جنگ اوکراین بر افغانستان، برای پاکستان نیز مطلوب و رضایت بخش خواهد بود. یک میدان جدید جهاد به نیروهای جهادگر و شهادت طلب در آسیای میانه و علیه روس های کافر باز می شود تا تی تی پی و سایر گروه های جهادگر پاکستانی انگیزه و انرژی جهاد و شهادت را در آنجا به مصرف برسانند و دولت پاکستان عجالتاً از تهدید جهاد آنها برای تشکیل نظام اسلامی و شرعی برکنار بماند.

۵ – روس ها نیز میدان افغانستان را برای حریف و دشمن امریکایی و اروپایی خود با سادگی و آسانی رها نخواهند کرد تا از این میدان بر فرق شان بزنند. آنها نیز وارد این بازی خونین خواهند شد و با حمایت از مخالفان و مخالفت های حاکمان فعلی مقابلۀ با المثل خواهند کرد.

۶ – اینکه در این بازی خونین در میدان افغانستان کدام طرف برنده خواهند شد و حد و مرز دخالت آنها در این میدان تا چه حد خواهد بود، پرسشی است که پاسخ روشن و مشخصی به آن وجود ندارد، اما آنچه که روشن به نظر می رسد تداوم بی ثباتی، جنگ و مصیبت در افغانستان است.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان