شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » جنگ جاری در افغانستان مانع رفتن ۳٫۷ میلیون کودک به مکتب شده است

یونیسف یا صندوق وجهی کودکان سازمان ملل متحد گزارش می‌دهد، جنگ جاری در افغانستان مانع رفتن ۳٫۷ میلون کودک به مکتب شده‌است.

یونیسف با نشر یک گزارش تازه از بررسی وضعیت کودکان افغان گفته که جنگ و ناامنی در افغانستان باعث شده تا ۳٫۷ میلیون کودک از رفتن به مکتب بازبمانند.

این گزارش تازۀ یونیسف ام‌روز با رسانه‌ هم‌گانی شده و در آن هم‌چنان آمده که این کودکان بین سن‌های ۷ تا ۱۷ سال قرار داشته و در ولایت‌های قندهار، هلمند، وردک، زابل، ارزگان و پکتیکا حضور دارند.

بر بیناد اطلاعات مقام‌ها در صندوق وجهی سازمان ملل متحد، از بین ۳٫۷ میلیون کودک محروم از مکتب، ۲٫۷ میلیون تن آن را دختران تشکیل می‌دهند که نظر به وضعیت بد امنیتی به مکتب رفته نمی‌توانند.

در پهلوی جنگ، بیجا شده‌گی، ازدواج‌های زیر سن، نبود آموزگاران اناث و مهم‌تر از همه تبعیض جنسیتی از عوامل‌های دیگریست که باعث محروم شدن یک شمار زیاد از دختران به مکتب شده‌است.

صندوق وجهی سازمان ملل متحد به شدت نگرانی خود در این مورد به دولت افغانستان اعلام کرده و افزوده، نتایج گزارش تازه نشان می‌دهد که از سال ۲۰۰۲ تا حال با چنین یک آماری برخورد نکرده بودند.

این درحالی‌ست که ولایت‌های افغانستان با گذشت هر روز با افزایش تحرکات گرو‌ه‌های هراس‌افگن و به خصوص طالبان روبرو اند.

گروه طالبان پس از آن که عملیات بهاری شان را زیر نام خندق اعلام کردند، خطرناک ترین‌ حمله‌ها را در کشور راه‌اندازی کردند که باعث بیجاشده‌گان داخلی و محروم شدن یک شمار زیاد از دانش‌آموز از مکتب شده‌اند.

در حال‌حاضر ده‌ها تن از خانه‌واده‌ افغان به دلیل جنگ جاری در کشور از ولایت‌های فاریاب، بادغیس و فراه به ولایت هرات کوچ کردند و دولت هم تا کنون کارهای لازم را دراین بخش انجام نه داده‌است.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان