شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » جهان از همسایه ما بیاموزد!

♦️روز گذشته حامد کرزی رییس جمهور پیشین کشور با بهادر امینیان سفیر جمهوری اسلامی ایران در کابل، دیدار کرده و از این کشور برای حفظ روابط، همکاری‌ها و توسعه همکاری‌های دو کشور قدردانی کرده است. کرزی همچنان از جمهوری اسلامی خواسته که این روابط و همکاری‌ها را حفظ کرده و بیشتر از این توسعه بدهند.

♦️اما نکته قابل توجه این است که سفیر امینیان در این دیدار بار دیگر بر موضع کشورش پا فشرده و گفته است که تهران ضمن حفظ روابط با جناح‌های مختلف سیاسی در افغانستان، بر تشکیل دولت فراگیر تاکید می‌کند و این سیاست رسمی ما است.
این مسئله بارها از سوی مقامات جمهوری اسلامی ایران مطرح شده و نشان می‌دهد که تهران در موضع خود ثابت قدم است.

♦️ تشکیل دولت فراگیر در همسایگی ایران، هیچ سود دیگر که نداشته باشد، دست کم گروه‌های متخاصم افغانی را در یک محور مشترک گرد می‌آورد و از ادامه خشونت و جنگ و بی ثباتی جلوگیری می‌نماید که این خود در عمل و تئوری به معنی گام مثبتی در عرصه سیاسی افغانستان است.

♦️ظاهراً برخی کشورهای دیگر نیز از این موضوع تهران حمایت کرده‌اند، اما در عمل دیده‌ایم که جدیت و اراده تهران را نداشته و متزلزل شده‌اند. در این مقطع، روی سخن بیشتر با کشورهای منطقه و پاکستان است که دهل دو سر می‌نوازند و در یک دست قرآن دارند و در دست دیگر شمشیر.

♦️این کشورها باید از همسایه غربی ما بیاموزند که در مسئله رنج و عذاب ملت فقیر و مظلوم افغانستان صداقت داشته و دست کم اجازه بدهند که یک دولت فراگیر با حضور تمام طرف‌ها ایجاد شود تا کمی از رنج و عذاب ملت کاسته شود. ملتی که چهار دهه درگیر جنگ بوده و حکومت های خودکامه و دست نشانده بوده و اکنون فرصت یافته تا یک حکومت فراگیر واقعا ملی را تجربه کند.

♦️کشورهای منطقه و جهان باید از منافع خود که همواره در تضاد با صلح و ثبات در افغانستان بوده کمی عقب نشینی کنند و اجازه بدهند که دست کم برای یک بار در تاریخ، ملت افغانستان بر سرنوشت خویش حاکم شوند.

♦️ملت افغانستان هرچند فقیر و مظلوم و عقب مانده است، اما پاس نمک دانسته و همواره از سیاست متعادل و با حسن نیت تهران قدردانی خواهند کرد.

♦️این ملت همچنان از همسایه جنوبی نیز توقع دارد که دست از حمایت گروه‌های تروریستی و ایجاد تفرقه قومی در افغانستان بردارد و در همسویی با ایران، در جهت ایجاد دولت فراگیر گام بردارد. بدون شک اگر کشورهای همسایه ما به ویژه پاکستان با سیاست های تهران همسو و همگام شوند، در کمتر از یک ماه دولت فراگیر در کشورمان شکل خواهد گرفت.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان