شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » جهنده‌ی مولاعلی بدون حضور مهمان در روضه برافراشته شد

با گسترش بیماری کرونا در کشور، مسوولان محلی بلخ، از اشتراک در تجمعات بزرگ را ممنوع اعلان نموده‌اند.

آنان از ترس شیوع بیماری کرونا، بزرگترین جشن عنعنوی افغانستان؛ یعنی جشن گل سرخ را در سال ۱۳۹۹ لغو نموده و از متولیان این زیارتگاه خواسته‌اند که جهنده‌ی مولاعلی را بدون حضور مهمان بلند کنند.

محمد اسحق رهگذر؛ والی بلخ، نه تنها جشن گل سرخ را لغو نموده است، به روز دوشنبه از مسوولان این زیارت گاه خواسته بود که دروازه های ورودی آن را به روی زایرین ببندند که از تجمع افراد در این مکان کاسته شود.

وی به مسوولان این زیارتگاه هدایت داده است که دروازه‌های روضه مبارک، تنها در ایام نمازهای یومیه باز گردیده و بعد از نماز دوباره مسدود گردد.

هرچند مطابق هدایت مسوولان محلی بلخ و ارگ ریاست جمهوری، جشن با شکوه گل سرخ در سال پیش رو به دلیل گسترش شیوع ویروس کوید ۱۹ لغو گردیده است، ولی با آن‌هم اجمل فایز؛ قومندان امنیه بلخ به کلید می‌گوید، پلان‌های امنیتی و تدابیر شدید امنیتی از سوی نیروهای امنیتی افغان در شهر مزارشریف گرفته شده است.

با این حال میرویس؛ یکتن از باشنده‌گان شهر مزارشریف، از وضعیت پیش‌آمده در سطح کشور نگران است و از این‌که جشن گل سرخ را مانند سال‌های قبل نمی‌تواند با شکوه جشن بگیرد، احساس خوبی ندارد.

این درحالی‌ست که همه‌ساله جشن گل سرخ، با حضور ده‌ها هزار مهمان، از سرتاسر کشور و کشورهای همسایه در نخستین روز سال نو، در شهر مزارشریف برگزار می‌گردد و در این جشن مهمانان ویژه نیز از مرکز اشتراک می‌کنند.

گفتنی‌ست، یکی از آیین‌های این جشن بر افراشتن جهنده‌ی مولاعلی در زیارت گاه منصوب به حضرت علی می‌باشد که در سال ۱۳۹۹ به دلیل گسترش بیماری کرونا، تنها با حضور متولیان این زیارتگاه برپا می‌گردد.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان