شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » حاضریم بالای مطالبه سهم ۵۰ درصدی طالبان در قدرت مذاکره کنیم

پس از برگزاری دومین نشست پروسه کابل و اعلام نقشه راه صلح دولت افغانستان، یک مقام پیشین طالبان گفته است که این گروه سهم ۵۰ درصدی قدرت را در افغانستان می‌خواهد.

این مقام طالبان گفته است، در غیر آن طالبان هیچ الزامیتی را نمی‌بیند که تسلیم شود.

اما؛ مولوی عبدالخبیر اوچقون یک عضو شورای عالی صلح افغانستان در این مورد به خبرگزاری جمهور گفت که این شورا حاضر است، اظهارات اخیر برخی از فرماندهان مخلوع طالبان مبنی بر سهمیه ۵۰ درصدی این گروه در قدرت را بشنود.

آقای اوچقون گفت: “ما حاضریم روی درخواست سهم ۵۰ در۵۰ طالبان در روی مذاکره بحث کنیم؛ دلایل و پیشنهادات آنان را بشنویم و مطابق قوانین کشور شیوه برخود با طالبان و دلایل و پیشنهادات خود را نیز مطرح کنیم؛ و هرمطالبه مشروع طالبان را مورد غور و بررسی قرار دهیم”.

به گفته او، نمایندگان با صلاحیت طالبان و شورای عالی صلح باید در روی میز مذاکره بنشیند و این مطالبات خود را مطرح کنند.

آقای اوچقون خاطر نشان کرد که در میز مذاکره دلایل منطقی دوطرف بهتر شنیده خواهد شد.

این عضو شورای عالی صلح گفت، امتیاز به رسمیت شناختن طالبان منحیث حزب سیاسی که رییس جمهور به منظور نشستن طالبان روی میز مذاکره مطرح کرده است، “بی نظیر” است.

اوچقون یاد آور شد که برای تامین صلح در کشور فقط خط سرخ شورای عالی صلح و دولت افغانستان قانون اساسی و دستاورد تامین حقوق زنان در کشور است و الا شورای عالی صلح حاضر است روی “هر مطالبه دیگر طالبان” مذاکره کند.

به گفته او، امیدواری وجود دارد که مخالفین مسلح افغانستان از فرصتی که پس از فراخوان رییس جمهور در دومین نشست پروسه کابل به وجود آمده، استفاده بهینه کنند و نیز پاکستان، این گروه را متقاعد بسازد تا مطالبات خود را در روی میز مذاکره مطرح کنند.

این در حالی است که یک وزیر سابق کابینه طالبان به دیلی بیست گفته است که طالبان نمی خواهد جنگ افغانستان به قتل عام افغان‌ها به دست افغان‌ها تبدیل گردد و باید این روند متوقف شود.

این وزیر سابق طالبان که در گزارش نامی از او گرفته نشده گفته است: “ما خواهان سهم ۵۰ درصدی قدرت در تمامی وزارت‌خانه‌ها و ریاست‌خانه‌های عمده در ۳۴ ولایت افغانستان هستیم… تا با آزادی کامل، طالبان به تدریج از یک نیروهای نظامی به یک حزب سیاسی تبدیل شود و زندانیان این گروه رها شوند”.

او همچنین گفته است که در آن صورت طالبان طرفدار یک دولت موقت برای دو تا پنج سال است که با ضمانت سازمان ملل متحد، امریکا، ناتو و همسایگان افغانستان ایجاد گردد.

این در حالی است که رییس جمهور غنی نیز با ارائه طرح صلح، گفت که برای شناختن طالبان منحیث یک حزب سیاسی به چارچوب سیاسی و برای رهایی زندانیان طالبان یک چارچوب حقوق تنظیم می‌شود.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان