شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » حزب اسلامی برای پادرمیانی بین دولت افغانستان و طالبان اعلام آمادگی کرد

حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار، در پی امضای توافقنامه صلح با دولت افغانستان، برای پادرمیانی روند صلح بین حکومت افغانستان و طالبان اعلام آمادگی کرده است.

محمد امین کریم، رییس هیأت مذاکره کننده حزب اسلامی گفته است که پیشنهادات خود برای پادرمیانی میان دولت افغانستان و گروه طالبان، به حکومت وحدت ملی ارائه کرده است.

وی بدون ارائه جزئیات در مورد پیشنهادات حزب اسلامی، گفته است که اگر آن از سوی دولت افغانستان و طالبان پذیرفته شود، این حزب کار خود در زمینه رسماً شروع می کند.

به گفته کریم، اکنون شماری از فرماندهان طالبان و همچنان برخی از اعضای ملا محمد رسول، رهبر انشعابی گروه طالبان، برای مذاکره با دولت افغانستان تمایل نشان داده اند.

طی سالهای گذشته چندین دور مذاکرات میان دولت افغانستان و طالبان در کابل و اسلام آباد برگزار شده، اما نیتجه ای را به دنبال نداشته است.

مقامات دولتی افغانستان حکومت پاکستان را حامی اصلی طالبان می خواند و می گویند که تمام لانه‌های آنها در این کشور است و از آنجا علیه افغانستان تجهیز و تمویل می شوند.

با این وجود دولت افغانستان همواره از تمام گروه های شورشی در افغانستان نیز خواسته تا به جنگ پایان دهد و به روند صلح ملحق شوند که اخیرا در پی مذاکرات طولانی با حزب اسلامی توافقنامه امضا کرد.

مطابق این توافقنامه، دولت افغانستان ضمانت کرده که در بدل آتش‌بس به حکمتیار و دیگر رهبران این حزب مصونیت قضایی اعطا کند و همچنان، زمینه آمدن گلبدین به کابل فراهم شود.

امضای توافقنامه صلح دولت افغانستان با حزب اسلامی حکمتیار، واکنشهای متفاوتی را به دنبال داشت، شماری از آن حمایت و برخی نهادهای مدنی، آن را به شدت محکوم کردند.

شماری از فعالان مدنی حزب اسلامی به رهبری حکمتیار را عامل کشتار هزاران تن در جنگهای داخلی در کابل خوانده اند و تأکید دارند، وی محاکمه شود.

این درحالی است که طالبان توافق حزب اسلامی با دولت افغانستان را اشتباه خواند و با آن مخالفت کرد، اخیرا طرفداران دو طرف در میدان وردک نیز باهم درگیر شدند.

اما گروه تروریستی طالبان هنوز در مورد پیشنهادات تازه ای حزب اسلامی برای پادرمیانی میان دولت افغانستان و این گروه مبنی بر گفتگوهای صلح واکنش نشان نداده است.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان