شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » حق همسایه را باید ادا کرد

💢در روزهای اخیر که بحث حق‌آبه ایران از دریای هیرمند بالا گرفته، یکبار دیگر فتنه‌گران و توطئه‌چینان آستین برای اختلاف‌افکنی بلند زده اند و در فضای مجازی به طبل اختلاف می‌کوبند.

💢 به‌دلیل بی‌توجهی و مشکلات درونی حکومت طالبان، تاکنون حق‌آبه ایران از دریای هیرمند ادا و رها نشده است، در حالیکه باید به این مهم توجه کرد که بحث آب به منزله نیروی حیات‌بخش زمین که قرن‌ها عامل برقراری زندگی و حرکت بوده است، به علت فعالیت‌های مخرب بشری و مدیریت ناصحیح منابع آبی در وضعیت ناخوشایند کمی و کیفی قرار دارد و مسئله خشکی هامون در همسایگی ولایت نیمروز، امروز بلایی بر جان طبیعت آورده که غیرقابل جبران است.

💢آب هیرمند به دریاچه هامون در ولایت سیستان و بلوچستان ایران می‌ریزد که از اهمیت انکارناپذیری برای هر دو کشور افغانستان و ایران برخوردار است.

💢 موقعیت خشک جغرافیایی حوضه آبی هیرمند سبب شده است تا هر دو کشور درصدد حداکثر استفاده از این نعمت خدادادی در جهت رونق و آبادانی خود باشند. اما به واسطه مجموعه‌ای از مسائل، اختلافات موجود بر سر تقسیم آب هیرمند و دیگر حقوق مربوط به این رودخانه بین‌المللی همچنان مورد چالش است.

💢مسئله حقابه ایران از رود هیرمند بلاخره بدون شک با گفت‌وگو و بده بستان دو طرف حل می‌شود و چندان جای نگرانی ندارد، ولی مسئله هامون و خشکیدن این دریاچه طبیعی است که با زراعت، محیط زیست، مسئله آب و هوا، اقلیم و زندگی انسان‌ها در تمام منطقه اثر گذار است.

💢هم حقابه ایران که تابع خشکسالی و تر سالی در افغانستان و رود هیرمند است زیر اثر مسایل سیاسی قرار گرفت و هم مسئله هامون که کاملاً یک موضوع حیانی و جدا از حقابه ایران بوده و باید باشد، در چنبره جدالهای سیاسی گم شد و فاجعه امروز به بار آمد.

💢این مسئله باید در افغانستان حل شود، زیرا در واقع عامل خشکیدن هامون ما هستیم و تاوان آن را نیز باید بپردازیم.

💢تاوان همانی است که طبیعت خود می‌گیرد. خشکسالی‌ها ادامه می‌یابد، ریزگردها فضای شهری را به جهنم مبدل می‌سازد. مزارع خشک می‌شود. کشاورزی از بین می‌رود. اقتصاد روستایی متلاشی می‌شود و مهاجرت دسته جمعی در کشور رخ می‌دهد و سرانجام نیز یک ربع کشور خالی از سکنه و بی مصرف شده و مبدل به ریگستان می‌گردد.

💢پس باید به این موضوع با درایت کامل رسیدگی کرده و نگذاریم توطئه گران در بین رخنه کرده و جفای در حق خود و همسایه‌ای خود انجام دهیم که متضرر فقط و فقط خود ما خواهیم بود.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان