شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » حمله‌ی انتحاری بر یک‌ مسجد در کابل تأکید بر «حفظ هم‌بستگی مذهبی»

حمله‌ی مرگبار مهاجمان انتحاری بر مسجد الزهرا، یکی از مساجد بزرگ و مهم شیعیان در غرب کابل، پنجمین حمله‌ی خونین در ماه رمضان امسال و سومین حمله بر نمازگزاران است.
حوالی ساعت ۹ پنج‌شنبه‌شب مهاجمان انتحاری که وزارت داخله شمار آنان را دو تن گفته است، بر مسجد الزهرا که مراسم مذهبی شب قدر در آن برپا بود، حمله کردند. وزارت داخله گفته که در این رویداد چهار تن شامل سه غیرنظامی و یک افسر پولیس کشته و هشت نفر زخمی شده‌اند. اما گزارش‌های دیگر حاکی است که در این رویداد پنج تن کشته شده‌اند.
مهاجمان هنگام ورود به داخل مسجد از سوی یکی افسران شناسایی شده و هدف شلیک قرار گرفتند و یکی از آن‌ها کشته شدند. مهاجم انتحاری دوم توانست خود را به آشپزخانه‌ی مسجد برساند و در آن‌جا مواد همراش را منفجر کرد.
داعش مسئولیت این حمله را به‌عهده گرفت.
این چهارمین حمله‌ی خونبار در ماه رمضان امسال در ولایت‌های کابل، خوست و هرات است. در حمله‌ی انتحاری در اول ماه رمضان در شهر خوست۱۳ تن جان باختند و هشت تن دیگر زخمی شدند. در دو رویداد انفجاری و انتحاری در کابل بیش از ۱۵۰ تن جان باختند و بیش از ۶۰۰ تن دیگر زخمی شدند.
در انفجاری در مسجد جامع هرات نیز هشت نفر جان باختند و ۱۶ تن دیگر زخمی شدند.
رویدادهای اخیر کابل خسارت‌ها بزرگ مالی نیز در پی داشته است. تنها انفجار در چهارراهی زنبق کابل ۲۰ میلیون دالر به بخش خصوصی ضر وارد کرد. رویداد پنج‌شنبه شب بر مسجد الزهرا نیز خسارات زیادی وارد کرد. گواهان رویداد گفته‌اند که هیچ جایی از مسجد از گزند انفجار در امان نمانده است.

واکنش‌ها
این رویداد نیز همانند رویدادهای قبل با واکنش‌های گسترده‌یی همراه بود. حفظ همبستگی اقوام و مذاهب افغانستان، انقاد از کم‌کاری حکومت و نیروهای امنیتی، ستایش از عملکرد یک افسر پولیس که مانع ورود مهاجمان به داخل مسجد شد، نکات عمده‌ی این واکنش‌ها است.
ریاست‌جمهوری با نشر اعلامیه‌یی گفت که: «تروریستان با هدف قراردادن مساجد و گردهمایی‌های سیاسی در تلاش‌اند تا در کنار جنایت به تنش‌های قومی و سیاسی نیز دامن بزنند. این رفتارها نشان می‌دهد که تروریسم؛ مرز، قوم، مذهب، زبان و سمت نمی‌شناسد، بلکه با هدف قراردادن اماکن مقدس و مردم عام، در صدد ایجاد فضای رعب و وحشت‌اند».
ریاست‎جمهوری افزود: «تروریستان باید بدانند که مردم افغانستان همواره به‌حیث ملت متحد و یک‌پارچه در کنار هم قرار دارند و این‌چنین اعمال خصمانه که خلاف همه‌ی موازین دینی و ارزشی می‌باشد، نمی‌تواند به‌هیچ عنوان به وحدت اقوام باهم برادر، روندهای سیاسی و مذهبی ملت افغانستان آسیب وارد کند».
عبدالله عبدالله، رییس اجراییه، با نشر اعلامیه‌یی گفت: «با محکوم کردن این جنایت وعده می‌دهیم که حمله‌ی تروریست‌ها به جان شهروندان کشور و حمله به مساجد و اماکن عبادت بی‌پاسخ نمی‌ماند».
سرور دانش معاون دوم ریاست‌جمهوری، با نشر اعلامیه‌یی گفت: «رویدادهای تلخ و تکان‌دهنده‌ی هفته‌های اخیر در کابل، هرات و دیگر مناطق کشور نشان داد که دولت و مردم افغانستان با دشمنان به‌مراتب خطرناک تر از آنچه پنداشته می‌شود، روبه‌رو هست و به یقین مقابله و مبارزه با دشمنی بدین حد وحشی و شرارت‌پیشه، جز با همبستگی، وحدت، همدلی و همكارى مشترک مردم و دولت به‌خصوص همکاری و حمایت از نیروهای امنیتی و دفاعی کشور ممکن نیست».

انتقاد محمد محقق از کم‎کاری نهادهای امنیتی در مهار حمله‌
ضمن آن‌که بسیاری‌ها از نیروهای امنیتی به‌ویژه افسری که مانع ورود مهاجمان به داخل مسجد شدند، ستایش کردند، اما شماری هم از نیروهای امنیتی به‌دلیل کم‌کاری در مهار این حمله انتقاد کردند.
محمد محقق معاون دوم ریاست اجراییه، از موجودیت کاستی‎ها در نهادهای امنیتی به‌شدت انتقاد کرده و گفته که این کاستی‎ها، حکومت را در جلوگیری از این‌گونه رویدادها ناکام کرده است.
آقای محقق که روز جمعه برای غم‌شریکی به خانه‎ی حاجی رمضان حسین‌زاده رفته بود، از حکومت انتقاد کرد که چرا نمی تواند امنیت در کشور را تأمین کند.
محقق به طلوع نیوز گفت: «حکومت برنامه دارد، اما حوادث نشان داد که زیاد موفق نیست در دفع چنین رویدادها، برای این‌که دشمن در آن‌سوی مرزهای‌مان زیاد خانه کرده است و مرز طولانی داریم که به درازای دوهزار و چند صد کیلومتر است. از آن‌سو می‌آیند و از هر طرف وارد می شوند.»
در همین حال، مرادعلی مراد، معین ارشد امنیتی وزارت امور داخله، می‏گوید که نیروهای امنیتی کشور هراس‌افگنان را شکست خواهند داد.
افزایش حملات و رویدادهای تروریستی در ماه رمضان در حالی‌ست که رییس‌جمهور غنی به‌مناسبت این ماه از گروه‌های شورشی خواسته بود که به احترام این ماه، از حمله‌های نظامی دست بردارند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان