شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » حمله به مراکز درمانی افغانستان در ۲۰۱۶ افزایش یافته است

یک نشریه ژاپنی در گزارشی نوشت: روز دوشنبه «واچلیست»، یک گروه حقوق بشری مستقر در نیویورک که هدف آن پایان خشونت علیه کودکان در میادین جنگ است، از دبیر کل سازمان ملل درخواست کرد تا نیروهای امنیتی افغانستان را مسئول حمله به بیمارستان‌های اعلام کند.

دپیلمات نوشت: دبیر کل سازمان ملل قرار است بزودی گزارش وضعیت کودکان و جنگ‌های مسلحانه را منتشر کند، این گروه حقوق بشری درخواست کرده تا سازمان ملل نیروهای امنیتی را در کنار طالبان و سایر گروه‌های مسلحانه مسئول حمله به بیمارستان‌ها اعلام کند.

وضعیت بخش بهداشت افغانستان وخیم‌تر شده است

وضعیت بخش بهداشت افغانستان با ورود جنگ به محیط‌های شهری وخیم‌تر شده است. براساس گزارش واچلیست بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۶ تعداد افرادی که به مراقبت‌های پزشکی و کمک‌های انسان‌دوستانه نیاز پیدا کردند افزایش پیدا کرده است، اما همزمان دسترسی به آژانس‌های کمک‌رسان کاهش پیدا کرده است.

در زمان نوشتن این گزارش حداقل ۳۰ درصد مردم افغانستان به مراقبت‌های بهداشتی اولیه دسترسی ندارند، ۴٫۶ میلیون نفر از جمله ۲٫۳ میلیون کودک نیاز اساسی به کمک‌های بهداشتی دارند.

۱٫۷ میلیون نفر از این مردمان در مناطق جنگ زده زندگی کرده که یا مراقبت‌های بهداشتی ناچیز دارند یا بطور کلی فاقد مراقبت‌های بهداشتی اولیه است.

در سال ۲۰۱۶، سازمان ملل ۱۱۹ مورد حمله به مراکز پزشکی را در افغانستان ثبت کرده است که از این تعداد ۹۵ مورد توسط طالبان و ۲۴ مورد توسط نیروهای امنیتی افغانستان انجام شده است.

هدف قرار دادن بیمارستان‌ها، نظام سلامت افغانستان را به تحلیل می‌برد 

«مورگان مونگل» یکی از کارشناسان واچلیست در این رابطه می‌گوید: هدف قرار دادن مکانهای بهداشتی، نظام سلامت شکننده افغانستان را بیشتر به تحلیل می‌برد.

وی که اخیراً به افغانستان سفر کرده، می‌گوید: همه جا می‌توان مرگ،‌افراد زخمی و گسترش بیماری را مشاهده کرد.

مهمترین حمله به مراکز بهداشتی افغانستان در سال ۲۰۱۵ و توسط ائتلاف انجام شد که طی آن بیمارستان پزشکان بدون مرز در قندوز بمباران شد.

چندماه قبل از این حمله نیروهای امنیتی افغانستان در تعقیب یک نیروی القاعده وارد یک بیمارستان شدند. در این حمله چندین کارمند بیمارستان مورد حمله قرار گرفت و چند بیمار نیز بازدداشت شد. البته بعد از یک ساعت این بیماران آزاد شدند.

حمله طالبان به یک کلینک درمانی و تهدید کارمندان آن و چپاول اموال یک بیمارستان توسط نیروهای امنیتی در قندوز، تعطیلی یک بیمارستان در ننگرهار توسط داعش،‌ ورود نیروهای امنیتی افغانستان به یک بیمارستان و تهدید کارکنان آن بر عدم معالجه شبه‌نظامیان از جمله مواردی که در این گزارش به آن اشاره شده است.

افزایش حمله به مراکز بهداشتی افغانستان بین سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶

حمله به مراکز بهداشتی بین سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ افزایش کرده که این امر منجر به زخمی و کشته شدن کودکان و همچنین سو تغذیه، بیماری‌های فراگیر و بیماری‌های فلج اطفال و سرخک شده است.

بیماری‌های فراگیر نیز در سطح بالایی بوده و ۱۶۹ مورد سرخک در سال ۲۰۱۵ اعلام شده که نسبت به سال ۲۰۱۴، افزایش ۱۴۱ درصدی را نشان می‌دهد. براساس این گزارش این بیمارستان تا اواسط سال ۲۰۱۶ در اشغال نیروهای امنیتی بوده و بعد از آن نیز به دلیل نزدیکی به مناطق جنگی تعطیل شد.

همچنین یوناما اعلام کرده که تلفات کودکان در سال ۲۰۱۶ نسبت به سال ۲۰۱۵، ۲۴ درصد شده است.

همچنان که جنگ در افغانستان ادامه پیدا می‌کند، گروه‌های آسیب‌پذیر متحمل رنج‌های زیادتری می‌شوند. این گزارش از تمامی طرف‌های درگیر در افغانستان می‌خواد تا از حمله به مراکز بهداشتی اجتناب ورزند.

همچنین در این گزارش از دولت افغانستان درخواست شده تا به قوانین بین‌المللی مرتبط با مراقبت از مراکز بهداشتی پایبند باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان