شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » حمله طالبان در تخار برای تصرف گذرگاه مرزی با تاجیکستان

مقام‌های دولتی ولایت تخار، در شمال‌شرق افغانستان تایید کرده‌اند که افراد گروه طالبان حمله سنگینی را به گذرگاه مرزی آی‌خانم و پاسگاه مرزی در ولسوالی دشت قلعه این ولایت انجام داده‌اند.

این حمله باعث شده که “بندر آی‌خانم” و پاسگاه پلیس مرزی از چهار روز تاکنون در محاصره نیروهای طالبان در آید. گفته شده تلاش نیروهای افغانستان برای دفع حمله تاکنون نتیجه‌ای در پی‌نداشته است.

عبدالمناف فیضی، ولسوال دشت قلعه به بی‌بی‌سی گفت که طالبان علاوه بر محاصره گذرگاه مرزی آی‌خانم، توانسته‌اند بخش‌هایی از ولسوالی دشت قلعه را نیز تصرف کنند.

به دلیل ادامه درگیری، مردم محل مجبور به ترک خانه‌های خود شده‌اند. به گفته آقای فیضی طالبان اکنون در ۲۰۰ متری ساختمان مقر ولسوالی و فرماندهی پلیس دشت قلعه رسیده‌اند و تلاش‌های نیروهای کمکی برای عقب راندن طالبان از حومه‌های شهر تاهنوز ناموفق بوده است.

حمله طالبان به این ولسوالی از دوهفته قبل آغاز شده‌است. ولسوالی دشت قلعه به دلیل هم‌مرز بودن با تاجیکستان و قرار داشتن گذرگاه مرزی آی‌خانم در آنجا از اهمیت استراتژیک برخودار است.

ساکنان محل می‌گویند که در حال حاضر کنترل بیشتر مناطق این ولسوالی به دست طالبان افتاده است.

اسدالله زمری، از خبرنگاران محلی در شهر تالقان، مرکز تخار و یکی از ساکنان آی‌خانم می‌گوید که با گذشت هر روز نگرانی مردم و نیروهای مرزی بیشتر می‌شود.

سال گذشته نیز مناطقی از این گذرگاه مرزی چندین بار بین نیروهای امنیتی و طالبان مسلح دست به دست شد.

منوچهر عدیل، مسئول گذرگاه مرزی آی‌خانم می‌گوید در نتیجه درگیری‌های سال گذشته ۷۰ درصد تاسیسات مرزی به ازرش ۱۳ میلیون دلار تخریب شد.

براساس توافق افغانستان و تاجیکستان قرار بود در گذرگاه مرزی آی‌خانم بر فراز رودخانه مرزی آمو، میان این دو کشور یک پل ساخته شود. این روند می‌توانست زمینه واردات و صادرات را میان دو کشور تسهیل کند ولی به دلیل ادامه درگیری اجرای این طرح متوقف و در مدت یک سال درآمد دولت نیز از گذرگاه مرزی آی‌خانم به صفر رسیده است.

در آمد دولت در سال‌های گذشته از این گذرگاه حدود نیم میلیون دلار اعلام شده بود.

از این مسیر گیاهان دارویی و تایر خودرو به تاجیکستان صادر و از تاجیکستان نیز سیمان به افغانستان وارد می‌شود.

ولسوالی دشت قلعه در همسایگی ولسوالی دشت‌ارچی ولایت قندوز پایگاه اصلی گروه طالبان در شمال شرق افغانستان است.

دشت قلعه از مناطق ناامن ولایت تخار به حساب می‌آید ولی منابع محلی یک سال قبل گفته بودند که تصمیم دارند تا طالبان را از این ولسوالی پاکسازی کنند.

طالبان در ولسوالی‌های خواجه غار، درقد، ینگی قلعه، خواجه بهاوالدین و اشکمش ولایت تخار نیز حضور دارند.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان