شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » حکم‌رانی شبانه طالبان بر خدمات مخابراتی در هفت ولسوالی هرات

باشنده‌گان هفت ولسوالی در هرات می‌گویند که شب‌هنگام از خدمات مخابراتی محروم ‌اند. به گفته آنان با فشاری که طالبان بر شرکت‌های مخابراتی وارد می‌کنند در ۷ ولسوالی این ولایت آنتن‌های شبکه‌های مخابراتی در هنگام شب قطع می‌شود. مسوولان اداره‌ی مخابرات هرات این ادعای باشنده‌گان ۷ ولسوالی هرات را تأیید می‌کنند و می‌گویند که نیروهای امنیتی در تأمین امنیت این شرکت‌ها همکاری لازم نکرده‌اند.
در همین حال مسوولان اداره‌ی نظارت بر خدمات مخابراتی در هرات می‌گویند که علاوه بر این چالش، شنود مکالمات و سرقت هزینه‌های تماس‌های خارجی، بخش دیگری از چالش‌های مخابراتی در ولایت هرات است.
شیندند، چشت، اوبه، پشتون‌زرغون، گلران، کشک کهنه و بخش‌های از ولسوالی کرخ ولایت هرات، ولسوالی‌هایی ‌اند که شب‌هنگام در برخی از مناطق آن شبکه‌های مخابراتی به دلیل تهدیدهای امنیتی متوقف می‌شود.
حکمت‌الله حبیبی سرپرست ریاست مخابرات ولایت هرات می‌گوید که باج‌گیری مخالفان مسلح دولت از شرکت‌های مخابراتی نیز از نگرانی‌های مسوولان ریاست مخابرات هرات به شمار می‌رود. زمری همدرد مسوول دفتر خدمات مخابراتی در هرات نیز تأیید می‌کند که طالبان به اشکال مختلف از شرکت‌های مخابراتی اخاذی می‌کنند و این موضوع سبب مشکلات جدی در روند ارایه‌ی خدمات مخابراتی در هرات شده است.
به گفته‌ی آقای همدرد از آغاز سال روان خورشیدی تاکنون بیش از ۵۰ مورد تهدید آنتن‌های مخابراتی در ولسوالی‌ها، در اداره‌ی نظارت بر خدمات مخابراتی در هرات به ثبت رسیده است که از این میان تعدادی از سوی مخالفان و طالبان مسدود، شماری به سرقت رفته و تعدادی هم به آتش کشیده شده است.
رییس‌ اداره‌ی نظارت از خدمات مخابراتی در هرات هم‌چنان می‌گوید که دستگاه‌های غیرقانونی سیم‌باکس، سبب می‌شود تا هزینه‌های تماس‌های بین‌المللی که از خارج با شبکه‌های مخابراتی در افغانستان برقرار می‌شود به صورت تماس‌های داخلی سنجیده شود و مبالغ هنگفتی که باید در قبال این تماس‌های خارجی به شرکت‌های مخابراتی پرداخت شود، به جیب مافیایی این دستگاه‌های غیرقانونی می‌رود.
همدرد تأکید دارد که احتمالاً توسط این دستگاه‌های غیرقانونی امکان شنود مکالمات مشترکین در افغانستان نیز وجود دارد.
آن‌گونه که مسوولان محلی در هرات می‌گویند از سال گذشته تا حالا دست ‌کم ۲۱ دستگاه سیم‌باکس غیر قانونی را از شهر هرات با همکاری نیروهای امنیتی کشف و عاملان آن‌ها را بازداشت کرده‌اند اما هنوز هم شمار زیادی از این دستگاه‌های غیرقانونی در هرات فعالیت می‌کنند.
با این حال مسوولان محلی در هرات تهدیدهای امنیتی در برابر شرکت‌های مخابراتی در این ولایت را نگران‌کننده نمی‌خوانند.
جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات می‌گوید که در هرات تهدید امنیتی در برابر آنتن‌های مخابراتی وجود ندارد اما شرکت‌های مخابراتی به دلیل تهدیدهای طالبان مبنی بر آماج‌قراردادن آنتن‌های‌شان در دیگر ولایت‌ها، ناگزیر به توقف فعالیت‌های مخابراتی در برخی مناطق هرات می‌شوند.
در حال حاضر بیش از ۵۰۰ آنتن مخابراتی در ولایت هرات فعال ‌اند. در سال‌های اخیر ده‌ها پایه از این آنتن‌ها از سوی طالبان مسلح یا تخریب شده و یا هم به آتش کشیده شده‌اند.
وزارت مخابرات افغانستان می‌گوید در حال حاضر ۲۱ میلیون افغان از تلیفون استفاده می‌کنند و ۸۹ در‌صد جمعیت افغانستان تحت پوشش خدمات مخابراتی قرار گرفته‌اند، براساس آمارهای ارایه‌شده از سوی اداره‌ی مخابرات هرات، بیش از ۸۹ درصد از مردم این ولایت نیز به خدمات مخابراتی و ۵۰ درصد به خدمات اینترنتی دست‌رسی دارند.
خدمات مخابراتی یکی از مهم‌ترین دست‌آوردهای حکومت‌داری در افغانستان شمرده می‌شود، در دوران طالبان بسیاری از مردم افغانستان مجبور بودند برای برقراری تماس‌های خارجی از طریق تلفن‌های ماهواره‌ای با هزینه‌ی گزاف صحبت کنند. همین اکنون خدمات مخابراتی در بیشتر روستاهای افغانستان قابل دست‌رس است.
بر‌اساس آمار و معلومات جدید وزارت مخابرات و تکنولوژی معلوماتی در سکتور مخابرات در افغانستان بیش از ۲.۳ میلیارد دالر سرمایه‌گذاری صورت گرفته و ۲۰۰ هزار نفر در سکتور مخابرات مشغول کار اند. اما با آن هم بر‌اساس آمار وزارت مخابرات، ۴۴ آنتن مخابراتی در سال گذشته در افغانستان آتش زده شدند در بیشتر موارد طالبان عامل این کار بوده‌اند.
به گفته‌ی مسوولان وزارت مخابرات افغانستان، تأمین امنیت آنتن‌های مخابراتی یکی از چالش‌های اصلی برای سکتور مخابرات است.
آمار نشان می‌دهد که در نتیجه‌ی جنگ و تهدیدهای امنیتی، بیش از ۴۰۰ آنتن مخابراتی به صورت موقت غیرفعال شدند اما وزارت مخابرات می‌گوید که این سایت‌ها پس از تلاش‌های مکرر، دوباره فعال شده‌اند.

 

این مطلب بدون برچسب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان