شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » خلیلزاد: اگر طالبان صلح نکنند با آنها می‌جنگیم

زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا برای صلح افغانستان گفته اگر طالبان به جای صلح، جنگ را انتخاب کنند، آمریکا در کنار حکومت افغانستان با آنها خواهد جنگید.

او این اظهارات را در نشستی با شماری از نمایندگان مطبوعات در سفر تازه‌اش به کابل بیان کرده است.

با این وجود، آقای خلیلزاد امیدوار است که تلاش‌هایش برای صلح در افغانستان به زودی نتیجه دهد.

اظهارات تازه آقای خلیلزاد پس از آن صورت می‌گیرد که گروه طالبان با نشر اعلامیه‌ای به آمریکا هشدار داد که اگر موضوعات مورد بحث در گفت‌وگوهای صلح را تغییر دهد و بخواهد از فشار کار بگیرد، این گفت‌وگوها را به تعویق خواهد انداخت.

طالبان تاکید کردند که بحث اصلی آنها در این گفت‌وگوها خروج نیروهای خارجی از افغانستان و استفاده نشدن از خاک افغانستان علیه کشورهای دیگر است اما حالا آمریکایی‌ها موضوع گفت‌وگوی مستقیم این گروه با حکومت را مطرح کرده‌اند.

طالبان امروز در پاسخ به سخنان تازه آقای خلیلزاد در مطلبی که در سایت خبری آنها منتشر شده، گفته سخنان آقای خلیلزاد نشان می‌دهد که تلاش‌های او برای صلح نیز تاکتیکی برای “ادامه اشغالگری” است.

در اعلامیه طالبان آمده که سخنان آقای خلیلزاد برعکس سخنان ترامپ که گفته بود “جنگ افغانستان بی هدف است و پیروزی ندارد” می‌باشد اما این سخنان، خواست حکومت برحال افغانستان است که می‌خواهد آمریکایی‌ها در این کشور باقی بمانند.

طالبان گفته: “خلیلزاد نماینده ترامپ است یا نماینده رژیم کابل؟”

با وجود اختلافات تازه میان نمایندگان آمریکا و طالبان، یک مقام ارشد آمریکایی گفته دور بعدی گفت‌وگوهای مستقیم آمریکا و طالبان به زودی برگزار خواهد شد.

نمایندگان طالبان و نمایندگان آمریکا به سرکردگی آقای خلیلزاد تاکنون سه بار با هم دیدار داشته‌اند. دور چهارم این دیدارها قرار بود هفته پیش برگزار شود که به گفته طالبان به دلیل آنچه “تغییر اجندا” خوانده شد، برگزار نشد.

سفرهای منطقه‌ای زلمی خلیلزاد

آقای خلیلزاد تاکنون چندین دور سفرهای منطقه‌ای برای پیشبرد گفت‌وگوهای صلح در افغانستان داشته است. او پس از هر دور این سفرها جزئیات سفر خود را با رهبران حکومت وحدت ملی در میان گذاشته است.

او روز گذشته پس از سفرش به هند و چین و دیدارش با رهبران حکومت وحدت ملی، با خبرنگاران نشست داشت.

او می‌گوید اجماع منطقه‌ای برای گفت‌وگوهای صلح افغانستان و جود دارد.

آقای خلیلزاد تاکید کرد که برای رسیدن به صلح لازم است طالبان با دیگر افغان‌ها به شمول حکومت فعلی این کشور بنشینند.

نمایندگان طالبان تاکنون از گفت‌وگو با حکومت افغانستان سر باز زدند. در سومین دیدار نمایندگان آمریکا با این گروه، با وجود سفر نمایندگان حکومت به امارات، این گروه حاضر به دیدار با آنها نشد.

اما یک منبع در ارگ ریاست جمهوری به بی‌بی‌سی گفته که حکومت برای یک نشست مستقیم با طالبان به توافق نزدیک شده که هنوز زمان و مکان آن مشخص نیست.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان