شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » خلیلزاد برای بحث در مورد صلح افغانستان سفرهای تازه را آغاز کرد

وزارت خارجۀ امریکا از دور تازۀ سفر زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده در امور مصالحۀ افغانستان به قطر و کابل خبر داد.

این وزارت با نشر اعلامیه‌ای گفته است که آقای خلیلزاد به تاریخ ۱۸ می (۲۹ ثور) عازم قطر شده و قرار است با نمایندگان طالبان در پیوند به اجرایی شدن توافقنامه صلح، کاهش خشونت و آغاز گفتگوهای بین‌الافغانی صحبت کند.

آقای خلیلزاد در سفرش به کابل قرار است اقدامات حکومت برای آغاز گفتگوهای بین‌الافغانی را نظارت و بررسی کند.

در اعلامیۀ آمده است: “ایالات متحده همچنان متعهد به حمایت از آرزوی مردم افغانستان و جامعه جهانی برای رسیدن به یک توافق سیاسی در افغانستان است که جنگ ۴۰ ساله را پایان بخشد و بار دیگر هیچ‌گاه به عنوان بستر مناسب برای تروریزم بین‌المللی مبدل نشود”.

نشست چهارجانبه در مورد افغانستان

نمایندگان ویژه کشورهای ایران، پاکستان، چین و روسیه وضعیت جاری در افغانستان و روند صلح این کشور را از طریق ویدیو کنفرانس به بررسی گرفته اند.

نمایندگان چهار کشور در یک بیانیهٔ مشترک در اشاره به توافق سیاسی اخیر میان رییس جمهور غنی و آقای عبدالله ابراز امیدواری کرده اند پایان مخالفت سیاسی داخلی ” آغاز مذاکرات بین الافغانی را تسریع بخشد.”

در این بیانیه از سوی وزارت خارجهٔ ایران نشر شده، نمایندگان این کشورها، مذاکرات بین‌الافغانی را تنها را رسیدن به تامین صلح و آتشی در افغانستان دانسته و از تمامی طرف‌ها خواسته اند که از فرصت‌های پیش آمده برای آغاز مذاکرات بین‌الافغانی استفاده کنند.

آنان تروریزم را یک تهدید جدی برای افغانستان و کشورهای منطقه عنوان کرده و با ابراز نگرانی گفته اند: “تمامی طرف‌ها در این کشور را ترغیب می‌کنند که اقدامات جدی را علیه القاعده، داعش، جنبش ترکستان شرقی، تحریک طالبان پاکستان و سایر سازمان‌های تروریستی که علیه کشورهای منطقه عملیات می‌کنند اتخاذ کرده و تولید و قاچاق مواد مخدر را در آن کشور کاملاً ریشه کن کنند”.

این در حالی است که حکومت افغانستان همواره برخی از کشورهای همسایه خویش را به حمایت از گروه‌های دهشت افگن متهم می‌کند.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان