شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » خلیلزاد: خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، حرف سال‌ها بعد است

زلمی خلیلزاد، نماینده آمریکا در گفتگوهای صلح افغانستان می‌گوید که خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان سال‌ها طول می‌‎کشد، اگرچه تاکنون توافق نهایی در این زمینه به دست نیامده است.

آقای خلیلزاد این موضوع را در اولین مصاحبه بعد از تازه‌ترین دور گفتگوها با طالبان به بی‌بی‌سی فارسی گفت.

در پنجمین دور گفتگوها دو موضوع اصلی مطرح بوده است. یکی تدوین جدول زمانی خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان و دیگری گرفتن تضمینهایی از طالبان که از خاک افغانستان، امنیت کشوری ثالث مشخصا آمریکا تهدید نشود.

گفته می‌شد که خواسته طالبان خروج نیروهای آمریکایی ظرف شش ماه است. همینطور سندهایی به رسانه‌ها درز کرد که گویا آمریکایی‌ها با خروج نیروهای خود، ظرف ۱۸ ماه توافق کرده‌اند.

زلمی خلیلزاد به بی‌بی‌سی فارسی گفت وقتی موضوع زمانبندی خروج نیروهای آمریکایی مطرح است، “ما حرف از سال‌ها میزنیم و هنوز به یک موافقه نرسیدیم.”

ایجاد دولت موقت

آغاز مذاکرات بین‌الافغانی و آتش‌بس نیز از محورهای مذاکرات آمریکا و طالبان است.

آقای خلیلزاد با بیان این که هنوز گفتگو درباره آغاز مذاکرات بین‌الافغانی و آتش بس صورت نگرفته، افزوده است: “مهم این است افغان‌ها بین خود سر مسئله آینده کشورشان بحث و گفتگو کنند که چطور می‌شود با هم زندگی کنند و مشکلات را از راه‌های غیرنظامی حل کنند.”

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان اخیرا برای بار دوم به تعویق افتاد. کمیسیون انتخابات افغانستان اعلام کرد که این انتخابات با دو ماه تاخیر به تاریخ ۲۸ سپتامبر ۲۰۱۹ برگزار می‌شود.

نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان می‌گوید هرچند برگزاری و مدیریت انتخابات مربوط به کمیسیون‌‎های انتخابات افغانستان می‌شود اما بهتر خواهد بود اگر این انتخابات پس از بحث با طالبان و توافق بر سر ختم جنگ صورت بگیرد.

او اما تاکید کرد چون تضمیمی برای رسیدن به توافق با طالبان وجود ندارد بهتر است که در عین حال آمادگی برای برگزاری انتخابات نیز گرفته شود.

با شدت گرفتن بحث ایجاد دولت موقت در افغانستان، آقای خلیلزاد می‌گوید آمریکا در این باره موضع‌گیری و پیشنهادی خاصی نکرده است.

او افزود: آمریکا میخواهد نقش خود را در افغانستان کاهش بدهد و برای اینکه یک روند موفق شود، نیاز است که افغان‌ها با هم به توافق برسند. به همین دلیل گذاشتیم این موضوع را به آغاز گفگتوهای بین‌افغان‌ها بشمول حکومت”.

‘دنبال منافع شخصی خود نیستم’

حمدالله محب، مشاور امنیت ملی افغانستان اخیرا آقای خلیلزاد را متهم کرده بود که گفتگوها را در مسیری هدایت کرده که خود از آن نفع ببرد. آقای محب احتمال داده بود که آقای خلیلزاد قصد دارد زمینه را برای به قدرت رسیدن شخص خود در افغانستان فراهم کند. موضوعی که واکنش تند و اعتراضی وزارت خارجه آمریکا را در حمایت از آقای خلیلزاد به دنبال داشت.

آقای خلیلزاد این اتهام را رد کرد و گفت در این مذاکرات به دنبال منافع شخصی خود نیست.

او گفت: “من نمی‌خواهم در مورد این مسئله اصلا صحبت کنم. من می‌خواهم به مردم افغانستان اطمینان بدهم که من کدام پروگرام (برنامه) شخصی برای خودم در افغانستان ندارم.”

آقای خلیلزاد که حدود شش ماه پیش از سوی دونالد ترامپ به عنوان نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان معرفی شده بود، افزود: “تنها هدف من این است که مسئول هستم از سوی حکومت آمریکا، به نمایندگی از آمریکا، که برای آوردن صلح در افغانستان کمک بکنم. صلحی که به نفع آمریکا باشد، از نگاه عدم موجودیت خطر در آینده از خاک افغانستان برای آمریکا.”

دیدار با ملابرادر

ملا عبدالغنی برادر فرد شماره دوی طالبان شناخته می‌شود. او که حدود چهار ماه پیش از سوی دولت پاکستان، پس از هشت سال سپری کردن زندان رها شد، در دور قبلی این نشست به عنوان رئیس دفتر طالبان در قطر تعیین شد.

آقای خلیلزاد از دیدار با او ابراز رضایت کرد و گفت که او را فردی علاقمند به افغانستان یافته است.

آقای خلیلزاد درباره ملا برادر گفت: “فکر می‌کنم که یک شخص وطندوست است. می‌خواهد که مشکل افغانستان از راه مصالحه حل شود. طبعا با همه نظریاتش موافق نیستم. من میفهمم که کوشش‌هایی داشت که در افغانستان صلح بیاید. قیمتی هم پرداخت که چند سال در آزادی زندگی نکرد. امیدوار هستم و می‌خواهم ببینیم که بلاخره چطور ایشان می‌تواند، نقشی بازی کند که در افغانستان صلح بیاید”.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان