شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » خيزش داعش در افغانستان، تهديدي عليه امنيت روسيه

به نقل از راشا تودي، مسكو اعلام كرد خيزش داعش در افغانستان، نگراني‌هاي امنيتي زيادي را براي روسيه ايجاد كرده است. مسكو همچنين واشينگتن را مسئول هرج‌و‌مرج موجود در افغانستان دانست.

«ضمير كابلوف،» نماينده ويژه پوتين در امور افغانستان، گفت: مسكو نگران خيزش داعش در افغانستان است؛ زيرا اين مسئله پيامدهاي مهم ژئوپولتيك براي امنيت روسيه دارد.

كابلوف كه در سال‌هاي ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۹ نماينده روسيه در افغانستان بود افزود: اكنون حدود ۲۵۰۰ عضو داعش در افغانستان حضور دارند. گروه تروريستي داعش همچنان به عضوگيري و افزايش توانايي‌هاي نظامي خود ادامه مي‌دهد. در صورتي كه مانع آن‌ها نشويم، در آينده با نيرويي قوي‌تر روبرو مي‌شويم. آمريكا مسئول شرايط رو‌به‌وخامت افغانستان است.

او گفت: آن‌ها (آمريكايي‌ها) حضور خود در افغانستان را كم‌رنگ كرده‌اند. اين در حالي است كه نه تنها حتي يكي از مشكلات اين كشور را حل نكرده‌اند، بلكه موارد جديدي به آن افزوده‌اند. آمريكا به لحاظ سياسي و وجداني مسئول حوادث افغانستان است.

كابلوف با اشاره به تغيير رويكرد آمريكا از حالت خوشبينانه به واقع‌گرايانه گفت: ۶ ماه پيش آمريكايي‌ها درباره شرايط افغانستان خوشبين بودند و اعتقاد داشتند با وجود تعداد زياد مشكلات، حل آن‌ها امكانپذير است. اكنون شرايط بحراني را درك كرده‌اند و مي‌دانند امكان ايجاد هرج‌و‌مرج بيشتر وجود دارد.

نماينده ويژه پوتين در امور افغانستان افزود: مسكو از همكاران آمريكايي مي‌خواهد اقدامات فعالتري انجام دهند تا بحران مذكور حل شود. آمريكا ناچار شد بخشي از تحريم‌ها عليه «روسوبورون اكسپورت» (شركت روسي صادرات و واردات تسليحات) را به دليل نياز به ارسال بالگردهاي ما به افغانستان لغو كند. از آن جا كه آمريكا خود را كنار كشيد، ناچار شد تحريم‌ها عليه ما را لغو كند.

وي در ادامه گفت: در صورتي كه شرايط ارسال تسليحات پيشرفته‌تر نظامي مانند تجهيزات هوايي به افغانستان فراهم شود، بايد به خلبانان افغان آموزش داد.

حضور نظامي آمريكا در افغانستان طولاني‌تر از پيش‌بيني‌ها شده است. باراك اوباما، رئيس‌جمهور آمريكا، طرح اوليه براي خروج بخش اعظم نيروهاي اين كشور از افغانستان در سال ۲۰۱۴ را لغو كرد.

در ماه ژوئيه (۳۱ روز منتهي به ۱۱ مرداد) واشينگتن اعلام كرد ۸ هزار و ۴۰۰ نفر از نيروهاي اين كشور تا پايان دوره اوباما در افغانستان باقي مي‌مانند. اوباما قصد داشت تعداد نيروهاي نظامي آمريكا در افغانستان را تا پايان سال ۲۰۱۶ از ۹۸۰۰ نفر به ۵۵۰۰ نفر برساند. اما افزايش حملات طالبان، مانع تحقق اين وعده شد.

داعش فعاليت خود را در افغانستان در اواخر سال ۲۰۱۴ آغاز كرد. در ماه آوريل ۲۰۱۵ (۳۱ روز منتهي به ۱۲ ارديبهشت ۹۴) داعش و طالبان عليه يكديگر اعلام جنگ كردند. اندكي پيش از آن گروه تروريستي داعش در ادعايي، بخش‌هايي از افغانستان، پاكستان، هند و بنگلادش را جزو قلمرو خود دانسته و آن‌ها را شاخه خراسان ناميده بود.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان