شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » داوودزی: خروج نیروها مربوط به دولت افغانستان و امریکاست نه طالبان

رییس دبیرخانۀ شورای عالی صلح می‌گوید که امریکا نمی‌تواند  در بارۀ  بیرون شدن نیروهایش از افغانستان با طالبان به تفاهم برسد.

آقای داوودزی می‌گوید که امریکا باید با حکومت افغانستان به این تفاهم برسد.

محمد عمر داوودزی تأکید می ورزد که برگزاری جرگه مشورتی صلح به زمان بیشتری نیاز دارد و به زودی زمان برگزاری این جرگه روشن خواهد شد.

رییس دبیر خانه شورای عالی صلح به گفت‌وگوها میان نماینده نماینده‌گان امریکا و طالبان در قطر در بارۀ چگونگی بیرون شدن نیروهای خارجی از افغانستان واکنش نشان می دهد.

آقای داوودزی گفته است:«امریکا نمی تواند که با طالبان به این تفاهم برسد که نیروهایش در افغانستان باشد و یا نباشد، چرا که نیروهای امریکا به اساس معاهده امنیتی در افغانستان هستند که در سال ۲۰۱۴ با حکومت افغانستان امضا شده است.»

آقای داوودزی  درباره لویه جرگه مشورتی صلح که قرار است در آن خطوط سرخ افغانستان در گفت‌وگوهای صلح با طالبان مشخص شود، می‌گوید که علت زمان برگزاری این جرگه همه شمول بودن آن است.

داوودزی می افزاید:«لویه جرگه همه شمول می سازیم و آن زمان گیر است و نمی شود که در سه هفته ما آن را دایر کنیم، ما تحت بررسی داریم و به زودی انشاالله که تاریخ جدید را اعلام می کنیم.»

آقای داوودزی می‌گوید که اعضای شرکت کننده در لویه جرگه مشورتی به گونه شبه انتخاباتی از ولسوالی‌های کشور برگزیده خواهند شد.

داوودزی بیان داشت:«شبه انتخاباتی این است که در یک ولسوالی نخبه‌های آن میان شان انتخابات برگزار می کنند و هر کس برنده شد به مرکز می آید.»

اما آگاهان مسایل حقوقی شیوه گزینش شبه انتخاباتی را برخلاف قانون اساسی کشور می دانند.

نصرالله استانکزی – استاد دانشگاه در این باره گفت:« اصطلاح شبه انتخابات یک اصطلاح فرا قانونی و غیر قانونی است.»

قرار بود که لویه جرگه مشورتی صلح از روز بیست و ششم تا روز بیست و نهم ماه حوت برگزار شود، اما اکنون برگزاری این جرگه به تاخیر افتاده است.

گفته می شود که در این جرگه بیش دو هزار و پنجصد تن شرکت خواهند کرد و کم از کم سی درصد شرکت کننده گان زنان خواهند بود.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان