شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » دروازۀ صلح تا ابد به روی مخالفان مسلح باز نخواهد ماند

محمد حنیف اتمر مشاورشورای امنیت ملی رئیس جمهور هشدار می دهد که فراخوان گفت‌وگوهای صلح حکومت افغانستان فرصت مناسبی برای طالبان افغان است و اگر آنها به خشونت‌ها ادامه دهند، اقدام نظامی در برابر آنان خواهد شد.

محمد حنیف اتمر مشاور امنیت ملی اظهارداشت: “خواست ما این است که طالبان افغان از این فرصت استفاده کنند، دروازۀ صلح تا ابد به روی مخالفان مسلح باز نخواهد ماند و اگر به صلح نپیوستند از سه کشور دیگر خواسته خواهد شد تا در برابرشان اقدام نمایند”.
این مقام حکومت وحدت ملی می‌گوید که هرچند از گلبدین حکمتیار نیز خواسته شده است تا به این روند بپیوندد، اما حکومت افغانستان در پی شخص و هویت طالبان نیست، بل انتظار نتیجه گفت‌و‌گوها و پایان جنگ را می‌کشد.

وی ادامه داد: “ما با کسانی که افغان نیستند و در برابر مردم افغانستان می جنگند، هیچ وقت برنامه صلح و مصالحه نخواهیم داشت”.

این درحالی است که اعضای گروه هماهنگی چهارجانبه در پایان چهارمین نشست خود در کابل بر آغاز گفت‌وگوهای صلح در هفته نخست ماه مارچ به میزبانی پاکستان توافق کردند.

شکیب مستغنی سخنگوی وزارت امور خارجه در این باره گفت: “پاکستان میزبانی دور نخست گفت‌وگوهای صلح میان نماینده‌گان با صلاحیت حکومت افغانستان و نماینده‌گان با صلاحیت طالبان را برعهده دارد”.

اما حضور نماینده‌گان ایالات متحده امریکا و چین در این نشست انتقادهایی را برانگیخته است، باورها بر این است که باید در این نشست‌های چهارجانبه نماینده‌گان ویژه ایالات متحده امریکا و چین که برای افغانستان و پاکستان گماشته شده‌اند، حضور داشته باشند و هرگونه بی پروایی اینها در برابر افغانستان اشتباه خواهد بود.

نصرالله ستانکزی استاد دانشگاه تصریح کرد: “امریکا و چین نماینده‌گان ویژه برای افغانستان و پاکستان دارند؛ باید در نشست‌های گذشته هم حضور می‌داشتند و حضورشان در این نشست نیز اهمیت این نشست را اندکی بیشتر می‌ساخت”.

از سوی دیگر تعهد پاکستان برای کشاندن طالبان به میز گفت‌وگوهای صلح تا کمتر از دو هفته دیگر روشن شده است که طالبان به اراده خود نبوده‌اند؛ بل زیر اداره پاکستان کار می‌کرده‌اند.

اما آیا پاکستان میتواند تمامی گروه‌های هراس افگن را به میز گفت‌وگو بکشاند؟

جاوید کوهستانی آگاه امور سیاسی تأکید کرد: “این بار پاکستان جدی است تا گروه هایی که زیر اداره‌شان است مثل شبکه حقانی، حزب اسلامی و برخی از گروه‌های زیر اداره ملا منصور را به میز گفت وگو ها بکشاند، اما اینکه تمامی گروه ها حاضر خواهند شد، گذشت زمان نشان خواهد داد اما طالبان همه یک پارچه نیستند”.

هنوز هم در رابطه با صداقت پاکستان شک و تردیدهایی وجود دارد، باورها بر این است که این بار پاکستان نیز از دو قدرت جهان یعنی امریکا و چین امتیازگیری کند، اما دیده شود که این کشورها تا چه اندازه به صلح افغانستان پایبند هستند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان