شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » درگذشت فایض؛ از تدریس در ایران تا بنیانگذاری دانشگاه آمریکایی افغانستان

شریف فایض، بنیانگذار دانشگاه آمریکایی افغانستان و وزیر سابق آموزش عالی این کشور درگذشت.

آقای فایض نخستین وزیر آموزش عالی افغانستان پس از سقوط گروه طالبان بود و بعد از دوران وزارتش ایجاد دانشگاه آمریکایی افغانستان را برنامه‌ریزی کرد و به عنوان رئیس هیات موسسان این دانشگاه تلاش‌های زیادی را برای رونق این دانشگاه انجام داد.

برعلاوه ایجاد دانشگاه آمریکایی افغانستان، در ایجاد دانشگاه تعلیم و تربیه ( استاد برهالدین ربانی) در کابل و ایجاد اولین دانشگاه در بامیان در مرکز افغانستان نیز تلاش کرد.

در کنار این فعالیت‌ها او ساخت، ساختمان‌های جدید دانشگاه هرات را نیز آغاز کرد.

آقای فایض روز جمعه ( ۱۸ دلو/بهمن) در شهر کابل درگذشت، ولی تاکنون علت مرگ او اعلام نشده است. از آقای فایض دو فرزند نیز باقی مانده است.

آقای فایض متولد سال ۱۹۴۶میلادی در روستای سیاوشان هرات در غرب افغانستان بود در مدت ۷۳ سال زندگی خود، فعالیت‌های زیادی را در عرصه فرهنگ و آموزش افغانستان داشته است.

وزیر سابق آموزش عالی افغانستان بعد از ختم دوران مکتب/مدرسه ابتدایی در زادگاهش ولایت هرات، به کابل آمد و دوران دبیرستان را در لیسه ابن سینای کابل گذراند.

او از سال ۱۹۶۶ تا سال ۱۹۷۰ در دانشگاه کابل درس خواند و بعد بورسیه آمریکا را گرفته و به دانشگاه کلمبیای آمریکا رفت.

آقای فایض بعد از مدتی در دانشگاه کلوریدای شمالی آمریکا مدرک کارشناسی ارشد خود را در زبان انگلیسی گرفت و مدرک دکترای خود را نیز در سال ۱۹۷۸از دانشگاه اریزونا گرفت.

آقای فایض بعد از ختم تحصیل، به قصد تدریس در دانشگاه کابل، به افغانستان بازگشت، ولی با هجوم نیروهای شوروی سابق مجبور به مهاجرت شد.

    او بعد از ترک افغانستان چهار سال را در دانشگاه فردوسی مشهد درس داد و بعد دوباره در سال ۱۹۸۴به آمریکا بازگشت. در دهه ۹۰ میلادی شغل آزاد داشت و به عنوان نویسند، خبرنگار و ترجمان در آمریکا کار می‌کرد.

    ریاست جمهوری افغانستان نیز با ابراز همدردی با خانواده آقای فایض، نوشته که “او استاد فرهیخته‌ای بود که در روشنگری جامعه و آراسته ساختن نسل جوان به زیور علم و دانش، نقش بسزایی را ایفا کرد. خدمات او قابل قدر بوده و مرگ او ضایعه بزرگ برای جامعه علمی کشور است.”

    این مطلب بدون برچسب می باشد.

    افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان