شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » در جریان مراسم عید قربان به سوی ارگ ریاست جمهوری افغانستان ‘خمپاره پرتاب شد’

در اولین ساعات عید قربان ارگ ریاست جمهوری افغانستان هدف حمله چند گلوله خمپاره (هاوان) قرار گرفت. در زمان حمله، اشرف غنی، رئیس جمهوری، در حال سخنرانی بعد از نماز ویژه عید قربان بود. در این مراسم جمعی از مقامات و شخصیت‌های افغان در ارگ ریاست جمهوری حضور داشتند.

نجیب دانش، سخنگوی وزارت کشور/داخله افغانستان به خبرنگاران گفته است که دو تا سه نفر از “تروریستان” در حوزه اول در “سرای ماهی فروشان” جابجا و از آنجا با راکت و هاوان(خمپاره) قسمت‌هایی از شهر کابل را که شامل حوزه اول، دوم، نهم و دهم می‌شود هدف قرار دادند که فقط دو نظامی افغانستان مجروح شده‌اند.

مراد علی مراد، فرمانده گارنیزیون کابل در یک نشست خبری شمار حمله کنندگان را دو نفر اعلام کرد و گفت که در حمله امروز شش نفر شامل نظامیان و افراد عادی زخمی شده‌اند.

به گفته او افراد وابسته به گروه موسوم به دولت اسلامی(داعش) این حمله را سازمان داده بودند.

گروه داعش نیز گفته که این حمله کار این گروه است.

ارگ ریاست جمهوری افغانستان نزدیک‌ترین محل به نقطه استقرار نیروهای شورشی عامل پرتاب خمپاره بود. در ناحیه نهم و دهم نیز شمار زیادی از سفارتخانه‌های خارجی قرار دارد.

آقای دانش گفت که به احتمال قوی تمام مهاجمان کشته شده‌اند و اکنون نیروهای آتش‌نشانی به محل رسیده‌اند تا آتش سوزی ناشی از انفجار را مهار کنند. به گفته او نیروهای ویژه اکنون در حال پاکسازی محل هستند.

در حالیکه در روزهای عید تدابیر شدید امنیتی در سطح شهر کابل اعمال می‌شود، مشخص نیست که مهاجمان چگونه توانستند تا نزدیکی ارگ ریاست جمهوری برسند و خمپاره‌اندازها و راکت‌ها را به این محل برسانند.

آقای دانش می‌گوید که تحقیق در این زمینه ادامه دارد و نتیجه آن نیز به‌زودی اعلام خواهد شد.

او گفت که آتش سوزی ناشی از هدف قرار گرفتن دو خودرویی است که گفته می‌شود مهاجمان از آن استفاده کرده‌ بودند. او گفت گفته می‌شود یکی از خودروها از نوع سواری کرولا و دیگری یک وسیله باربری کوچک بوده‌است.

در زمان درگیری هلیکوپترهای ارتش افغانستان بر فضای محل درگیری به پرواز درآمدند و به محل استقرار مهاجمان موشک شیلک می‌کردند.

محمد رحیم غرنی، مسئول حوزه اول پلیس کابل به بی‌بی‌سی گفت که مهاجمان در سرای ماهی فروشی در ناحیه اول شهر کابل جابجا شده بودند که توسط نیروهای پلیس از بین برده شدند.

او گفت که شمار مهاجمان مشخص نیست و اکنون نیروهای پلیس در محل حضور دارند. چند خودرو مشکوک در محل پارک شده بود که ماموران در حال از بین بردن آنها هستند.

آقای غرنی درباره پرتاب خمپاره چیزی نگفت و افزود که این درگیری تلفاتی را برای نیروهای امنیتی و غیرنظامیان در پی‌نداشته و فقط خود مهاجمان از پا در آمده‌اند.

در اولین روز از ایام عید قربان، نماز عید با حضور مقام‌های ارشد دولت و بزرگان افغانستان در ارگ ریاست جمهوری افغانستان برگزار می‌شود.

آقای غنی در سخنرانی خود در این مراسم گفت:” کسانی که به توطئه و خونریزی باور دارند، آنهای هستند که حمله می‌کنند و زندگی مردم ما را به خطر می‌اندازند. اگر آنها فکر می‌کنند که با انجام حملات راکتی(موشکی) مردم ما سر تعظیم فرود می‌آورند، باید تجدید نظر کنند.”

به گفته او روزهای ملی و دینی افتخارات و هویت همه مردم افغانستان است و تجلیل از این روزها فرصتی برای تحکیم وحدت و همبستگی ملی و روزهای افتخار و گرامیداشت ارزش‌های ملی و اسلامی است.

در زمان فرود خمپاره ویس احمد برمک، وزیر داخله/کشور و طارق شاه بهرامی، وزیر دفاع افغانستان در کنار آقای غنی حضور داشتند.

در سالروز استقلال افغانستان اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان آتش‌بس یک طرفه مشروطی را اعلام کرد و دیروز نیز به نیروهای امنیتی این کشور دستور داده که تا پاسخ مثبت طالبان به آتش بس، به عملیات نظامی علیه این گروه ادامه بدهند. طالبان تاکنون به این آتش‌بس جواب مثبت نداده است.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان