شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » در کار ترمیم ۵۰ چرخ‌بالِ ارتش افغانستان کمک می‌کند

مقام‌های هندی می‌گویند که رهبران افغانستان، هند و روسیه تا یک هفتۀ دیگر در شهر امرتسر هند دیدار خواهند کرد وچگونه‌گی ترمیم چرخبال‌ها وهواپیماهای نظامی افغانستان نیز در این نشست به بحث گرفته خواهد شد.

مقام‌های هندی می‌گویند که دو تیم نیروهای هوایی هند ماه گذشته میلادی از افغانستان دیدار کردند و آنان نیازمندی‌های نیروهای هوایی افغانستان را، به‌ویژه فراهم‌سازی پرزه‌ها را به چرخبال‌های این نیروها بررسی کردند و رهبران افغانستان، روسیه و هند در این‌باره در حاشیۀ نشست قلب آسیا در شهر امرتسر هند گفت‌وگو خواهند کرد.

یک مقام هندی گفته‌است: «۴۰ تا ۵۰ چرخبال گونه‌گون و شماری از هواپیماهای ترانسپورتی افغانستان از دیر زمانی به‌این‌سو از بهر نبود پرزه‌ها ایستاده مانده‌اند. برای فراهم‌سازی این پرزه‌ها هند می‌تواند همکاری کند.»

نیروهای دولتی افغانستان هم اکنون بیش‌از ۱۴۰ هواپیمای گونه‌گون دارند؛ اما در کنار این ده‌ها هواپیما، به‌ویژه چرخبال ها از بهر نبود پرزه‌ها از کار افتاده‌اند.

در همین حال، وزارت دفاع ملی سهم هند را در ترمیم چرخبال های ارتش بسیار سازنده می‌داند. این وزارت می‌افزاید که ۱۰ چرخبال ارتش را برای ترمیم به کشور چک فرستاده‌اند.

محمد رادمنش، معاون سخنگوی وزارت دفاع ملی، می‌گوید :«ما دو گونه چرخ‌بال داریم که یکی آن ساخت شرکت‌های غربی و دوم آن ساخت روسیه است. هر نوع از این هواپیما‌ها هرگاه با چالش‌های فنی روبه‌رو شوند، ما از هرگونه تلاش برای ترمیم آن‌ها دریغ نخواهیم کرد.»

در همین حال، شماری از آگاهان می‌گویند که کشورهای منطقه می‌توانند در توانمندسازی نیروهای دولتی افغانستان، این کشور را یاری رسانند.

نصیر احمد موسوی، آگاه روابط بین الملل، می‌گوید: «روسیه و امریکا در افغانستان منافع مشترک دارند. این دو کشور از سوی هراس‌افگنان تهدید می‌شوند. بنابراین روسیه می‌تواند مانند حکومت امریکا، افغانستان را کمک کند.»

غورزنگ سیال، کارشناس امور سیاسی، می‌گوید: «هند یکی از کشورهای مهم منطقه است که پیش‌از این در بخش‌های مختلف به افغانستان کمک کرده‌است و کمک این کشور در بخش نظامی نیز برای افغانستان دارای ارزش و اهمیت است.»

بسیاری از چرخ‌بال‌های ارتش افغانستان ساخت روسیه استند. چهار چرخبال را که هند در اختیار نیروهای هوایی افغانستان قرار داده‌است، نیز ساخت روسیه استند.

 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان