شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » در یک سال گذشته ۲۵۰ هزار افغان در کشورهای صنعتی درخواست پناهندگی داده‌اند

اسلام الدین جرئت، سخنگوی وزارت امور مهاجرین افغانستان اعلام کرد که در سال ۲۰۱۵ میلادی حدود ۲۵۰ هزار افغان در ۴۴ کشور صنعتی جهان در خواست پناهندگی داده‌اند.
او امروز، سه شنبه ۱۳ دلو (بهمن) در یک نشست خبری گفت که از این تعداد ۱۵۰ هزار افغان تنها در آلمان درخواست پناهندگی داده‌اند.
به گفته آقای جرئت در یک سال گذشته حدود یک میلیون نفر از کشورهای مختلف جهان خود را به اروپا رسانده‌اند که ۴ هزار نفر در دریای میان ترکیه و یونان جان خود را از دست داده‌اند و ۲۰ درصد از این قربانیان افغان بوده‌اند.
او گفت که افغانستان تلاش دارد تا برنامه‌های بزرگ اقتصادی را در نظر بگیرد که مانع مهاجرت گسترده افغانها به خارج شود.
آقای جرئت تاکید کرد که مهاجرت کنونی مشکلاتی را هم برای کشور مبدا و هم برای کشورهای مقصد ایجاد کرده و قاچاقچیان انسان بعد از قاچاقچیان مواد مخدر بیشترین سود را به دست می‌آورند.
او گفت که اکنون شرایط در کشورهای اروپایی نیز سخت‌گیرانه تر شده ولی دولت افغانستان با هیچ کشوری سندی را امضا نکرده و نخواهد کرد که در آن اخراج اجباری مهاجرین افغان مطرح باشد.
سخنگوی وزارت مهاجرین افغانستان گفت که تلاش کابل اکنون بازگشت داوطلبانه مهاجرین افغانستان است و این را به مهاجرین و مردم افغانستان اطمینان می‌دهد.
دیروز توماس دیمیریز، وزیر داخله (کشور) آلمان گفته بود که با مقامات افغانستان در مورد بازگرداندن پناهندگان افغان از آلمان به تفاهم رسیده است.
آقای دیمیریز که به کابل سفر کرده بود اعلام کرد که براساس این تفاهم پناهندگان افغانستان‌ که در آلمان پذیرفته نشده‌اند، دوباره به افغانستان بازگردانده خواهند شد.
ولی سخنگوی وزارت امور مهاجرین افغانستان گفت که مقام‌های این وزارت در دیدار با وزیر داخله آلمان تاکید کرده و توافق دوطرف نیز بوده که بازگشت مهاجرین افغان داوطلبانه و با عزت باشد.
او گفت که تمام پرونده‌های مهاجرین افغان بر اساس قوانین بین‌المللی و قوانین کشورهای مقصد بررسی خواهد شد و کسانی که واجد شرایط نباشند با دادن مشوق‌های لازم به صورت داوطلبانه به افغانستان بازگردانده خواهند شد. در این صورت افغانستان ملزم به پذیرش این پناهندگان است.
به گفته آقای جرئت دولت افغانستان به کشورهای مهاجرپذیر گفته است که اخراج کودکان، خانواده‌های که یک نفر از اعضای آنها پذیرفته شده‌اند، کسانی‌که معلول و معیوب هستند، برای افغانستان قابل پذیرش نیست و این افراد را نخواهد پذیرفت.
سخنگوی وزارت امور مهاجرین افغانستان می‌گوید که بزودی با دولت آلمان درباره پناهندگان افغان توافق نامه‌ای را امضا خواهد کرد.
او گفت که وزارت امور مهاجرین اکنون با ۱۳ میلیون از جمعیت افغانستان سرو کار دارد که یک میلیون آنها بیجاشده داخلی هستند، ۶ میلیون آنها افغانهای مهاجر در سراسر دنیا هستند و ۶ میلیون نفر دیگر نیز مهاجرینی اند که در سال‌های گذشته از خارج به این کشور بازگشته اند.

151208092046_afghan_refugee__640x360_httpmorr_nocredit

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان