شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » دست آمریکا و عربستان در تهدیدات تروریستی شمال افغانستان

«سید اسحاق شجاعی» فعال رسانه‌‌ای در افغانستان طی یادداشتی اختصاصی به اوضاع امنیتی‌، خطرات تروریسم و نقش آمریکا در بوجود آمدن بحران در شمال افغانستان پرداخت.

در این یادداشت آمده است: در حال حاضر جنگ در ۹ ولایت شمال افغانستان جریان دارد. این جنگ از اواخر سال ۹۴ آغاز شده و در تمام سال ۹۵ ادامه داشت و اکنون که سال ۹۶ تازه شروع شده این جنگ کم و بیش در ۹ ولایت گرم و تند جاری است.

در این دو سال خصوصا در ولایات «قندوز»، «بدخشان»، «تخار»، بغلان، فاریاب و «سرپل» جنگ نفس نگرفته و قطع نشده است؛ اما در ۳ ولایت «بلخ»، «جوزجان» و «سمنگان» نیز جنگ کم و بیش بوده است. هم‌اکنون ۷ شهرستان در شمال تحت سیطره گروه طالبان قرار دارد.

این شهرستان‌ها در ولایات «بدخشان»، «تخار:، «قندوز»، «بغلان» و «سرپل» موقعیت دارند. تعداد بیش‌تری از شهرستان‌های شمال افغانستان در معرض تهدیدات جدی امنیتی قرار دارند و این تهدیدات روز به روز افزایش می‌یابد و خطر سقوط این شهرستان‌ها جدی‌تر می‌شود. این واقعیت جنگ در شمال است.

جنگ افغانستان از بیرون مرزها مدیریت می‌شود

تردیدی نیست که جنگ افغانستان دیگر از خود افغانستان و توسط فرماندهان این کشور مدیریت نمی‌شود. بلکه جنگ افغانستان شکل بین‌المللی گرفته و از بیرون از مرزهای این کشور مدیریت می‌شود و حالا به یک جنگ نیابتی تمام عیار تبدیل شده است.

شمال افغانستان جایی است که منافع قدرت‌های بزرگ جهانی و منطقه‌ای با هم در ان تصادم می‌کند. این تصادم از زمانی که روسیه در سوریه حضور نظامی پیدا کرد و عملا در أروپا و خاورمیانه در برابر ایالات متحده آمریکا و غرب افزایش یافته است.

ایالات متحده آمریکا با یاری متحدان منطقه‌ای خود همچون پاکستان و عربستان، تلاش کرد از شمال افغانستان کریدوری به سوی کشورهای آسیای مرکزی بکشاند و تهدیدات تروریستی را به مرزهای روسیه نزدیک کند و بعد در یک معامله‌ای از شر روسیه در اروپا و خاورمیانه خود را خلاص کند.

طالبان تلاش‌های زیادی را در این جهت سازمان دادند؛ روسیه، هم با حضور نظامی در مرزهای جنوبی کشورهای مشترک المنافع برای جلوگیری از نفوذ تروریست‌ها تلاش کرد و در این یکی ۲ سال از راه سیاسی وارد شده و حالا با گروه طالبان رابطه نیک و بده و بستان برقرار کرده است. گفته می‌شود روسیه مشاوران نظامی خود را در جبهه‌های طالبان فرستاده و برای این گروه سلاح و امکانات و نیز آموزش فراهم می‌کند.

با نزدیک شدن طالبان به روسیه، ایالات متحده و متحدانش، پروژه داعش را در افغانستان کلید زدند؛ داعش؛ گروهی که بیش‌ترین ضربه‌ها را در سوریه از روسیه و ایران خورده، حالا با حمایت رقیبان روسیه و ایران در افغانستان؛ یعنی در پهلوی مرزهای روسیه و ایران لانه‌گذاری کرده است.

نقش عربستان، قطر و پاکستان در تهدیدات تروریستی شمال افغانستان

اکنون  پاکستان، عربستان و قطر تلاش می‌کنند داعش را تقویت کرده به شمال افغانستان رسانده و به جنگ روسیه بفرستند؛ از آن طرف روسیه، برای طالبان تجهیزات و امکانات فراهم می‌کند تا شمال را در کنترل خود درآورد و چون متحد روسیه است، با داعشمقابله کند و مانع نفوذ داعش در قلمرو روسیه شود.

نتیجه این جنگ نیابتی همان چیزی می‌شود که «عطامحمد نورم والی بلخ به آن اشاره کرد.

وی گفت که اگر دولت به شمال توجه جدی نکند، از شمال، سوریه دیگری درست می‌شود. خوانندگان عزیز شاید در تلویزیون عکس و فیلم‌های شهرهای بزرگ سوریه را دیده باشند و خبرهای آن را پیگیری کرده باشند.

شاهد دیگر برآن‌چه گفتیم سخنان فرمانده پلیس ولایت بغلان است. «اکرام الدین سریع» گفت که ده‌ها مشاور روسی، پاکستانی، چچنی و مصری در ولایت بغلان آمده و در کنار نیروهای طالبان حضور دارند و به آنها کمک می‌کنند.

طالبان از اول سال جاری تلاش می‌کنند یکی از ولایات مهم مانند «بغلان» یا قندوز را تحت کنترل خود درآورند؛ اما با شجاعت نیروهای امنیتی، به این کار موفق نشده‌اند. در همین یکی دو هفته گذشته تهاجم طالبان به «قندوز»، «بدخشان» «فاریاب» و «بغلان: پس زده شده است؛ اما این جنگ ادامه خواهد داشت و اگر دولت توجه جدی نکند، شمال همان خواهد شد که والی «بلخ» پیش‌بینی کرده است.

در همین حال در ۲ هفته گذشته گزارشاتی به رسانه‌ها رسید که بالگرد‌های ناشناس، در ولایت‌های «سرپل»، «بغلان» و «قندوز» در مناطق تحت کنترل طالبان به زمین نشسته و یا از هوا برای نیروهای طالبان صندوق‌های سلاح و مهمات انداخته است.

«محمدظاهر وحدت» والی سرپل ضمن تأیید نشستن ۲ بالگرد در شهرستان «صیاد»، گفت: با این‌که عملیات در «سرپل» جریان دارد، اما این ولایت در معرض سقوط به دست دشمن است. فرماندار «کوهستانات» دو سال است که در تصرف دشمن است و تروریست‌ها کوهستانات را به مراکز آموزشی و جذب و جلب خود تبدیل کرده و تعداد زیادی چچنی، پاکستانی و عرب نیز حضور دارند.

واقعیت تلخ آن است که قدرت‌های بزرگ جهانی و کشورهای منطقه، از همین حالا جنگ نیابتی خطرناکی را در شمال افغانستان کلید زده‌اند و این جنگ می‌تواند فرسایشی شده سال‌ها ادامه یابد و شمال را به جهنم واقعی تبدیل کند و سوریه دیگری از آن بسازد. بر دولت‌مردان و نیروهای امنیتی است که تا دیر نشده از این حادثه خطرناک جلوگیری کنند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان