شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » دو روز پس از اعلام نتیجه انتخابات هند و کویت نخستین کشورهایی‌که به اشرف غنی تبریک گفتند

وزارت خارجه هند انتخاب مجدد اشرف غنی را به عنوان رئیس جمهوری افغانستان تبریک گفته و تاکید کرده که متعهد به ادامه همکاری با دولت جدید این کشور است. کویت نیز به آقای غنی پیام تبریکی فرستاده است.

در حالی‌که دو روز از اعلام نتیجه نهایی انتخابات افغانستان می‌گذرد،‌ کویت و هند اولین کشورهایی هستند که تا کنون انتخاب آقای غنی را تبریک گفته است.

دیروز اتحادیه اروپا نیز نتیجه انتخابات را به آقای غنی تبریک گفت و وعده همکاری با دولت جدید تحت رهبری او را داد. اما آمریکا، کشورهای همسایه افغانستان، روسیه و چین تاکنون به نتیجه انتخابات افغانستان واکنشی نشان نداده‌اند.

وزارت خارجه هند در اعلامیه گفته این کشور از آرمان‌های دموکراتیک مردم افغانستان حمایت کرده و متعهد است در راستای مبارزه با تروریسم و تقویت روابط استراتیژیک میان دو کشور با دولت جدید افغانستان همکاری کند.

این نهاد ابراز امیدواری کرده که دولت جدید و همه رهبران سیاسی افغانستان برای تقویت وحدت ملی و حمایت از حقوق و منافع همه اقشار جامعه تلاش کنند.

دولت هند تاکید کرده که از صلح و آشتی ملی پایدار و فراگیر که تحت رهبری دولت افغانستان باشد حمایت می‌کند.

همچنین صباح احمد جابر صباح، امیر کویت نیز پیروزی دوباره آقای غنی را تبریک گفته است. امیر کویت دیروز با ارسال پیامی برای آقای غنی “تندرستی” و برای افغانستان “سعادت و ترقی” آرزو کرد.

نمایندگی سیاسی سازمان ملل در افغانستان (یوناما) نیز دیروز اعلام کرد که آماده کار با دولت جدید افغانستان است اما از کمیسیون‌های انتخابات افغانستان خواست تا در مورد روند بازشماری و تفتیش آرای انتخابات به نامزدان توضیح ارائه کند.

لیندزی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی نیز در توییتی پیروزی آقای غنی را تبریک گفته است. آقای گراهام در این توییتی نوشته که این رقابت سختی بوده است.

در همین حال شورای نامزدان ریاست جمهوری افغانستان به نتایج اعلام شده انتخابات اعتراض کرد و دولت جدید برخاسته از آن را دارای سطح “بالایی از مشروعیت” ندانست.

شهاب حکیمی، رئیس این شورا امروز (اول اسفند/حوت) در یک نشست خبری گفت: “اگر ما این نتایج را قبول بکنیم، معنی این گپ این است که این سلسله ادامه پیدا خواهد کرد و مثل گذشته نظام‌های غیرمشروع حاکم خواهد بود و تمام منابع ما به اساس همین نظام‌های غیرمشروع خوراک خارجی‌ها خواهد شد.”

آقای حکیمی از دسته انتخاباتی “ثبات و همگرایی” به رهبری عبدالله عبدالله نیز خواست تا با این شورا بپیوندد. او تاکید کرد که اگر دیگر تکت‌های انتخاباتی همرای شورای نامزدان یکجا نشوند این فجایع برای پنج سال دیگر دوام خواهد کرد.”

همچنین حکیم تورسن از دیگر اعضای این شورا تاکید کرد که اگر آقای غنی و آقای عبدالله به “لجاجت‌شان” ادامه بدهند، این شورا حکومت مردمی خود را اعلام خواهد کرد.

شورای نامزدان ریاست جمهوری متشکل از ده نامزد انتخابات ریاست جمهوری است. این شورا چندی قبل نیز خواستار پایان کار حکومت وحدت ملی در اول جوزا/خرداد ۱۳۹۸ شده و طرح “سرپرستی حکومت در چارچوب نظام جمهوری اسلامی افغانستان” را پیشنهاد کرده بود.

روز گذشته کمیسیون انتخابات افغانستان پس از گذشت پنج ماه از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری این کشور در مراسمی به محمد اشرف غنی که دو روز قبل پیروز انتخابات ریاست جمهوری اعلام شد، اعتبارنامه داد.

عبدالله عبدالله، رقیب انتخاباتی آقای غنی در واکنش به این اعلام آن را “غیرقانونی” خواند و گفت تیم او دولت دیگری تشکیل خواهد داد.

برخی از رهبران سیاسی و مردم افغانستان مخالفت‌شان را با نتیجه انتخابات اعلام و از طرح آقای عبدالله حمایت کرده‌اند.

اما شماری از سازمان‌های بین‌المللی از جمله سازمان ملل و اتحادیه اروپا پیروزی آقای غنی را تبریک گفته و به ادامه همکاری با دولت جدید این کشور تاکید کرده‌اند.

    این مطلب بدون برچسب می باشد.

    افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان