شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » دو نهاد ناظر بر انتخابات افغانستان: نبود منابع مالی، نظارت گسترده را ناممکن می‌کند

دو نهاد نظارتی انتخابات در افغانستان می‌گویند که به دلیل نبود منابع مالی قادر به نظارت گسترده بر انتخابات ریاست جمهوری پیش رو نخواهند بود.

مسئولان نهادهای “بنیاد انتخابات شفاف” (تیفا) و “بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان” (فیفا) می‌گویند که تاکنون هیچ بودجه‌ای برای نظارت از انتخابات دریافت نکرده‌اند.

این انتخابات قرار است روز ششم میزان/مهر سال جاری برگزار شود

در انتخابات‌های گذشته افغانستان، این دو نهاد با هزاران ناظر از نهادهای اصلی نظارتی بودند و تا حدود یک میلیون دلار بودجه از اتحادیه اروپا و دیگر نهادهای بین‌المللی دریافت می‌کردند.

اما کمیسیون انتخابات افغانستان می‌گوید به جز دو نهاد “فیفا” و “تیفا” نهادهای دیگری هم هستند که برای نظارت بر انتخابات پیش رو اعتبارنامه دریافت کرده‌اند و بر آن نظارت خواهند کرد.

نعیم ایوب زاده، مسئول “تیفا” می‌گوید که این بار با این دو نهاد نظارتی “برخورد سیاسی” شده است.

این نهادها ابهام در مورد برگزاری انتخابات و کمبود منابع مالی را از دلایل اصلی کمرنگ بودن برنامه‌های نظارت بر انتخابات پیش رو می‌خوانند.

همچنین به گفته مسئولان این دو نهاد، با توجه به شمار معدودی از داوطلبان، نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری دشوار خواهد بود.

مسئولان کمیسیون انتخابات به بی‌بی‌سی گفته‌اند که تاکنون به ۸ نهاد نظارتی، ۱۶ حزب سیاسی و نمایندگان دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری اعتبارنامه نظارت بر انتخابات داده شده است.

عزیز رفیعی، مسئول مجمع شبکه جامعه مدنی افغانستان می‌گوید که بسیاری از نهادها بودجه دریافت کرده‌اند و هزاران ناظر آماده نظارت از انتخابات‌ هستند.

    این نهادها ابراز امیدواری کرده‌اند که با اطلاعاتی که از جریان انتخابات پیشرو به کمیسیون‌های مربوطه ارائه خواهد شد، شفافیت این انتخابات تامین شود.

    هزینه این انتخابات ۱۴۹ میلیون دلار تخمین شده که تامین بخش عمده آن، یعنی ۹۰ میلیون دلار را دولت به عهده گرفته و بقیه هزینه از سوی نهادهای بین‌المللی پرداخته خواهد شد. دولت بریتانیا اخیرا اعلام کرد که حدود ده میلیون دلار برای برگزاری انتخابات افغانستان کمک می‌کند.

      این مطلب بدون برچسب می باشد.

      افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان