شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » رئیس ستاد ارتش آمریکا: احتمالا در آینده نزدیک با طالبان به توافقی برسیم

ژنرال مارک مایلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، از احتمال رسیدن به یک توافق صلح با گروه طالبان در آینده نزدیک خبر داده است.

به نقل از خبرگزاری رویترز آقای مایلی این اظهاراتش را روز گذشته (چهارشنبه ۶ قوس/آذر) در اولین سفرش به افغانستان ابراز کرده است.

آقای مایلی در ادامه گفته‌هایش تاکید کرده که اکنون بیش از هر زمان دیگری فرصت دست یافتن به یک نتیجه موفقیت‌آمیز از مذاکرات صلح در افغانستان وجود دارد و “ممکن است در آینده نزدیک اتفاق بیفتد”.

او اضافه کرد: “فکر می‌کنم فرصت رسیدن به یک نتیجه مثبت از طریق مذاکرات [اکنون] بیش از هر زمان دیگری است. من در ۱۸ سال گذشته عمیقا درگیر [مساله] افغانستان بوده‌ام.”

رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا تصریح کرده که تا رسیدن به یک نتیجه مثبت هنوز زمان باقی مانده است؛ او تاکید کرد که بارها اتفاق افتاده که در شرایط این چنینی طرف‌ها پا پس کشیده‌اند.

حدود سه ماه قبل، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا پس از حمله خونین طالبان در کابل که در آن ۱۲ نفر از جمله یک سرباز نیروهای آمریکایی کشته شد، گفتگو با طالبان را منتفی اعلام کرد.

بعد از آن طالبان خواستار از سرگیری دوباره مذاکرات شد ولی در این مدت دیداری در این زمینه میان دو طرف انجام نشد، ولی اکنون نشانه‌های از سرگیری مجدد آن وجود دارد.

و در چند روز گذشته خبرهایی از احتمال از سرگیری گفتگوهای صلح میان نمایندگان دو طرف مطرح شده است.

چهار روز قبل یک منبع گروه طالبان به بی‌بی‌سی گفت که تلاش‌ها برای از سرگیری مذاکرات آمریکا و گروه طالبان مجددا از سر گرفته شده است.

به گفته این منبع که خواست از او نام برده نشود، زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا برای صلح افغانستان با نمایندگان گروه طالبان در کشور قطر دیدار کرده ‌است.

همچنین هیأتی از این گروه دو روز قبل به ایران سفر کرد و در تهران با مقام‌های ارشد این کشور از جمله جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در مورد روند صلح افغانستان گفتگو کردند.

پیشتر دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا نیز در گفتگوی اختصاصی با شبکه فاکس نیوز آمریکا گفته بود که “بر روی یک توافق با طالبان کار می‌کنیم، ببینیم چه می‌شود.”

او در این مصاحبه افزوده بود که دفعه قبل آمریکا و طالبان به توافق نزدیک شده بودند، “اما طالبان فکر می‌کردند که کشتن مردم کار درستی است. آنها گمان می‌کردند که با این کار می‌توانند از موضع قدرت مذاکره کنند.”

همچنین آقای ترامپ در گفتگوی تلفنی با اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان “بر حتمی بودن آتش بس” به عنوان پیش شرط برای صلح تاکید کرده است.

مذاکرات آمریکا و طالبان از آغاز تاکنون

تاکنون نه نشست میان دیپلمات‌های آمریکا و نمایندگان طالبان صورت گرفته است؛ هشت نشست در دوحه پایتخت قطر و یک نشست در شهر ابوظبی امارات متحده عربی.

اولین نشست ۱۲ اکتبر سال ۲۰۱۸ در شهر دوحه قطر برگزار شد.

نشست دوم ۱۶ نوامبر سال ۲۰۱۸ بار دیگر به میزبانی قطر در شهر دوحه قطر برگزار شد.

۱۷ دسامبر سال ۲۰۱۸ نشست سوم در شهر ابوظبی امارات متحده عربی این نشست برای سه روز ادامه داشت و طالبان به هیأت افغانی اجازه شرکت در نشست را نداد.

۱۹ ژانویه سال ۲۰۱۹ دور چهارم گفتگوها بار دیگر در شهر دوحه قطر برگزار شد.

۲۵ فوریه سال ۲۰۱۹ دور پنجم در دوحه قطر برگزار شد و در این نشست، زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا برای صلح افغانستان برای نخستین بار با ملا عبدالغنی برادر معاون رهبر طالبان در دوحه قطر دیدار کردند. این دور گفتگو برای ۱۶ روز ادامه یافت.

دور ششم گفت‌وگوهای آمریکا و طالبان پس از ۹ روز، پنجشنبه ۱۹ ثور/اردیبهشت پایان یافت. دو طرف اعلام کرد که این نشست با پیشرفت‌های همراه بوده است.

دور هفتم ۲۹ ژوئن آغاز در دوحه، پایتخت قطر آغاز و برای چند روز طول کشید. در این دور، دو طرف گفته بودند پیشرفت‌هایی حاصل شده و بر روی بسیاری مسائل توافق به دست آمده است.

دور هشتم مذاکرات میان نمایندگان آمریکا و گروه طالبان (۱۲ اسد/مرداد) در دوحه، پایتخت قطر آغاز و تا نه روز با گفت‌وگو میان دو طرف جریان داشت. زلمی خلیلزاد با پایان این نشست ابراز امیدواری کرد که این عید (قربان) آخرین عیدی باشد که افغانستان در جنگ به سر می‌برد.

دور نهم مذاکرات آمریکا و طالبان ۳۱ اسد/مرداد در دوحه آغاز شد و مدت ده روز ادامه داشت. این یکی از مهمترین نشست‌ها بود. بعد از پایان این نشست آقای خلیلزاد در رشته توییت‌هایی نوشت “ما در آستانه یک توافقی هستیم که خشونت را کاهش داده و راه را برای افغان‌ها خواهد گشود تا برای مذاکرات در مورد یک صلح باعزت و پایدار و یک افغانستان متحد و با اقتدار که ایالات متحده، متحدینش و هیچ کشور دیگر را تهدید نکند، با هم بنشینند.”

این مطلب بدون برچسب می باشد.

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان