شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » راهبرد آمریکا جنگ مذهبی و تجزیه افغانستان

ناامنی از چندی به این طرف دامن اکثر روستاها و شهرستان‌های افغانستان را گرفته، علاوه بر داعش ظاهراً طالبان نیز به اقدامات خشونت‌باری رو آورده که بیشترین قربانی آن غیرنظامیان هستند.

در ۱۴ اسد طالبان بر روستای میرزاولنگ حمله کرد و گزارش‌های در رسانه‌ها منتشر شد که گویا این گروه بیش از ۵۰ غیرنظامی که شامل زنان و کودکان نیز هستند را از بین برده‌اند.

پس از ۲ روز گزارش‌های دیگری در رابطه به میرزاولنگ منتشر شد که بیشتر از ۱۵۰ خانواده را طالبان اسیر کرده و پس از یک روز آنها را آزاد کردند، اما زنان و دختران آنها را همچنین با خود نگهداشتند.

خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، برای بررسی بیشتر رویکرد طالبان و همچنین چرایی اتحاد داعش و طالبان در میرزاولنگ با «وحید مژده» کارشناس مسائل سیاسی افغانستان به گفت‌وگو نشست.

وحید مژده در گفت‌وگو با خبرنگار ما، با بیان اینکه ساکنان محلی روستای میرزاولنگ از مدت‌ها قبل در قالب پلیس محلی در حال نبرد بودند، اظهار داشت:  در صحبت‌های که با طالبان داشتم گفتند که چنین اتفاقاتی رخ نداده و تصاویر منتشر شده در رابطه به رویداد میرزاولنگ آن تصاویر از یمن، سوریه و حتی عراق است.

وی افزود: طالبان همچنین گفته‌اند که داعش در این رویداد حضور نداشته و به این ترتیب رویداد میرزاولنگ کار طالبان بوده به خصوص زمانی که به عدم اتحاد ۲ گروه توجه کنیم.

این کارشناس مسائل سیاسی افغانستان در خصوص اتحاد داعش و طالبان گفت: اتحاد طالبان و داعش در حالیکه در چندین منطقه در مقابل همدیگر هستند در روستای میرزاولنگ چطور اتحادشان ممکن است، بنابرین هر ۲ گروه با هم متحد نشده‌اند.

وی توضیح داد: تلاش‌های کلی بویژه از داعش راه‌اندازی جنگ‌های مذهبی در کشور است و برخی رسانه‌ها نیز موضوعاتی را مطرح می‌کنند که صد درصد خواست‌های داعشی‌ها را تأمین می‌کند.

مژده در مورد اینکه چه کسانی در میرزاولنگ کشته شدند، تصریح کرد: بر اساس اطلاعات شخصی‌ام بیشتر کشته شدگان کسانی هستند که در برابر طالبان در میادین نبرد بودند، در صورتیکه زنان و کودکان در بین کشته شدگان باشد، واقعاً نیازمند یک تحقیق جامع است.

وی در مورد دیدگاه هواداران طالبان در خصوص فاجعه میرزاولنگ گفت: در صورتیکه واقعاً چنین اتفاقی افتاده باشد و نزد مردم نیز ثابت شود این اقدام‌شان به ضرر تمام گروه تمام خواهد شد، زیرا طالبان خود را داعیه‌دار مردم دانسته و همواره ستون‌های خود را با اعتماد ملت استوار می‌دانند.

این کارشناس افغانستان در مورد اینکه چگونه پای داعش در رویداد میرزاولنگ باز شده گفت: رسانه‌های داخلی اعلام کردند که طالبان در میرزاولنگ زنان و دختران زیادی را به گروگان گرفتند در حالیکه این گزارش می‌تواند درست نباشد، طوریکه چندی پیش اعلام شد چند پزشک توسط طالبان به گروگان گرفته اما پس از آزادی اسیران مشخص شد که هیچ پزشکی در بین آنها نبوده است.

وی توضیح داد: طالبان و داعش باهم دشمن بوده و برای قطع رابطه کشورهای مختلف با طالبان، تلاش‌هایی وجود دارد که برای آن کشورها نشان داده شود که طالبان با داعش دشمن نه، بلکه دوست هستند.

وحید مژده افزود: برنامه‌های جاری برنامه‌های سیاسی و در جهت تفرقه‌افکنی بین مردم است، اما تا زمانیکه تحقیق انجام نشده نباید با اتکا به شایعات بگوییم که در آنجا چه اتفاقی افتاده است.

این کارشناس افغانستانی با اشاره به تأثیر رویدادهای اخیر بر استراتژی در حال تدوین آمریکا، گفت: معتقدم که استراتژی آمریکا اعلام ناشده آغاز شده است، از زمانیکه ترامپ به قدرت رسیده شاهد وقایعی هستیم که در نتیجه آن تنش‌های قومی و مذهبی شدت گرفته است.

وی افزود: برنامه کنونی آمریکا اجرای «Plan B» است که در اثر آن افغانستان باید به چند بخش تقسیم شود و برای رسیدن به این مقصد گام‌های مهمی در حال برداشته شدن است.

مژده تأکید کرد: اکنون صدای تجزیه‌طلبان نسبت به وحدت‌خواهان بلندتر است و رویدادهای که از آن شایعات دروغین ساخته‌اند به شدت روی افکار عمومی نسبت به رویدادهای تلخ مانند کشته شدن غیرنظامیان در اثر حملات هوایی آمریکا کارگرتر است.

وی در مورد سود آمریکا از اجرای «Plan B» گفت: آمریکایی‌ها چیزی را که بخواهند چند سال پیش از اجرای آن، آن را در ذهنیت‌ها می‌اندازند، اکنون با روی کار آمدن ترامپ و حضور حکمتیار در کابل، نفاق‌های قومی مانند حذف «عبدالرشید دوستم» از سیاست و انزوای «عطامحمد نور» راه‌اندازی شده است.

وحید مژده در پایان سخنان خود خاطر نشان کرد: در کل اکنون آمریکا راهی برای کنترل افغانستان ندارد، مگر اینکه شکاف‌های قومی را بیشتر کرده و آتش جنگ مذهبی را روشن کند.

*** مشروح این گفت‌وگو با شرح ذیل است ***

فارس: اخیراً اتفاقات تلخی در کشور رخ داد که از آن جمله رویدادهای میرزاولنگ تکان دهنده بود، با توجه به سهم طالبان، فکر می کنید رویکرد این گروه تغییر کرده است؟

مژده: در خصوص رویداد هرات که کار گروه داعش بود و اقدامات مشابه آن را نیز این گروه انجام داده و خواهد داد، اما هر آنچیزی که در میرزاولنگ اتفاق افتاده نیازمند تحقیق بیشتر است.

از مدت‌ها به این طرف جنگ در میرزاولنگ بین طالبان و نیروهای مردمی وجود داشت که بالاخره در نتیجه یک حمله طالبان منطقه را تحت کنترل خود درآوردند.

در صحبت‌های که با طالبان داشتم گفتند که چنین اتفاقاتی رخ نداده و تصاویر منتشر شده در رابطه به رویداد میرزاولنگ آن تصاویر از یمن، سوریه و حتی عراق است.

طالبان همچنین گفته‌اند که داعش در این رویداد حضور نداشته و به این ترتیب رویداد میرزاولنگ کار طالبان بوده به خصوص زمانی که به عدم اتحاد ۲ گروه توجه کنیم.

اتحاد طالبان و داعش در حالیکه در چندین منطقه در مقابل همدیگر هستند در روستای میرزاولنگ چطور اتحادشان ممکن است، بنابرین هر ۲ گروه با هم متحد نشده‌اند.

تلاش‌های کلی بویژه از داعش راه‌اندازی جنگ‌های مذهبی در کشور است و برخی رسانه‌ها نیز موضوعاتی را مطرح می‌کنند که صد درصد خواست‌های داعشی‌ها را تأمین می‌کند.

به هر حال، در صورتیکه بخواهیم در مورد رویداد میرزاولنگ بدانیم باید تحقیق همه جانبه در آنجا صورت گیرد.

فارس: طالبان علاوه بر میرزاولنگ در چندین منطقه و شهرستان حمله کرده اما در هیچکدام اقدام به کشتار غیرنظامیان نکرده، حالا چرا طالبان در میرزاولنگ چنین کرد؟

مژده: بر اساس اطلاعات شخصی‌ام بیشتر کشته شدگان کسانی هستند که در برابر طالبان در میادین نبرد بودند، در صورتیکه زنان و کودکان در بین کشته شدگان باشد، واقعاً نیازمند یک تحقیق جامع است.

در صورتیکه بگوییم در میرزاولنگ قتل عام صورت گرفته پیش از وقت است، اما اگر بگوییم که تمام کشته شدگان پلیس محلی بودند نیز امکان دارد برخی غیرنظامیان در بین آنها شامل باشد.

از سویی دیگر، جریان اصلی جنگ شب بوده و با توجه به اینکه غیرنظامیان در جریان شب در خانه‌ها خود هستند می‌توان در منطقه غیرنظامیان کشته نشده‌اند.

اما تصاویر منتشر شده در رسانه‌ها نیز بیشتر به رویدادهای دیگر و حتی از هلمند است، برخی تصاویر نیز از یمن و سوریه در رسانه‌ها به چشم می‌خورد.

فارس: با توجه به برانگیخته شدن احساسات مردم علیه طالبان در رابطه به قضیه میرزاولنگ، چه دورنمایی در انتظار طالبان خواهد بود؟

مژده: در صورتیکه واقعاً چنین اتفاقی افتاده باشد و نزد مردم نیز ثابت شود این اقدام‌شان به ضرر تمام گروه تمام خواهد شد، زیرا طالبان خود را داعیه‌دار مردم دانسته و همواره ستون‌های خود را با اعتماد ملت استوار می‌دانند.

فارس: طالبان گفتند در میرزاولنگ داعش حضور نداشت، اما رسانه‌ها اسامی هر ۲ گروه را بردند، در صورتیکه اظهارات طالبان را صحت بدانیم، چطور پای داعش در این خصوص باز شد؟

مژده: تبلیغات زیادی در کشور جریان دارد، بسیاری از مسائل را تبلیغات می‌دانم، تلاش‌های آمریکا این است که افغانستان بار دیگر میدان جنگ مذهبی شود.

از رسانه‌های داخلی می‌خواهم که در کنار پوشش چنین رویداد توجه زیادی به حقیقت موضوع نیز کنند، همانطوری که رسانه‌های خارجی به این مهم می‌پردازند.

در تازه‌ترین مورد رسانه‌های داخلی اعلام کردند که طالبان در میرزاولنگ زنان و دختران زیادی را به گروگان گرفتند در حالیکه این گزارش می‌تواند درست نباشد، طوریکه چندی پیش اعلام شد چند پزشک توسط طالبان به گروگان گرفته اما پس از آزادی اسیران مشخص شد که هیچ پزشکی در بین آنها نبوده است.

طالبان و داعش باهم دشمن بوده و برای قطع رابطه کشورهای مختلف با طالبان، تلاش‌هایی وجود دارد که برای آن کشورها نشان داده شود که طالبان با داعش دشمن نه، بلکه دوست هستند.

برنامه‌های جاری برنامه‌های سیاسی و در جهت تفرقه‌افکنی بین مردم است، اما تا زمانیکه تحقیق انجام نشده نباید با اتکا به شایعات بگوییم که در آنجا چه اتفاقی افتاده است.

سازمان ملل باید در این خصوص تحقیق کند، اگر طالبان واقعاً چنین اقدامی کرده باید این گروه محکوم شود در غیر آن صورت باید مسئله شفاف‌سازی شود.

فارس: اتفاقات اخیر روی استراتژی نظامی در حال تدوین آمریکا تأثیری دارد؟

مژده: معتقدم که استراتژی آمریکا اعلام ناشده آغاز شده است، از زمانیکه ترامپ به قدرت رسیده شاهد وقایعی هستیم که در نتیجه آن تنش‌های قومی و مذهبی شدت گرفته است.

برنامه کنونی آمریکا اجرای «Plan B» است که در اثر آن افغانستان باید به چند بخش تقسیم شود و برای رسیدن به این مقصد گام‌های مهمی در حال برداشته شدن است.

اکنون صدای تجزیه‌طلبان نسبت به وحدت‌خواهان بلندتر است و رویدادهای که از آن شایعات دروغین ساخته‌اند به شدت روی افکار عمومی نسبت به رویدادهای تلخ مانند کشته شدن غیرنظامیان در اثر حملات هوایی آمریکا کارگرتر است.

فارس: سود اجرای «Plan B» برای آمریکا چیست؟

مژده: آمریکا قصد داشت افغانستان را کنترل کند، اما با آمدن ترامپ بحث این است که آیا آمریکا می‌تواند افغانستان را کنترل کند؟

چند سال پیش سفیر آمریکا در هند پیشنهاد داده بود که افغانستان قابل کنترل نبوده و باید به چند منطقه تقسیم شود که در آن زمان با اعتراضات مقامات آمریکایی را بر انگیخت.

آمریکایی‌ها چیزی را که بخواهند چند سال پیش از اجرای آن، آن را در ذهنیت‌ها می‌اندازند، اکنون با روی کار آمدن ترامپ و حضور حکمتیار در کابل، نفاق‌های قومی مانند حذف «عبدالرشید دوستم» از سیاست و انزوای «عطامحمد نور» راه‌اندازی شده است.

در کل اکنون آمریکا راهی برای کنترل افغانستان ندارد، مگر اینکه شکاف‌های قومی را بیشتر کرده و آتش جنگ مذهبی را روشن کند.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان