شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » راهپیمایی مردم هرات در حمایت از صلح و آتش‌بس

ده‌ها تن از شهروندان، فعالان مدنی، عالمان دینی و روشنفکران در هرات پس از یک راهپیمایی در مرکز شهر هرات در مقابل دفتر والی هرات تجمع کرده و از گروه‌های درگیر جنگ در افغانستان خواستند تا دست از خشونت و خونریزی برداشته و آتش بس فوری را برقرار کرده و گفت‌وگوهای صلح افغانستان را به نتیجه برسانند.

این شهروندان هراتی با سردادن شعارهای، «صلح نیاز مردم است»، «ما صلح می‌خواهیم»، «آتش بس فوری نیاز مردم است»، «صلح راه نجات افغانستان است» و «آرامش حق ماست» از گروه‌های طالبان می‌خواهند تا دست از جنگ و خونریزی برداشته و به صلح افغانستان بپیوندند.

«مبین ثاقب جوندی وال» برگزار کننده این راهپیمایی در هرات در گفت‌وگو با خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس گفت: گروه‌های درگیر در جنگ در افغانستان باید به گزینه آتش بس روی میز گفت‌وگوهای صلح لبیک گفته و دست از قربانی شدن شهروندان افغانستان و نابسامانی‌ها بردارند مردم در افغانستان خسته از جنگ هستند و آغوش خود را برای زندگی مسالمت آمیز به روی طالبان افغان باز است تا به روند صلح افغانستان بپیوندند.

وی افزود: از گفت‌وگوهای صلح بین الافغانی حمایت می‌کنیم و حکومت باید دخیل در گفت‌وگوهای صلح باشد و در کنار آن نیز تمام اقشار افغانستان در این گفت‌وگوها باید سهم داشته باشند.

وی ادامه داد: هدف از راهپیمایی امروز شهروندان این است که با این کار به جهانیان بفهمانیم که از خشونت‌ها و کشتارها خسته شدیم و شهروندان افغانستان امروز قربانی جنگ‌های خانمان سوز هستند و از سوی دیگر نیز شهروندان زیادی از مناطق اصلی‌شان به دلیل جنگ‌ها به مناطق دیگر نیز آواره شده و با آتش بس و صلح به این خشونت‌ها پایان دهیم.

از سوی دیگر شهروندان، عالمان دینی و فعالان مدنی در این راهپیمایی می‌گویند که در افغانستان ۴۰ سال جنگ بوده و نتیجه آن نیز تنها کشتار غیر نظامیان و نظامیان و مهاجرت‌ها به مناطق داخلی و خارجی بوده است و ما امروز از حکومت طرف‌های درگیر جنگ، سازمال ملل متحد، جامعه جهانی می‌خواهیم تا صلح افغانستان را حمایت کنند و نگذارند بیشتر از این مردم افغانستان قربانی دهند.

آنها تاکید کردند که در حال حاضر در افغانستان به دلیل جنگ و نبود صلح بیش از ۲ میلیون تن آواره و مهاجر شده و جنگ تنها ویرانی و بدبختی را در پی داشته است.

سید اشرف سادات فعال مدنی در هرات نیز می‌گوید که با روی کار آمدن صلح دائمی و آتش بس در افغانستان پیشرفت‌های عظیمی رقم خواهد خورد و معضل بیکاری مهم‌تر از همه حل خواهد شد و دیگر شاهد آواره شدن شهروندان به دلیل نبود کار به کشورهای خارجی نبوده و همچنین آمار معتادان در افغانستان به صفر خواهد رسید.

عبدالقیوم رحیمی والی هرات  در میان شهروندانی که دست به راهپیمایی برای اتش بس و صلح زده بودند گفت: خواست همه شهروندان افغانستان آتش بس و صلح دائمی است اما هستند گروهی که صلح نمی‌خواهند و تا زمانی که حکومت افغانستان دخیل در روند صلح نباشد هیچ صلحی نخواهد آمد.

وی تاکید کرد تا زمانی که صلح میان افغان‌ها نباشد و میان کشورهای خارجی و پاکستان باشد بدرد افغانستان نخواهد خورد و افغان‌ها هیچگاه از دستاوردهای ۱۸ ساله خود عقب نشینی نخواهند کرد.

به گزارش فارس، با از سرگیری گفت‌وگوهای تازه آمریکا با طالبان برای آتش بس و صلح اما مسوولان محلی در هرات تاکید دارند که صلحی که حکومت در آن دخیل نباشد و اقشار مختلف در آن سهم نداشته باشند مورد قبول نخواهد بود و راه به جایی نخواهدبرد.

شهروندان در هرات نیز خواهان آتش بس فوری میان طرف‌های درگیر جنگ در افغانستان هستند و آغاز گفت‌وگوهای بین‌الافغانی و از آن حمایت می‌کنند.

انتهای پیام/

این مطلب بدون برچسب می باشد.

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان