شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » راه‌آهن «آتا مراد»-«آقینه» افتتاح شد

«محمداشرف غنی» رئیس جمهور افغانستان و « قربانقلی بردی محمدوف» رئیس جمهور ترکمنستان امروز دوشنبه (۸ قوس) مهم ترین پروژه اقتصادی حمل و نقل میان ۲ را کشور افتتاح کردند.

روسای جمهور افغانستان و ترکمنستان تاکید کردند که راه آهن آقینه – امام نظر، روابط تجاری را گسترش داده و در رشد همکاری‌های افغانستان و ترکمنستان مفید خواهد بود.

اشرف غنی با بیان اینکه ما برنامه داریم تا هر یک از ولایات مرزی افغانستان یک پایگاه بزرگ اقتصادی در منطقه باشد، خاطرنشان کرد که امروز خط آهن افغانستان را به ترکمنستان وصل کرد، فردا ایران و در آینده هند و دیگر کشورها نیز در این مسیر سهیم خواهند شد.

رئیس جمهور افغانستان هم چنان از کشور ترکمنستان به عنوان یک همسایه نیک یاد کرد و افزود که مردم و دولت افغانستان هر پیروزی و دستاورد ترکمنستان را پیروزی خود می‌داند.

غنی افتتاح پروژه راه آهن افغانستان و ترکمنستان را یک رویداد تاریخی و مهم برای دو کشور خواند.

رئیس جمهور افغانستان خاطرنشان کرد که مردم و دولت افغانستان هر پیروزی و دستاورد ترکمنستان را پیروزی خود می داند.

در همین حال «قربانقلی بردی محمدوف»، رییس جمهور ترکمنستان هنگام افتتاح این خط گفت که راه آهن آقینه – امام نظر، روابط تجاری بین دو کشور را گسترش داده و در رشد همکاری‌های افغانستان و ترکمنستان مفید خواهد بود.

محمدوف تصریح کرد: در این راه از وسایل پیشرفته استفاده شده است.

رئیس جمهور ترکمنستان یادآور شد: در کنار خط آهن، ترمینال بزرگ تجارتی نیز در امام‌نظر ساخته شده که کالاهای بازرگانان را جابجا خواهد کرد.

وی گفت: که این ترمینال در کنار خط آهن مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

گفته میشود که ترمینال این راه آهن ظرفیت بلند کردن ۵۰۰ تن بار را در یک زمان دارد.

این راه آهن، در داخل خاک افغانستان ‌۳٫۵ کیلومتر است که از سوی ترکمنستان ساخته شده و از منطقه «عطا مراد» ترکمنستان تا بندر آقینه افغانستان ادامه دارد.

پیش از این مقام های افغانستان گفته بودند که این خط به طول ۳۵ کیلومتر تا شهر اندخوی ولایت فاریاب امتداد خواهد یافت که از سوی بانک توسعه آسیایی حمایت مالی می‌شود.

اشرف غنی در سفری سه روزه و در راس هیات بلندپایه‌ دولتی به ترکمنستان رفته است.

وی در این سفر افزون برافتتاح راه لاجورد و خط آهن عطامراد و آقینه ، با شماری از مقام‌های ترکمنستانی دیدار کرده و از سوی دانشگاه بین‌المللی نفت و گاز ترکمنستان دکترای افتخاری نیز به دست آورده است.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان